Polakom przeszkadza komercjalizacja świąt Bożego Narodzenia i zbyt wczesne tworzenie "świątecznego nastroju" przez sklepy. Jednocześnie jesteśmy przywiązani do świątecznych tradycji - wynika z sondażu CBOS.
Według 72 procent pytanych, wczesne promocje świąteczne i dekoracje sklepowe sprawiają, że Boże Narodzenie to dla ludzi tylko zakupy, a nie przeżycie duchowe. Według 65 procent, świąteczny marketing doprowadza do tego, że gdy święta nadejdą, nie są już niczym wyjątkowym. Przy czym blisko 60 procent Polaków uważa, że ozdoby budują świąteczny nastrój i ożywiają szare listopadowe i grudniowe dni.
CBOS sprawdził popularność zwyczajów świątecznych. Zdecydowana większość z nas przynajmniej wieczór wigilijny zamierza spędzić w domu i z rodziną. Tylko jeden na stu badanych jeszcze nie wie, gdzie spędzi ten wieczór. Tyle samo osób deklaruje, że nie ma zwyczaju obchodzenia Wigilii.
Niezmiennie w niemal wszystkich polskich rodzinach, bo w 98 proc., kultywowane są zwyczaje dzielenia się opłatkiem, wzajemnego składania sobie życzeń i spożywania wigilijnych potraw/. W zdecydowanej większości przestrzega się także zwyczajów ubierania choinki (94 proc.), przygotowywania dodatkowego nakrycia na stole dla niespodziewanego gościa (91 proc.), zachowuje się w Wigilię post (89 proc.), odwiedza się krewnych oraz znajomych i składa im życzenia (89 proc.) oraz przygotowuje się prezenty pod choinkę (86 proc.). Ponadto w większości polskich domów śpiewa się kolędy (78 proc.), wkłada pod obrus siano (76 proc.), czeka z rozpoczęciem kolacji na pierwszą gwiazdkę (73 proc.), na wieczerzę wigilijną przygotowuje się zwyczajową liczbę potraw (68 proc.), a przed jej rozpoczęciem odmawia się modlitwę lub odczytuje fragment Pisma Świętego (66 proc.).
Większość Polaków deklaruje, że w ich rodzinach jest zachowywany zwyczaj uczestniczenia w pasterce (70 proc.), odwiedzania grobów bliskich osób (68 proc.) i wysyłania kartek świątecznych (61 proc.). W domach ponad dwóch piątych badanych wywiesza się świąteczne wianki (44 proc.) oraz dzieli opłatkiem ze zwierzętami (40 proc.). Co trzeci ankietowany przyznaje, że jego rodzina zaprasza na Wigilię osobę samotną lub ubogą (33 proc.), a co piąty (20 proc.) deklaruje, że tego dnia ktoś przebiera się za świętego Mikołaja, żeby rozdać prezenty.
Badanie przeprowadzono w dniach 5-12 grudnia 2013 roku na liczącej 910 osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
8799029
1