Tuż przed Wielkanocą Polacy dużo gotują... i przyprawiają. Na kilka dni przed świętami sprzedaż przypraw wzrasta nawet o połowę - twierdzi Handel.
Tradycyjny polski stół wielkanocny to przede wszystkim dania z mięsa: pasztety, pieczenie, wędzone (szynki, kiełbasy), ale także w galarecie, bigos, duszone i gotowane - wymienia Magdalena Bartoszewicz, PR manager marki Kamis. Dlatego w tym czasie rośnie sprzedaż zarówno typowych dla polskich kuchni przypraw, takich jak majeranek, liść laurowy, ziele angielskie, papryka słodka, pieprz ziołowy, koper suszony, zioła prowansalskie czy kminek, jak i wyspecjalizowanych mieszanek. W Kamisie są to przyprawy pod marką Kamis i Galeo (przyprawa do pasztetu i farszu mięsnego Galeo czy przyprawa do flaków).
W Podravce, która nie ma w ofercie przypraw jednorodnych, obok przypraw uniwersalnych Vegeta i Warzywko prym w wielkanocnej sprzedaży wiodą Vegeta do kurczaka, Vegeta Natur do dań z ziemniaków oraz Vegeta Natur do sałatek. – Coraz większą popularnością cieszą się również susze warzywne, na przykład suszony czosnek Warzywko w płatkach, który doskonale nadaje się do pasztetu czy pieczonych mięs – mówi Katarzyna Skrzypczak, junior brand manager w Podravka Polska.
Spośród specjalistycznych mieszanek pod marką Prymat świetnie sprzedają się przyprawy: do kurczaka, bigosu, pieczeni, do mięsa mielonego, flaków czy do drobiu po myśliwsku. Jutrzenka Colian z gamą przypraw Appetita przed Wielkanocą obserwuje wzrost sprzedaży produktów z linii Gotujemy po polsku. – Oferujemy w niej mieszanki przyprawowe, które pomogą w przygotowaniu potraw o tradycyjnym polskim smaku. Z tej linii konsumenci najchętniej wybierają Przyprawę do potraw z jajek oraz Przyprawę do żurku i barszczu białego – mówi Magdalena Sarnowska, brand manager Appetity w Jutrzence Colian. Firma poleca też szeroko stosowane w kuchni staropolskiej owoce jałowca, które stanowią dodatek do dań z mięs i sosów, oraz cząber, który ma pomagać w trawieniu ciężkich potraw.
Pod marką Cykoria największym powodzeniem wśród mieszanek cieszą się przyprawy do mięsa mielonego, wieprzowego i wołowego, uniwersalna przyprawa do zup i potraw Smakosz Extra oraz przyprawa do ryb i ziemniaków.
Wśród wielkanocnych hitów są jeszcze oczywiście przyprawy do ciast i deserów, a wśród nich te do piernika, wanilia, cynamon i wszelkiego rodzaju dodatki do pieczenia typu: cukier waniliowy, proszek do pieczenia, soda oczyszczona czy amoniak.
Czego jeszcze nie było
Jeszcze 2-3 lata temu w okresie świątecznym producenci mieli pole do popisu i wprowadzali nowości przyprawowe dedykowane Wielkanocy. Tym razem tak nie jest. Dostępna oferta jest już na tyle szeroka, że trudno wykreować coś nowego, zwłaszcza że tradycja ma tu duże znaczenie.
- W tym czasie wszelkie potrawy oparte są na wielowiekowych obyczajach i poszanowaniu tradycji. Nawet jeśli dania są modyfikowane zgodnie z trendami kulinarnymi i zamiast tłustej wieprzowiny wykorzystuje się chudy drób, to ich smak powinien pozostać w zgodzie z tradycją. Nie przygotowaliśmy więc żadnych nowości dedykowanych świętom wielkanocnym - tłumaczy Marta Kłęka-Nowa z działu PR Prymatu.
- Mamy pełną ofertę przypraw na każdym poziomie cenowym. Koncentrujemy się więc na lepszej ekspozycji naszych produktów, wykorzystując w tym celu materiały POS. W części placówek planujemy także przeprowadzanie animacji - mówi Katarzyna Skrzypczak.
Wyjątkiem jest Kamis, który specjalnie w okresie wielkanocnym wprowadza do sprzedaży „pierwsze na rynku” mieszanki ziół i przypraw do chleba w trzech wariantach: Przyprawa do chleba włoskiego, Przyprawa do chleba litewskiego i Przyprawa do chleba staropolskiego.
Świętowanie w liczbach
- Porównując sprzedaż przypraw w okresach styczeń-luty oraz marzec-kwiecień 2011 r., można dostrzec kilkuprocentowy wzrost sprzedaży zarówno w kategorii przypraw specjalnych, jak i uniwersalnych. Nasze produkty pod markami Vegeta oraz Warzywko odnotowują w tym okresie wyższy wzrost, na poziomie kilkunastu procent. Są to jednak dane monitorujące sprzedaż w okresie dwumiesięcznym, a sprzedaż przypraw rośnie najbardziej bezpośrednio przed świętami - tłumaczy Katarzyna Skrzypczak.
Cykoria wskazuje, że w okresie poprzedzającym Wielkanoc wzrost sprzedaży przypraw sięga 25 proc., a według Prymatu wzrost może sięgnąć nawet 50 proc.
- Generalnie w 2011 r. Polacy kupili na święta ok. 40?mln torebek przypraw - mówi Magdalena Bartoszewicz, PR manager marki Kamis.
7827790
1