Przedsiębiorcy branży spożywczej stworzyli organizację, która zajmie się rozwojem współpracy handlowej z Rosją. W planach mają tworzenie polsko-rosyjskich firm i inwestycje w strefach ekonomicznych.
- Jeśli obie strony będą widziały możliwości współpracy handlowej, to polityka nie będzie w tym przeszkadzała - powiedział na wczorajszej konferencji prasowej Mikołaj Zachmatow, przedstawiciel handlowy Federacji Rosyjskiej. Jego zdaniem, Polska nie wykorzystuje potencjału rosyjskiego rynku spożywczego, ocenianego na 83 - 85 mld dolarów. 30 proc. tego rynku stanowi region moskiewski, reszta kraju jest dla zagranicznych przedsiębiorców niemal nieznana. Przyjęty miesiąc temu dekret o stworzeniu specjalnych stref ekonomicznych ma zachęcić zagranicznych inwestorów do rozpoczynania przedsięwzięć nie tylko blisko stolicy Federacji Rosyjskiej.
By zwiększyć eksport żywności z Polski do Rosji, potrzebne jest ocieplenie stosunków oraz załagodzenie powstałych sporów, dotyczących np. przyznawania certyfikatów dla polskich eksporterów mięsa. - Wystarczy, że polscy przedsiębiorcy zaczną tworzyć wspólne firmy z rosyjskimi, a problem posiadania certyfikatów oraz kwot importowych nie będzie ich dotyczył - przekonywał Mikołaj Zachmatow.
W lipcu powstał Krajowy Zespół ds. Współpracy Gospodarczej i Handlowej z Federacją Rosyjską, który ma ułatwić polskim przedsiębiorstwom nawiązywanie współpracy z rosyjskimi partnerami. Taki sam cel stawia sobie powstałe niedawno Polsko-Rosyjskie Stowarzyszenie Handlowe. Obie organizacje bardziej będą rywalizowały, niż współpracowały ze sobą.
- Mamy 20 przedstawicieli branży mięsnej, drugie tyle firm zadeklarowało przystąpienie do nas. Zainteresowani są także przetwórcy owoców i warzyw - mówiła Ewa Ciesielska-Kulik, prezes zespołu, który powstał przy Stowarzyszeniu Naukowo-Technicznym Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego. Zespół rozpoczął wydawanie własnego czasopisma reklamowego w Rosji. Mikołaj Zachmatow znalazł się w jego radzie programowej. Przedstawiciel handlowy Federacji Rosyjskiej przygotował propozycje dla polskiego biznesu, które mogłyby ułatwić handel żywnością z Rosją. Obejmują one stworzenie przez Bank Gospodarki Żywnościowej i Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych zabezpieczeń finansowych dla eksporterów, tworzenie rolniczych konsorcjów eksportowych oraz wspólnych inwestycji w Polsce opartych na rosyjskich recepturach.