Szybko zwiększa się eksport przetworów mleczarskich do Chin
5 stycznia 2016
Bank Gospodarki Żywnościowej podaje, że szybki rozwój miast w Chinach, pojawienie się restauracji typu Pizza Hut, oraz przejęcie zachodnich wzorców konsumpcji skutkowały w ostatnich latach dynamicznym wzrostem popytu na przetwory mleczarskie w tym kraju. Wprawdzie jednocześnie szybko rosła produkcja mleka - w latach 1985-2010 zwiększyła się ponad 7-krotnie - niemniej Państwo Środka nadal jest w dużym stopniu uzależnione od importu.
Korzystają z tego między innymi kraje Unii Europejskiej. W latach 2006-2011 wolumen eksportu mleka w proszku do Chin z UE-27 zwiększył się ponad 15-krotnie do 34 tys. t (co z drugiej strony stanowiło niespełna 3 proc. całości proszku wysłanego poza granice UE i około 7 proc. mleka w proszku zaimportowanego przez Chiny). Największymi dostawcami ze strony Wspólnoty były Niemcy (23 proc. udział w 2011 r. w eksporcie unijnym), Francja (22 proc.) i Niderlandy (18 proc.). Polska jeszcze w 2006 r. była praktycznie nieobecna na rynku chińskim, podczas gdy w ubiegłym roku wysłała już 730 t produktu (ponad 2 proc. udział w unijnym eksporcie).
Ze względu na silny wzrost cen mleka w proszku notowany od 2007 r. (ze spadkiem w latach 2009-2010) wartość sprzedaży mleka w proszku na rynek Państwa Środka zwiększyła się 29-krotnie i w 2011 r. wyniosła 82,1 mln EUR.
Warto zwrócić też uwagę na rosnący eksport serwatki do Chin. W latach 2006-2011 wolumen sprzedaży tego produktu przez kraje UE-27 na rynek chiński zwiększył się prawie 1,5-krotnie do 142,8 tys. ton. W tym czasie Polska zwiększyła swoje wysyłki o 9 tys. t, tj. ponad 2-krotnie do 16,5 tys. t. Tym samym jej udział w unijnym eksporcie do Państwa Środka wzrósł z 7,5 proc. w 2006 r. do 11,5 proc. w 2011 roku. Największym wspólnotowym eksporterem serwatki do Chin była Francja z 26 proc. udziałem.
Dane za pierwsze miesiące 2012 r. wskazują, że Unia nadal dobrze sobie radzi na rynku chińskim. W okresie styczeń-luty wolumen eksportu mleka w proszku w tym kierunku zwiększył się o 55 proc. wobec analogicznego czasu ubiegłego roku do 7,8 tys. t. Ilość sprzedanej serwatki wzrosła o 61 proc. w relacji rocznej do 26,5 tys. ton.