Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Polacy stają się lodożerni

5 stycznia 2016
Tylko w tym roku na rynek trafi aż 1 tys. odmian lodów. Wartość polskiego rynku lodów w 2011 wyniesie 1,3 mld zł. – szacuje Euromonitor. Oznacza to aż 7 proc. wzrost w stosunku do 2010.

Statystyczny Polak zjada rocznie 4 l. lodów, Amerykanin – 6 razy tyle, nawet Szwed je aż 23 l. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy w lodowym ogonie, wręcz przeciwnie, co roku spożycie lodów w Polsce rośnie. Polacy są także bardziej otwarci na nowości niż jeszcze 5 lat temu, chociaż aż 90 proc. deklaruje przywiązanie do tzw. ulubionego smaku, a 43 proc. do jednej marki – wynika z sondażu firmy ANITA, producenta lodów. Co ciekawe lodowe eksperymenty bardziej kuszą seniorów, niż ludzi młodych.

4 litry Polaka, kontra 23 litry Szweda

Ponad 63 proc. Polaków deklaruje, że latem chętnie sięga po lodowe desery. Rzadziej sięgamy po ciasto – latem jest to ulubiony deser 23 proc., zimą wybiera go aż 48 proc. W lodach cenimy to, że gaszą pragnienie, chłodzą i… nie tuczą. Ponad 17 proc. ankietowanych przyznaje, że lody stanowią ważną część ich letniej diety, na równi z sezonowymi owocami. 7 proc. robiąc cotygodniowe zakupy, zaopatruje lodówkę w lody.

– Jemy coraz więcej lodów, chociaż, nie tak dużo jak Włosi, Duńczycy czy Amerykanie. Mimo to z roku na rok nasza pozycja ludożerców jest coraz wyższa. Statystyczny Polak zjada rocznie 4 l. lodów. I tak wciąż daleko nam do 22 l., które pochłania rocznie statystyczny Amerykanin. Warto przy tym jednak pamiętać, że w Polsce lody to produkt sezonowy – mówi Grzegorz Mordalski właściciel firmy ANITA, produkującej lody.

Wydajemy coraz więcej na lody

Rosną także wydatki na lody. Średnio wydajemy na lody od 6-10 zł. Ale już 34 proc. przyznaje, że to nie cena w wyborze lodów jest najważniejsza, a smak, który do zakupy składnia 41 proc. z nas. Jak szacują analitycy, do 2015 roku nasze wydatki na lody mają wynieść 1,9 mld zł - szacuje Euromonitor. Częściej także po lodowe zakupy chodzimy do super- lub hipermarketu. Lody kupuje tam 23 proc. z nas. – Od 5 lat wydatki na lody rosną, częściej sięgamy nie tylko po lody na patyku czy w kubku, ale także lody pudełkach i familijne. Kupujemy także lody ekskluzywne, droższe od tych na patyku czy w kubku – mówi Mordalski.

Polacy stają się także coraz bardziej otwarci na lodowe nowości. Po nowy smak chętnie sięga ponad 15 proc. z nas. Co zadziwiające w lodowej diecie coraz częściej zaczynają się pojawiać sorbety. Jeszcze 5 lat temu, lody te kupowało nieco ponad 2 proc. Polaków, dziś ponad 21 proc. – Co roku producenci wypuszczają setki nowych smaków lodów. Polacy uwielbiają nowości, egzotyczne zestawienia, są ciekawscy. Tym niemniej większość z nas ma swoje ulubione smaki – mówi przedstawicie firmy ANITA.

Przywiązanie do ulubionych smaków deklaruje dziś ponad 90 proc. z nas. Ulubionym smakiem pozostaje wciąż waniliowy – twierdzi tak 23 proc. Polaków, numer 2 to czekoladowy – 21 proc. i truskawkowy – 21 proc. Po bardziej wyszukane smaki takie jak ananas, mięta czy cappuccino sięga zaledwie 3 proc. Na nowości otwarci są bardziej młodzi ludzie i… seniorzy. - W lodowych wyborach chociaż trzymamy się tradycji, chętnie ulegamy modom. Dlatego dziś tak popularne w Polsce są sorbety.

Sondaż przeprowadzono w dniach 04-17 maja 2011, na grupie 1000 os.



POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę