biogaz_09_2025

Rolnicy i PSL bronią ziemi pod przydrożne reklamy

5 stycznia 2016
Działacze ludowi są zaniepokojeni pomysłem ograniczenia przydrożnych reklam - m.in. przy zakopiance - które w znacznej mierze stoją na gruntach rolnych i są źródłem dodatkowego dochodu dla rolników - pisze portal krakow.gazeta.pl.
Projekt ustawy o ochronie krajobrazu - który zakłada usunięcie szpetnych reklam stojących przy drogach i w centrach miast - ma po wakacjach trafić pod obrady Sejmu. Status reklam do tej pory jest nieuregulowany w polskim prawie - żadna ustawa nie precyzuje, co jest reklamą i gdzie można ją instalować. Dlatego często przedsiębiorcy wieszają reklamy, dogadując się jedynie z właścicielem terenu, bez wymaganego prawem zgłoszenia do urzędu gminy.

Ma to zmienić ustawa, którą przedstawi parlamentowi prezydent Bronisław Komorowski. W maju w Pałacu Prezydenckim zaczęły się konsultacje społeczne w tej sprawie. Inicjatywa niepokoi jednak rolników.

Czyja ziemia

- Ziemia, na której stoją billboardy, często należy do rolników, którzy dzięki temu mają dodatkowe źródło dochodu, szczególnie pomocne w latach nieurodzaju. Jeśli parlament ograniczy liczbę takich reklam, to rolnicy w Polsce będą biednieli - oburza się Jacek Soska z PSL, wiceprzewodniczący sejmiku małopolskiego, były wiceminister rolnictwa w rządach Józefa Oleksego i Włodzimierza Cimoszewicza, który sam prowadzi gospodarstwo rolne. - Poza tym nie bardzo sobie wyobrażam, jak ustawa o ochronie krajobrazu miałaby w praktyce funkcjonować. Pole jest prywatną własnością rolnika i może sobie ustawić na nim, co chce, jeśli tylko nie jest to budynek. Owszem, możemy dyskutować o formie billboardów, ich estetyce. Ale nie powinniśmy ich całkowicie zakazywać, bo takim zakazem wyrządzimy więcej krzywdy niż pożytku. Jeśli rząd zdecyduje się na taki krok, to rolnicy będą o tym pamiętali podczas najbliższych wyborów - uważa Soska.

Podobne zdanie mają przedstawiciele firm reklamowych. - Przez ponad 20 lat firmy i właściciele działek, na których stoją reklamy, zainwestowali ogromne środki. Branża daje pracę tysiącom osób. Dlatego zbyt pochopne i nieprzemyślane decyzje ustawodawcy mogą skutkować stworzeniem kolejnego chaosu i przynieść liczne szkody gospodarcze - przekonuje Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, które zrzesza 96 firm z branży reklamowej.

Estetyczny koszmar

PSL jeszcze nie zdecydował, czy poprze prezydencki projekt ustawy o ochronie krajobrazu. - Klub parlamentarny PSL nie zajmował się tą sprawą, czekamy na konkretne propozycje, bo na razie mówi się tylko ogólnikami, że trzeba coś zrobić z billboardowym chaosem. Osobiście też tak uważam, bo pod tym względem jest u nas gorzej niż na Ukrainie. Nie może być tak, że reklamę może postawić każdy, gdzie tylko chce. Nie przeceniałbym też roli przydrożnych reklam jako znacznego źródła dochodu polskich rolników - ocenia Stanisław Żelichowski, poseł PSL i były minister środowiska.

Parlamentarzyści PO są przekonani, że ustawa zacznie obowiązywać w przyszłym roku. - Podróżowanie zakopianką na Podhale pośród setek reklam między Nowym Targiem a Zakopanem to estetyczny koszmar. Reklamy, zamiast zachęcać, odstraszają i zasłaniają to, co najwartościowsze, czyli Tatry. Tak dłużej nie może być - ocenia Janusz Sepioł, senator PO, który bierze udział w pracach eksperckiego zespołu przygotowującego prezydencki projekt ustawy.

- Można się spodziewać, że proponowane zapisy ustawy będą budziły sprzeciw właścicieli ziemi, na których stoją reklamy i firm je ustawiających - dodaje Jerzy Fedorowicz, poseł PO, wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu. - Jestem przekonany, że posłowie PO poprą zapisy proponowane przez prezydenta. W końcu zrobimy porządek z chaosem billboardowym - zapowiada.


POWIĄZANE

Prawie 1,6 mld euro – tyle mają wynieść roczne oszczędności dla rolników po upro...

Podczas Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków została wybrana nowa Rada Nadz...

Coraz większą popularność zyskują nowoczesne produkty na bazie naturalnych skład...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę