Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

MR i RW informuje

11 lipca 2008
Przedstawiamy odpowiedź resortu rolnictwa na wniosek samorządu rolniczego z 18 czerwca br dotyczącego sytuacji, w której rolnicy zawierali umowy z zatwierdzonymi podmiotami skupującymi, Ci jednak nie posiadają umów z zatwierdzonym przetwórcą, co jest warunkiem otrzymania płatności i uniknięcia konsekwencji z tytułu nie dostarczenia umowy do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
 
  ,,W tym roku, rolnik po raz pierwszy może ubiegać się o płatność do owoców miękkich. Warunkiem otrzymania tej płatności jest dołączenie do wniosku o płatność do owoców miękkich kopii umowy o przetwórstwo w terminie do 31 lipca br do Biura Powiatowego ARiMR. Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1973/2004, następujące formy umowy o przetwórstwo są ważne dla potrzeb otrzymania płatności do owoców miękkich
  • umowa o przetwórstwo zawarta przez rolnika z zatwierdzonym przetwórcą,
  • umowa o przetwórstwo zawarta przez zatwierdzonego skupującego, reprezentującego rolnika ubiegającego się o płatność do owoców miękkich, miękkich zatwierdzonym przetwórcą,
  • umowa o przetwórstwo zawarta przez reprezentującą rolnika uznaną organizacją producentów owoców i warzyw/wstępnie uznaną grupę producentów owoców i warzyw z zatwierdzonym przetwórcą.
W przypadku, gdy uznana organizacja producentów owoców i warzyw lub wstępnie uznana grupa producentów owoców i warzyw sama przetwarza maliny i truskawki, zamiast przedmiotowej umowy o przetwórstwo, rolnik dołącza do wniosku zobowiązanie do realizacji dostawy owoców miękkich.
Zgodnie z rozporządzeniem Komisji art. 7 ust. 3b ustawy z dnia 26 stycznia 2007 roku o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. Nr 35, poz. 217; Nr 99, poz. 666 i Nr 44, poz. 262), umowa o przetwórstwo lub zobowiązanie do realizacji dostawy musi zawierać następujące informacje:
  • nazwiska i adresy stron umowy,
  • odpowiednie gatunki (malin, truskawek) oraz powierzchnię zajętą pod uprawę każdego gatunku,
  • numer identyfikacyjny wnioskującego o płatność do owoców miękkich (nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności).
W przypadku, gdy umowa została zawarta między zatwierdzonym przetwórcą i uznaną organizacją producentów reprezentującą wnioskującego o płatność do owoców miękkich lub między zatwierdzonym przetwórcą i zatwierdzonym skupującym reprezentującym wnioskującego o płatność do owoców miękkich, umowa powinna zawierać również:
  • nazwiska i adresy stron umowy, dane rolników jak również gatunki (malin, truskawek) oraz powierzchnię zajętą pod uprawę każdego gatunku dla poszczególnych rolników,
  • numer identyfikacyjny wnioskującego o płatność do owoców miękkich (nadany w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności).
Jednocześnie, oprócz ww. elementów umowy, zgodnie z art. 171da rozporządzenia Komisji (WE) nr 1973/2003, w umowie o przetwórstwo lub zobowiązaniu do dostaw, można określić w stosownych przypadkach zobowiązanie wnioskującego o płatność do owoców miękkich do dostarczenia zatwierdzonemu przetwórcy całkowitej zebranej ilości lub minimalnych ilości określonych przez państwa członkowskie. Niemniej jednak, zgodnie z ustawa z dnia 26 stycznia 2007r. o płatnościach w ramach systemu wsparcia bezpośredniego, Polska wdrażając system płatności do owoców miękkich nie wprowadziła tego elementu, do koniecznych warunków umowy ważnej dla potrzeb otrzymania płatności do owoców miękkich.
Ponadto, umowa o przetwórstwo może zawierać inne elementy, oprócz tych niezbędnych, na które zgodzą się strony zawierające taką umowę.
Wymagania w zakresie składanych przez rolników umów o przetwórstwo określone zostały dla wszystkich państw członkowskich przepisami Unii Europejskiej. W związku z tym, umowy niespełniające warunków określonych w ww. przepisach wspólnotowych, nie mogą zostać uznane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa jako uprawniające do przyznania płatności do owoców miękkich. Stanowiłoby to bowiem działanie niezgodne z prawem, co mogłoby skutkować nałożeniem sankcji finansowych przez Komisję Europejską.
Biorąc powyższe pod uwagę, ARiMR nie może uznawać innych umów niż umowy spełniające warunki określone w przepisach wspólnotowych. Przepisy w tym zakresie są jasno określone w ww. prawie wspólnotowym i krajowym i są znane od początku wdrażania systemu tych płatności. W przypadku, gdy dostarczone umowy nie spełniają wymogów formalnych określonych w przepisach, rolnicy mają możliwość dostarczenia do biur powiatowych ARiMR poprawnych umów lub zobowiązań w terminie do dnia 31 lipca 2008 roku.
Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 marca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków, jakie powinni spełniać skupujący owoce miękkie i przetwory owoców miękkich (Dz. U., Nr 44, poz. 263), zatwierdzony skupujący owoce miękkie powinien przekazywać kopie umów, o których mowa w art. 171da ust. 1 rozporządzenia nr 1973/2004, wnioskującym o płatność do owoców miękkich.
W sytuacji, kiedy do 31 lipca br. rolnikowi nie uda się podpisać umowy z zatwierdzonym przetwórcą albo, jeśli zatwierdzony skupujący reprezentujący rolnika nie podpisze w jego imieniu umowy z zatwierdzonym przetwórcą, wówczas rolnik, który złożył wniosek o płatność do owoców miękkich powinien udać się do Agencji w celu dokonania korekty wniosku o płatność, polegającej na wycofaniu deklaracji do płatności do owoców miękkich. W taki sposób rolnik uniknie konsekwencji z tytułu nie dostarczenia umowy do ARiMR.
Zdaniem resortu przyjęte rozwiązania w systemie dopłat do owoców miękkich są projektowane zgodnie z obowiązującą legislacją unijną, a Ministerstwo dokłada wszelkich starań, by przyjęte rozwiązania były satysfakcjonujące dla jak największej grupy producentów.
W związku z otrzymanymi sygnałami, że zatwierdzenie skupujący nie zawierają w imieniu rolników stosowanych umów o przetwórstwo z zatwierdzonymi przetwórcami, Ministerstwo podjęło już działania w celu wyjaśnienia zaistniałych nieprawidłowości oraz oceny ich ilości w skali kraju.
W tym celu Ministerstwo wystąpiło z wnioskiem do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o podjęcie działań mających na celu zobligowanie zatwierdzonych skupujących owoce miękkie do zawarcia umów o przetwórstwo z zatwierdzonymi przetwórcami oraz do przekazania w/w umów wnioskującym o płatności do owoców miękkich w terminie umożliwiającym rolnikom dostarczenie przedmiotowych umów do dnia 31 lipca 2008 r. do biur powiatowych ARiMR. Ponadto, zostały podjęte działania związane z poinformowaniem zatwierdzonych skupujących, że nie przestrzeganie warunków zatwierdzenia oraz nie wywiązanie się z warunków określonym w/w rozporządzeniem może skutkować cofnięciem zatwierdzenia, w oparciu o art. 16d ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. Nr 35, poz. 217 z późn. zm.) oraz § 1 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit.b rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 marca 2008 roku w sprawie szczegółowych warunków, jakie powinni spełniać skupujący owoce miękkie i przetwory owoców miękkich (Dz. U. Nr 44, poz. 263).’’

POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę