Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Stanowisko FFW w sprawie raportu NIK

10 sierpnia 2007
Fundacja „Fundusz Współpracy” informuje, że projekt Phare PL0104.01 „Organizacja rynku rybnego” był realizowany w ramach programu Phare „Rozwój Instytucjonalny”. Jego celem - zgodnie z dokumentem programowym (tzw. fiszką projektową) zatwierdzonym przez Komisję Europejską - było ustanowienie wspólnego rynku produktów rybnych i pochodzących z akwakultury (wraz ze standardami rynkowymi i statystykami sektora rybackiego).

Cel ten miał zostać zrealizowany nie tylko poprzez utworzenie i prowadzenie  pięciu publicznych lokalnych centrów pierwszej sprzedaży ryb, ale również harmonizację polskiego ustawodawstwa w zakresie rybołówstwa z ustawodawstwem UE, umacnianie struktur instytucjonalnych oraz administracyjno – porządkowych, wprowadzenie Wspólnych Standardów Rynkowych, przeszkolenie personelu oraz stworzenie systemu komputerowego.

Zgodnie z fiszką projektową Fundacja „Fundusz Współpracy” odpowiadała za przeprowadzenie przetargów, zawarcie umów oraz dokonywanie płatności w imieniu Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które w osobie Podsekretarza Stanu odpowiedzialnego za rybołówstwo, odpowiadało za przygotowanie, zarządzanie i wdrażanie projektu. Oznacza to, że współpraca Fundacji z MRiRW polegała na realizacji zadań zleconych przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej i wynikających z procedur określonych przez Komisję Europejską. Identyczne zasady współpracy obowiązują Fundację w ramach wszystkich projektów Phare „Rozwój Instytucjonalny” realizowanych na rzecz niemal wszystkich instytucji, zarówno ministerstw, agencji rządowych i samorządów lokalnych.
Reklama:

W praktyce oznaczało to, że Fundacja w oparciu o przekazany przez MRiRW merytoryczny wkład, który precyzował zakres niezbędnego sprzętu lub usług (opis przedmiotu zamówienia), przeprowadzała postępowania przetargowe i zawierała stosowne umowy zgodne z procedurami wymaganymi przez Komisję Europejską. Następnie po zrealizowaniu umów potwierdzonym przez przedstawicieli MRiRW Fundacja dokonywała stosownych rozliczeń finansowych z wykonawcami.

W ramach projektu przewidziano realizację następujących działań:

- Umowa bliźniacza (przewidywana wartość w fiszce 0,8 mln Euro ze środków Phare, wydatkowano 0,63 mln Euro) – wsparcie ekspertów unijnych dla instytucji związanych z sektorem rybołówstwa. Kontrola NIK przeprowadzona w zakresie odpowiedzialności Fundacji potwierdziła zgodność z obowiązującymi procedurami.
- Utworzenie systemu informacji i raportowania (usługa o przewidywanym koszcie 0,56 mln euro, w tym 0,42 mln euro ze środków Phare) – w wyniku postępowania zawarto umowę na kwotę 0,33 mln Euro. Realizacja umowy zakończyła się terminowo przekazaniem MRiRW w pełni funkcjonalnego produktu informatycznego  Przeprowadzona kontrola NIK wykazała w tym zakresie pełną zgodność postępowań z obowiązującymi procedurami.
- Zakup wyposażenia dla lokalnych centrów pierwszej sprzedaży ryb (przewidywany budżet 3,47 mln euro, w tym 2,6 mln euro ze środków Phare) – w wyniku postępowania przetargowego zawarto umowy na łączną kwotę 1,6 mln Euro.
- Prace adaptacyjne przy publicznych lokalnych centrach sprzedaży ryb (szacowany budżet 0,41 mln euro finansowany jedynie ze środków MRiRW) - Fundacja „Fundusz Współpracy” nie brała udziału w realizacji żadnego etapu tego działania.

Łącznie ze środków Phare w ramach tego projektu wydatkowano 2, 27 mln Euro.

Kontrola NIK przeprowadzona w Fundacji stwierdziła w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 24 stycznia 2007 r., że sprawowany nadzór nad wykonaniem umów - wymienionych wyżej w pkt 3 - przez kontrahentów był niedostateczny. Zarząd Fundacji w dniu 5 lutego br. wystosował zastrzeżenia do zawartych w wystąpieniu pokontrolnym uwag i ocen. Posiedzenie Komisji Odwoławczej w dniu 15 lutego 2007 r., pomimo uznania jednego z zastrzeżeń Fundacji, nie zmieniło ostatecznej oceny.

Podstawę trudności w realizacji umów na dostawy wyposażenia dla lokalnych centrów sprzedaży stanowiły obiektywne i niezależne od Fundacji przyczyny:

1.      Niewłaściwie przygotowana przez MRiRW specyfikacja techniczna stanowiąca podstawę przeprowadzanych procedur. Parametry specyfikacji nie zostały uzgodnione z końcowym beneficjentem. Zgodnie z ich opinią pożądane parametry techniczne sprzętu zostały określone zbyt ogólnie.

2.      Wskazane przez MRiRW w specyfikacji terminy dostaw (pierwsze przewidziano na  15 czerwca 2004 r., a wykonawcy zgłaszali gotowość wykonania już od 15 maja 2004r.) nie uwzględniały braku przygotowania przez MRIRW odpowiednich pomieszczeń na potrzeby lokalnych centrów w 4 z 5 lokalizacji. Ponadto przed podpisaniem umów Fundacja nie została o tym fakcie poinformowana przez MRiRW

3.      Wielokrotne zmiany personalne na stanowiskach odpowiedzialnych za realizację projektu w MRiRW.

Powyższe przyczyny skutkowały skargami i odmowami lub znacznymi opóźnieniami w przyjmowaniu wyposażenia przez wskazanych w umowach odbiorców.

Fundacja podejmowała działania zmierzające do uzgodnienia zasad odbioru sprzętu w zaistniałej sytuacji. W dniu 9 lipca 2004 r. na spotkaniu w MRiRW uzgodniono, iż jedynym rozwiązaniem pozwalającym na realizację umów z wykonawcami będzie przyjęcie sprzętu (potwierdzone podpisaniem protokołu przyjęcia) w miejscach tymczasowego jego magazynowania do czasu ostatecznego przygotowania budynków. Wszelkie działania podejmowane przez Fundację miały na celu umożliwienie obu stronom wywiązania się ze postanowień umowy. W przypadku wstrzymania lub rezygnacji z dostaw (tj. zerwania kontraktu) Skarbu Państwa narażony byłby na wymierne straty finansowe w postaci kosztów magazynowania sprzętu przez wykonawców lub odszkodowań umownych. W kolejnych miesiącach MRiRW przekazywało do Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej informację z postępu prac nad realizacją projektu. Ostatnie spotkanie monitorujące realizację zadań związanych z tworzeniem lokalnych centrów, w którym uczestniczyli przedstawiciele Fundacji, miało miejsce w UKIE w dniu  24 lipca 2007 r.  

Fundacja nie ma i nigdy nie miała wpływu na organizację centrów sprzedaży ryb, które miały zostać utworzone w ramach projektu. Nie zgadzamy się ze stwierdzeniem, iż nadzór nad realizacje umów dokonywany był w sposób nierzetelny sprzyjającym nieprawidłowościom, między innymi w odbiorach zamawianych urządzeń. Sprzęt został dostarczony zgodnie ze specyfikacją techniczną i podpisanymi umowami.

Niemniej, doświadczenia Fundacji z realizacji tego projektu przyczyniły się do wypracowania bardziej efektywnych procedur monitorowania (zwiększenie liczby wizyt monitorujących u użytkowników końcowych, ścisły nadzór nad realizacją umów we współpracy z Urzędem Komitetu Integracji Europejskiej), które są obecnie stosowane.

Ponadto pragniemy poinformować, że Fundacja „Fundusz Współpracy” nie jest jednostką finansująco-kontraktującą zajmującą się funduszami Phare, jak napisano w depeszy Polskiej Agencji Prasowej z 08.08.2007 r.

Biuro Jednostka Finansująco-Kontraktująca JFK jest jednym z kilku istniejących w strukturze Fundacji jednostek, obok m.in. Biura Koordynacji Kształcenia Kadr BKKK (wdrażającego m.in. Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL) czy Biura Programów Wiejskich BPW realizującego program Agrolinia, Agro-Smak 2 czy Agro-Info.

Do głównych zadań Jednostki Finansująco-Kontraktującej  (JFK) należy koordynacja i obsługa od strony finansowo-kontraktowej projektów wchodzących w skład Programu PHARE Rozwój Instytucjonalny Administracji Publicznej (ang. Institution Building) oraz części Programu Środki Przejściowe (ang. Transition Facility).

JFK przeprowadza procedury przetargowe, realizuje, monitoruje oraz finansuje umowy zawarte w wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych.

W ramach Programu PHARE JFK wdrożyła 168 projektów o łącznej wartości ponad 600 milionów euro.

Od 31 marca 2007 r. Prezesem Zarządu Fundacji „Fundusz Współpracy” jest Lech Witecki, a nie, jak wspomina ogłoszony 8.08.2007 r. raport NIK, Mateusz Kujawa.

Prezes Lech Witecki doświadczenie w dziedzinie zarządzania funduszami unijnymi zdobywał w Najwyższej Izbie Kontroli, gdzie odpowiadał za nadzór i koordynację kontroli prawidłowości wdrażania, zarządzania oraz wykorzystywania przez Polskę funduszy UE.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę