Bank Gospodarki Żywnościowej podał, że w ubiegłym roku całkowita wartość eksportu rolno-spożywczego z Polski wyniosła 19 957 mln euro, co oznacza, że wobec 2012 r. zwiększyła się o 11,5 proc. Wzrósł też udział wywozu rolno-spożywczego w eksporcie ogółem - z 12,5 proc. w 2010 roku do 13,1 proc. w roku 2013.
Jeszcze lepsze były wyniki wymiany handlowej artykułami mleczarskimi. Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w 2013 r. wartość sprzedaży zagranicznej przetworów mlecznych ukształtowała się na poziomie 1599,0 mln euro, tj. o prawie 18% wyższym w relacji rocznej. Ze względu na lekkie umocnienie złotego w I połowie roku, przychody z eksportu wyrażone w złotych zwiększyły się o 17% r/r do 6684,5 mln zł.
W dalszym ciągu czołowym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy, z prawie 19-proc. udziałem w eksporcie przetworów mleczarskich. Jeżeli chodzi o sprzedaż zagraniczną masła, to w ubiegłym roku głównym odbiorcą były Czechy, zaś w przypadku zagęszczonego mleka i śmietany - Bułgaria.
Warto zwrócić uwagę, że w 2013 r. w ujęciu ilościowym dynamicznie przyrósł jedynie eksport serów - o ponad 15% do 204,4 tys. t - serwatki - o 26% do 249,1 tys. t - oraz, nieznacznie, masła - o 1% w relacji rocznej do 31,6 tys. ton. Wolumen wywozu pozostałych przetworów mlecznych był już niższy niż rok wcześniej.
Dobre wyniki w handlu zagranicznym to przede wszystkim efekt zwiększonej sprzedaży do Rosji. W ubiegłym roku wartość eksportu artykułów mleczarskich w tym kierunku wzrosła o 69% do 140,4 mln euro. Jednocześnie Rosja stała się podstawowym rynkiem zbytu dla polskich serów, z prawie 16-proc. udziałem w naszym eksporcie. Warto przy tym zwrócić uwagę, że jest ona jednocześnie największym importerem tego produktu na świecie. W ubiegłym roku w okresie styczeń-listopad Rosja zakupiła na rynku globalnym 295,7 tys. t serów (wzrost o 3% w relacji rocznej), w tym udział Polski stanowił około 9% (w 2011 r. nieznacznie przekroczył 3%). Według prognoz Komisji Europejskiej w latach 2012-2022 Rosja zwiększy import o kolejne 33%, co przy przewidywanej stagnacji popytu w krajach Europy Zachodniej wskazuje, że pozostanie ona naszym najważniejszym partnerem handlowym.
Jeżeli chodzi o eksport serwatki ogółem, to według danych MF w 2013 r. jego wartość była o ponad 16% wyższa niż rok wcześniej i wyniosła 204,4 mln euro, zaś w odniesieniu do masła wzrost sięgnął 29% w relacji rocznej do 119,0 mln euro.
Wprawdzie wolumen eksportu pozostałych artykułów mleczarskich był niższy niż w 2012 r., niemniej silny wzrost cen na rynku światowym sprawił, że wartość wywozu była już wyższa. Najbardziej było to widoczne na rynku mleka w proszku, gdzie przy 17-proc. spadku wolumenu sprzedaży zagranicznej, jej wartość wzrosła o 9% w relacji rocznej do 256,6 mln euro.
9454612
1