Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Doprawić z impulsem

5 stycznia 2016
Przyprawy do potraw z grilla stały się już w Polsce na tyle popularne, że stanowią oddzielny segment na rynku przypraw. Ich roczna sprzedaż przekracza 30 mln zł i do ubiegłego roku z każdym rokiem rosła.

W 2011 r. pogoda, niestety, nie dopisała, co w znacznym stopniu wpłynęło na sezon grillowy. - Deszczowa aura spowodowała, że konsumenci mniej czasu spędzali na świeżym powietrzu, a zatem również mniej grillowali - przyznaje Katarzyna Skrzypczak, brand manager Podravka Polska. Dodaje, że odbiło się to na sprzedaży produktów, które z grillem kojarzą się najbardziej, czyli przypraw oraz sosów, takich jak keczup.- Mimo że pogoda wiosną i jesienią była dużo ładniejsza, deszczowe lato zdecydowało o zmniejszonej sprzedaży tych produktów - ocenia Katarzyna Skrzypczak.

Dwa lata temu sprzedaż przypraw przeznaczonych do potraw z grilla wyniosła 25 mln zł i była wyższa od zanotowanej rok wcześniej o 14 proc. W 2010 r. były to już ponad 34 mln zł, ale w 2011 r. -mniej więcej tyle samo, a według niektórych producentów nawet dużo mniej (producenci za MEMRB).

- Jeśli wziąć pod uwagę sprzedaż przypraw do potraw z grilla w sztukach, to również widać, że był to trudny rok, bo choć wzrost był, to wyniósł zaledwie 0,1 proc. - dodaje Marta KlękaNowa, junior project PR manager w firmie Prymat, powołując się na dane Nielsena. Zaznacza też, że tak jak piękna pogoda sprzyja grillowaniu i wpływa pozytywnie na wyniki sprzedaży produktów grillowych, tak zimne lato może spowodować spadek dynamiki w tej kategorii niezależnie od intensyfikacji działań marketingowych.

Mimo wszystko potencjał

Nie zmienia to jednak faktu, że od maja do sierpnia przyprawy grillowe i marynaty stanowią ok. 20 proc. całego rynku przypraw jednorodnych i mieszanek. To trzy razy więcej niż w pozostałych okresach kalendarza przyprawowego, gdzie udział ten kształtuje się na poziomie 7 proc. Nie dość, że jest to ważna kategoria, to jeszcze w znacznej mierze impulsowa, a to oznacza, że handel tradycyjny ma dla niej istotne znaczenie.

W firmie Kamis, która stworzyła kategorię przypraw do potraw z grilla w Polsce i która nadal sprzedaje najwięcej tych produktów, lokalne placówki realizują ok. 60 proc. obrotu.
- Zbliżający się weekend przypomina konsumentom o konieczności zaopatrzenia się w artykuły niezbędne na grilla - mówi Magdalena Bartoszewicz, PR manager marki Kamis. Jej zdaniem niezbędna jest szeroka i komplementarna oferta produktów do przyrządzenia potraw na grillu - od tacek po przyprawy, a ich dostępność blisko domu jest kluczem do sprzedażowego sukcesu.

- Nie można też zapominać o przedmieściach i miejscowościach wypoczynkowych, w nich klienci również często uzupełniają zakupy - mówi Magdalena Bartoszewicz.

Producenci podkreślają, że w tym czasie istotna jest również odpowiednia ekspozycja przypraw. Chodzi o to, by były one na półce obok produktów komplementarnych typu: mięso, keczupy, musztardy czy piwo. Z jednej strony ułatwia to konsumentom znalezienie poszukiwanego produktu, z drugiej – zachęca do kupna więcej niż jednej kategorii.

- Dzięki temu większa rotacja przypraw grillowych może przełożyć się na wyższe obroty w innych kategoriach obecnych w sklepie - potwierdza Marta KlękaNowa.

Coroczne bestsellery

W portfolio przypraw pod marką Kamis wśród corocznych hitów sprzedażowych są Ogniste skrzydełka drobiowe czy Karkówka z grilla. – Coraz więcej zwolenników zyskują też Grzanki z grilla, świetnym dodatkiem jest Sos tzatziki czy Grillowane warzywa – przekonuje Magdalena Bartoszewicz. Producent w ofercie ma także tuby grillowe w najpopularniejszych wariantach: Klasycznym, Pikantnym i Do karkówki.

- Przyprawy w tubach największą rolę odgrywają na początku sezonu, kiedy konsumenci planują większe zakupy i chcą wybrać opakowanie, które na dłużej im wystarczy - stwierdza Magdalena Bartoszewicz.

Dodaje, że firma Kamis produkuje też przyprawy pod marką Galeo, czyli "w dobrej cenie". Tu prym w sprzedaży wiodą: Przyprawa do grilla klasyczna i pikantna, jak również mieszanki przeznaczone do określonych potraw: żeberek, szaszłyków, karkówki.

W tym roku przyprawy do dań z grilla pod marką Kamis, podobnie jak marynaty mokre, pojawią się na rynku w odświeżonej szacie graficznej. Firma wzbogaciła też portfolio o dwie nowości – Przyprawę do kurczaka z grilla (najpopularniejsze w Polsce mięso) oraz Przyprawę do hamburgerów z grilla.

Z kolei Prymat w nadchodzącym sezonie wypuszcza na rynek dobrze już znane konsumentom produkty, ale tym razem bez dodatku glutaminianu sodu. Będą to: Grill klasyczny, Grill pikantny, Grill ziołowy zarówno w saszetkach, jak i tubach, a także Karkówka klasyczna i Stek gruboziarnisty. – W sezonie zaprezentujemy też nowość w kategorii marynat – Marynatę grillową w płynie w opakowaniu typu saszetka 75 g – informuje Marta KlękaNowa.

W portfolio marki Prymat równie ważne jak klasyczne przyprawy do grilla są produkty okołogrillowe, czyli Przyprawa do kurczaka klasyczna, ziołowa i pikantna, Przyprawa kebabgyros, Przyprawa do ryb, Przyprawa do sałatek i Tzatzyki – pikantny sos czosnkowy Prymat.

Podobnie jest z marką Cykoria, która dopiero w ub.r. wprowadziła do sprzedaży typową Przyprawę do grilla (z ergonomicznym zamknięciem), bo w sezonie od lat świetnie rotują jej całoroczne mieszanki typu: Przyprawa do szaszłyków, do kurczaka i ziemniaków.

Z portfolio marki Appetita (Jutrzenka Colian) najlepiej sprzedają się specjalistyczne mieszanki z linii Smaczne grillowanie: Przyprawa do karkówki, Przyprawa do grilla klasyczna oraz Przyprawa do grilla pikantna. Ale dużą popularnością cieszy się też przyprawa Tzatziki z linii Kuchnie Narodów, która umożliwia przygotowanie greckiego sosu.

Podravka rozwinęła ofertę produktów grillowych w 2011 r. – Wprowadziliśmy wówczas mieszanki w nowych smakach oraz nowych opakowaniach: Vegetę Natur do grilla, Vegetę Natur do pikantnego grilla oraz Vegetę Natur do grillowanej karkówki w wygodnych tubach oraz torebkach 60 g – wymienia Katarzyna Skrzypczak. Podravka dodatkowo w okresie grillowym proponuje konsumentom mieszanki przypraw: Vegetę Natur do sałatek oraz Vegetę Natur do mozzarelli.

Od kilku lat ofertę przypraw specjalistycznych buduje Unilever z marką Knorr. Choć producent ten nie ma przyprawy, która zdefiniowana byłaby stricte jako do grilla, to i tak w sezonie świetnie sprzedają się przyprawy typu: do mięs, kurczaka i karkówki. Marka Winiary (Nestlé Polska) już trzeci rok z rzędu przygotowuje ofertę przypraw skierowaną do miłośników grillowania. Są to zestawy przypraw Na grilla z woreczkami do marynowania mięsa. – To pierwszy tego typu produkt na rynku – zapewnia producent. Przyprawy do grilla Winiary są w sprzedaży sezonowo – od marca do września. Linia Winiary Na grilla dostępna jest w czterech smakach: Staropolskim, Z czosnkiem i ziołami, Swojskim oraz Pikantnym.


POWIĄZANE

Główny Inspektorat Sanitarny wydaje coraz więcej ostrzeżeń publicznych dotyczący...

Uprawa soi przy wsparciu technologii – ciekawy kierunek dla polskich rolników Ar...

Najnowsze dane GUS pokazały zaskakująco wręcz dobre dane na temat aktywności dew...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę