Indeks Optymizmu Konsumentów wzrósł w kwietniu w porównaniu z marcem o 3,4 pkt, z 90,8 do 94,3 pkt - wynika z ostatnich badań IQS and Quant Group.
Indeks wzrósł w prawie wszystkich grupach demograficznych - poza najmłodszymi badanymi (w wieku 15-29 lat), wśród których zanotowano minimalny spadek (-0,6 punkta) oraz poza mieszkańcami wsi (bez zmian).
Największe zmiany zanotowano wśród Polaków w wieku powyżej 45 lat (+7,6), wśród mieszkańców małych i średnich miast (+7,3), osób z wysokimi dochodami (+6,9) oraz z wykształceniem zasadniczym (+6,7).
Z badań ośrodka wynika, że ze stwierdzeniem, iż sytuacja ekonomiczna kraju pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, zgodziło się 34 proc. badanych (spadek o 6 punktów procentowych); poprawę zauważyło zaledwie 10 proc. (o 1 punkt procentowy więcej niż w marcu).
Na poprawę stanu polskiej gospodarki w ciągu najbliższego roku liczy 20 proc. badanych (tyle samo, co w marcu), pogorszenia obawia się 25 proc. Polaków (miesiąc wcześniej - 30 proc.).
Według 20 proc. badanych, sytuacja ich gospodarstwa domowego uległa w ostatnim roku pogorszeniu (miesiąc wcześniej twierdziło tak 27 proc.), 70 proc. twierdzi, że sytuacja ta jest taka sama, a 10 proc. - że się poprawiła (w marcu - 12 proc.). 19 proc. badanych - bez zmian w porównaniu z marcem - sądzi, że ich sytuacja materialna poprawi się w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 14 proc. - że się pogorszy (o 3 punkty procentowe mniej).
Indeks Optymizmu Konsumentów jest konstruowany na podstawie pięciu pytań zadawanych w ogólnopolskim badaniu typu Omnibus, przeprowadzanym przez IQS and QUANT Group na 1000-osobowej reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15-70 lat.
Indeks może przyjmować wartości od 0 do 200, gdzie 0 oznacza skrajny pesymizm, a 200 - pełne zadowolenie badanych. Wskaźnik o wartości 100 to równowaga ocen pozytywnych i negatywnych. Indeks Optymizmu Konsumentów jest tworzony od sierpnia 1999 roku.