Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Święta dobrze przyprawione

10 marca 2012
Tuż przed Wielkanocą Polacy dużo gotują... i przyprawiają. Na kilka dni przed świętami sprzedaż przypraw wzrasta nawet o połowę - twierdzi Handel.
Tradycyjny polski stół wielkanocny to przede wszystkim dania z mięsa: pasztety, pieczenie, wędzone (szynki, kiełbasy), ale także w galarecie, bigos, duszone i gotowane - wymienia Magdalena Bartoszewicz, PR manager marki Kamis. Dlatego w tym czasie rośnie sprzedaż zarówno typowych dla polskich kuchni przypraw, takich jak majeranek, liść laurowy, ziele angielskie, papryka słodka, pieprz ziołowy, koper suszony, zioła prowansalskie czy kminek, jak i wyspecjalizowanych mieszanek. W Kamisie są to przyprawy pod marką Kamis i Galeo (przyprawa do pasztetu i farszu mięsnego Galeo czy przyprawa do flaków).

W Podravce, która nie ma w ofercie przypraw jednorodnych, obok przypraw uniwersalnych Vegeta i Warzywko prym w wielkanocnej sprzedaży wiodą Vegeta do kurczaka, Vegeta Natur do dań z ziemniaków oraz Vegeta Natur do sałatek. – Coraz większą popularnością cieszą się również susze warzywne, na przykład suszony czosnek Warzywko w płatkach, który doskonale nadaje się do pasztetu czy pieczonych mięs – mówi Katarzyna Skrzypczak, junior brand manager w Podravka Polska.

Spośród specjalistycznych mieszanek pod marką Prymat świetnie sprzedają się przyprawy: do kurczaka, bigosu, pieczeni, do mięsa mielonego, flaków czy do drobiu po myśliwsku. Jutrzenka Colian z gamą przypraw Appetita przed Wielkanocą obserwuje wzrost sprzedaży produktów z linii Gotujemy po polsku. – Oferujemy w niej mieszanki przyprawowe, które pomogą w przygotowaniu potraw o tradycyjnym polskim smaku. Z tej linii konsumenci najchętniej wybierają Przyprawę do potraw z jajek oraz Przyprawę do żurku i barszczu białego – mówi Magdalena Sarnowska, brand manager Appetity w Jutrzence Colian. Firma poleca też szeroko stosowane w kuchni staropolskiej owoce jałowca, które stanowią dodatek do dań z mięs i sosów, oraz cząber, który ma pomagać w trawieniu ciężkich potraw.

Pod marką Cykoria największym powodzeniem wśród mieszanek cieszą się przyprawy do mięsa mielonego, wieprzowego i wołowego, uniwersalna przyprawa do zup i potraw Smakosz Extra oraz przyprawa do ryb i ziemniaków.

Wśród wielkanocnych hitów są jeszcze oczywiście przyprawy do ciast i deserów, a wśród nich te do piernika, wanilia, cynamon i wszelkiego rodzaju dodatki do pieczenia typu: cukier waniliowy, proszek do pieczenia, soda oczyszczona czy amoniak.

Czego jeszcze nie było

Jeszcze 2-3 lata temu w okresie świątecznym producenci mieli pole do popisu i wprowadzali nowości przyprawowe dedykowane Wielkanocy. Tym razem tak nie jest. Dostępna oferta jest już na tyle szeroka, że trudno wykreować coś nowego, zwłaszcza że tradycja ma tu duże znaczenie.
- W tym czasie wszelkie potrawy oparte są na wielowiekowych obyczajach i poszanowaniu tradycji. Nawet jeśli dania są modyfikowane zgodnie z trendami kulinarnymi i zamiast tłustej wieprzowiny wykorzystuje się chudy drób, to ich smak powinien pozostać w zgodzie z tradycją. Nie przygotowaliśmy więc żadnych nowości dedykowanych świętom wielkanocnym - tłumaczy Marta Kłęka-Nowa z działu PR Prymatu.

- Mamy pełną ofertę przypraw na każdym poziomie cenowym. Koncentrujemy się więc na lepszej ekspozycji naszych produktów, wykorzystując w tym celu materiały POS. W części placówek planujemy także przeprowadzanie animacji - mówi Katarzyna Skrzypczak.

Wyjątkiem jest Kamis, który specjalnie w okresie wielkanocnym wprowadza do sprzedaży „pierwsze na rynku” mieszanki ziół i przypraw do chleba w trzech wariantach: Przyprawa do chleba włoskiego, Przyprawa do chleba litewskiego i Przyprawa do chleba staropolskiego.

Świętowanie w liczbach

- Porównując sprzedaż przypraw w okresach styczeń-luty oraz marzec-kwiecień 2011 r., można dostrzec kilkuprocentowy wzrost sprzedaży zarówno w kategorii przypraw specjalnych, jak i uniwersalnych. Nasze produkty pod markami Vegeta oraz Warzywko odnotowują w tym okresie wyższy wzrost, na poziomie kilkunastu procent. Są to jednak dane monitorujące sprzedaż w okresie dwumiesięcznym, a sprzedaż przypraw rośnie najbardziej bezpośrednio przed świętami - tłumaczy Katarzyna Skrzypczak.

Cykoria wskazuje, że w okresie poprzedzającym Wielkanoc wzrost sprzedaży przypraw sięga 25 proc., a według Prymatu wzrost może sięgnąć nawet 50 proc.
- Generalnie w 2011 r. Polacy kupili na święta ok. 40?mln torebek przypraw - mówi Magdalena Bartoszewicz, PR manager marki Kamis.



POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę