Jak informuje FAMMU/FAPA wewnętrzna propozycja-szkic Komisji mówi, że państwa członkowskie powinny osiągnąć 6,5% zużycia biopaliw w transporcie do 2012 roku, jako etap do osiągnięcia 10% w 2020 roku (jak ustalono w marcu 2007 roku). Dokument powinien zostać opublikowany pod koniec stycznia 2008 roku.
Jeśli chodzi o ogólne zużycie energii odnawialnej, które do 2020 roku ma osiągnąć 20% Komisja zamierza ustalić etapy na cele dla lat 2014, 2016 i 2018. Szkic nie będzie zawierać szczegółów dla każdego kraju, ale każde z państw członkowskich będzie musiało dostarczyć własny plan działań do 31 marca 2010 roku. Dalsze zmiany powinny zawierać większy procent udziału biododatku w ropie i KE proponuje, aby do 2010 roku stacje benzynowe dysponowały 10% biodieslem zamiast jak obecnie 5% w standardzie EN590. Natomiast odnosząc się do emisji CO2 szkic zawiera sugestie, że biopaliwa nie powinny być produkowane z surowców uprawianych na obszarach wcześniej bogatych w organiczny węgiel czy o dużej bioróżnorodności jak np. lasy, strefy ochronne czy obszary podmokłe. Powinny być też respektowana zasada wzajemnej zgodności (cross-compliance), czyli z wymogami od beneficjentów pomocy bezpośredniej m. in. w kwestiach ochrony środowiska. FoEE odniosła się krytycznie do pierwszych propozycji Komisji za ignorancję względem np. bogatych przyrodniczo obszarów sawanny w Brazylii. Według informacji FAMMU/FAPA publikacja dokumentu nastąpi pod koniec stycznia 2008, ale akceptację musi zatwierdzić Parlament Europejski prawdopodobnie w drugiej połowie 2009 roku.