Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Polska: rośnie eksport artykułów mlecznych

22 września 2012
Jak informuje Bank Gospodarki Żywnościowej, początek drugiego półrocza br. przyniósł dalszą poprawę wyników handlu zagranicznego przetworami mleczarskimi. Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w lipcu br. wartość eksportu artykułów mlecznych była o prawie 3 proc. wyższa niż w analogicznym okresie przed rokiem, i wyniosła 113 mln euro. W walucie krajowej wartość sprzedaży zwiększyła się o prawie 10 proc. w relacji rocznej do 480,6 mln zł.
Niewielki przyrost wartości jest przede wszystkim konsekwencją spadków cen przetworów mleczarskich na rynkach światowych. Dla przykładu w lipcu masło w portach Oceanii było o 37 proc. tańsze niż rok temu. W efekcie, mimo że wolumen eksportu masła w lipcu był o 10 proc. wyższy w relacji rocznej (wyniósł 2,6 tys. t), jego wartość zmniejszyła się o ponad 40 proc. do 5,9 mln euro. Przy wzroście ilości wywozu o ponad 21 proc. r/r (29,0 tys. t) spadła też wartość eksportu mleka płynnego i śmietany - o prawie 12 proc. do 16,3 mln euro.
Jedynie w odniesieniu do produktów wyżej przetworzonych, takich jak jogurty czy maślanka, odnotowano obniżkę zarówno wolumenu jak i wartości sprzedaży na rynki zagraniczne - odpowiednio o prawie 7 proc. do 9,3 mln euro i 8 proc. do 9,0 tys. ton. Są to jednak artykuły kierowane głównie na rynek unijny, więc prawdopodobnie spowolnienie gospodarcze notowane w tych krajach przełożyło się na spadek popytu importowego na przetwory o wyższej wartości dodanej. Oczekujemy, że sytuacja taka może utrzymać się jeszcze w 2013 roku.
Ogółem w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy br. wartość sprzedaży artykułów mlecznych na rynki zagraniczne zwiększyła się o prawie 4 proc. wobec analogicznego okresu ubiegłego roku do 771,9 mln euro. Największe zmiany odnotowano w przypadku serwatki: +40 proc. w relacji rocznej do 102,4 mln euro, oraz serów: + 13 proc. do 303,9 mln euro. Istotnie spadła natomiast wartość eksportu masła - o ponad 35 proc. do 59,3 tys. euro.
W mniejszym stopniu obniżyła się wartość wywozu mleka płynnego - o ponad 5 proc. w relacji rocznej do 97,2 mln euro - oraz maślanki i jogurtów - o 6 proc. do 71,3 mln euro.
Największym partnerem handlowym Polski pozostają Niemcy. W okresie styczeń-lipiec ich udział w naszym eksporcie przekraczał, podobnie jak przed rokiem, 19 proc. Rynek ten, ze względu na odległość, ma przede wszystkim znaczenie w sprzedaży mleka płynnego - ponad 70 proc. tego produktu kierowane jest do Niemiec.
W tym roku rośnie też znaczenie Rosji jako odbiorcy polskich produktów mlecznych. Jej udział w wartości eksportu zwiększył się z 3 proc. przed rokiem do 5,5 proc. w bieżącym (w tym 11 proc. w przypadku serów). Bardzo prawdopodobne, że wejście Rosji do WTO z dniem 23 sierpnia br. pozwoli na jeszcze większe ożywienie w wymianie handlowej z tym krajem.



POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę