Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Smaki Europy doczekały się reformy

5 stycznia 2016
Komisji Europejskiej zależy na rozwijaniu działań związanych z promocją regionalnych smaków Europy. Dlatego przystąpiła do drugiego etapu strategii reformy polityki promocyjnej produktów rolno-spożywczych. Obecnie obowiązują jeszcze przepisy z lat 80. i, co łatwo przewidzieć, nie zawsze idą w parze z rzeczywistością.

Komisja Europejska przyjęła „Działania promocyjne i informacyjne dotyczące produktów rolnych: strategia o dużej wartości dodanej w celu promowania smaków Europy”. To już drugi etap procesu reformy polityki promocyjnej zapoczątkowanej w lipcu 2011 r. Celem działania jest zapewnienie większego dynamizmu i większej konkurencyjności sektora rolno-spożywczego oraz promowanie inteligentnego, trwałego i sprzyjającego integracji wzrostu.

- Unia Europejska musi wykorzystać tę wyjątkową szansę na zwiększenie dynamizmu swojej gospodarki, znalezienie bodźców dla pobudzenia wzrostu i zatrudnienia, lepiej promując swoje produkty rolne i rolno-spożywcze zarówno na rynku europejskim, jak i na rynkach światowych. Wartość eksportu w tym sektorze wynosi obecnie ponad 100 mld euro. W coraz bardziej otwartym świecie powodzenie rolnictwa europejskiego będzie zależeć także od jego zdolności do wzmocnienia i rozwoju swoich atutów. Pomoże nam w tym nowa ambitna polityka promocyjna i rzeczywista wspólnotowa strategia waloryzacji naszych produktów – powiedział Dacian Ciolos, członek Komisji Europejskiej odpowiedzialny za rolnictwo i rozwój wsi.

Według polityków przyszła polityka promocyjna powinna być skoncentrowana na czterech zagadnieniach:
- rzeczywistej europejskiej wartości dodanej;
- bardziej atrakcyjnych programach, mających większy wpływ;
- prostszym i skuteczniejszym zarządzaniu;
- nowych synergiach między różnymi instrumentami promocji.

Przyjęty dokument zapoczątkowuje debatę na temat kształtu przyszłej polityki promocyjnej na płaszczyźnie międzyinstytucjonalnej. Po zakończeniu tych dyskusji, pod koniec roku, Komisja przedstawi propozycje aktów legislacyjnych.

Obecnie obowiązujące przepisy w zakresie promocji branży rolno-spożywczej powstały w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Na przestrzeni lat były one wielokrotnie dostosowywane, zwłaszcza w związku ze wzrostem liczby znaków jakości. Unijny budżet przeznaczony na promocję wyniósł 47 mln euro. Na 2012 r. przewidziano zaś kwotę 55 mln euro.

W latach 2001 do 2011 r. zatwierdzono 518 programów, głównie obejmujących okresy trzyletnie, łącznie na kwotę 576 mln euro pochodzącą z budżetu UE. W okresie 2001-2011 większość programów ukierunkowana była na rynek unijny (70 proc. programów i ich wartości), a około 9 proc. programów miało charakter wielonarodowy (realizowane były przez kilka państw członkowskich).

Taki system organizacji poziomej współistnieje z innymi środkami promocji w ramach WPR, realizowanymi w ramach wspólnej organizacji rynku. Przykładowo, sektor wina w odniesieniu do państw trzecich  otrzymał 112 mln euro w 2011 r. oraz sektor warzyw i owoców poprzez programy operacyjne organizacji producentów - średnio 34 mln euro w latach 2008–2009.



POWIĄZANE

Konsumenci rozmaicie reagują na wycieki danych. Większość beztrosko wzrusza rami...

Maroš Šefčovič during the confirmation hearing 2024 © European Union, 2024 - Sou...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę