Tylko w tym roku na rynek trafi aż 1 tys. odmian lodów. Wartość polskiego rynku lodów w 2011 wyniesie 1,3 mld zł. – szacuje Euromonitor. Oznacza to aż 7 proc. wzrost w stosunku do 2010.
Statystyczny Polak zjada rocznie 4 l. lodów, Amerykanin – 6 razy tyle, nawet Szwed je aż 23 l. Nie oznacza to jednak, że jesteśmy w lodowym ogonie, wręcz przeciwnie, co roku spożycie lodów w Polsce rośnie. Polacy są także bardziej otwarci na nowości niż jeszcze 5 lat temu, chociaż aż 90 proc. deklaruje przywiązanie do tzw. ulubionego smaku, a 43 proc. do jednej marki – wynika z sondażu firmy ANITA, producenta lodów. Co ciekawe lodowe eksperymenty bardziej kuszą seniorów, niż ludzi młodych.
4 litry Polaka, kontra 23 litry Szweda
Ponad 63 proc. Polaków deklaruje, że latem chętnie sięga po lodowe desery. Rzadziej sięgamy po ciasto – latem jest to ulubiony deser 23 proc., zimą wybiera go aż 48 proc. W lodach cenimy to, że gaszą pragnienie, chłodzą i… nie tuczą. Ponad 17 proc. ankietowanych przyznaje, że lody stanowią ważną część ich letniej diety, na równi z sezonowymi owocami. 7 proc. robiąc cotygodniowe zakupy, zaopatruje lodówkę w lody.
– Jemy coraz więcej lodów, chociaż, nie tak dużo jak Włosi, Duńczycy czy Amerykanie. Mimo to z roku na rok nasza pozycja ludożerców jest coraz wyższa. Statystyczny Polak zjada rocznie 4 l. lodów. I tak wciąż daleko nam do 22 l., które pochłania rocznie statystyczny Amerykanin. Warto przy tym jednak pamiętać, że w Polsce lody to produkt sezonowy – mówi Grzegorz Mordalski właściciel firmy ANITA, produkującej lody.
Wydajemy coraz więcej na lody
Rosną także wydatki na lody. Średnio wydajemy na lody od 6-10 zł. Ale już 34 proc. przyznaje, że to nie cena w wyborze lodów jest najważniejsza, a smak, który do zakupy składnia 41 proc. z nas. Jak szacują analitycy, do 2015 roku nasze wydatki na lody mają wynieść 1,9 mld zł - szacuje Euromonitor. Częściej także po lodowe zakupy chodzimy do super- lub hipermarketu. Lody kupuje tam 23 proc. z nas. – Od 5 lat wydatki na lody rosną, częściej sięgamy nie tylko po lody na patyku czy w kubku, ale także lody pudełkach i familijne. Kupujemy także lody ekskluzywne, droższe od tych na patyku czy w kubku – mówi Mordalski.
Polacy stają się także coraz bardziej otwarci na lodowe nowości. Po nowy smak chętnie sięga ponad 15 proc. z nas. Co zadziwiające w lodowej diecie coraz częściej zaczynają się pojawiać sorbety. Jeszcze 5 lat temu, lody te kupowało nieco ponad 2 proc. Polaków, dziś ponad 21 proc. – Co roku producenci wypuszczają setki nowych smaków lodów. Polacy uwielbiają nowości, egzotyczne zestawienia, są ciekawscy. Tym niemniej większość z nas ma swoje ulubione smaki – mówi przedstawicie firmy ANITA.
Przywiązanie do ulubionych smaków deklaruje dziś ponad 90 proc. z nas. Ulubionym smakiem pozostaje wciąż waniliowy – twierdzi tak 23 proc. Polaków, numer 2 to czekoladowy – 21 proc. i truskawkowy – 21 proc. Po bardziej wyszukane smaki takie jak ananas, mięta czy cappuccino sięga zaledwie 3 proc. Na nowości otwarci są bardziej młodzi ludzie i… seniorzy. - W lodowych wyborach chociaż trzymamy się tradycji, chętnie ulegamy modom. Dlatego dziś tak popularne w Polsce są sorbety.
Sondaż przeprowadzono w dniach 04-17 maja 2011, na grupie 1000 os.
9373724
1