Jak podkreślają piekarze, ich branża jest w coraz gorszym stanie, spada też spożycie chleba. Ich zdaniem polski konsument wciąż nie ma wiedzy na temat atutów chleba dobrej jakości - stąd też konieczność organizowana imprez takich jak 15. Święto Chleba w Poznaniu.
W ramach święta na Starym Rynku zorganizowano piekarski kiermasz, na którym można było poznać ofertę piekarni z Poznania i Wielkopolski, spróbować lub kupić ich produkty. Przygotowano też występy artystyczne i konkursy z nagrodami.
Jak powiedział Piotr Koperski z Cechu Cukierników i Piekarzy w Poznaniu, pieczywo wymaga intensywnej promocji, bo w ciągu dekady spożycie chleba w Polsce wyraźnie spadło i nadal się zmniejsza.
"Dziesięć lat temu Polacy jedli (rocznie) 94 kg chleba, rok temu było to ponad 53 kg. Szacujemy, że w tym roku będzie to ok. 47 kg. Promocji pieczywa służą takie imprezy jak ta organizowana w Poznaniu, wydajemy ulotki i plakaty, ale nie stać nas, by reklamować dobre pieczywo w telewizji" - powiedział.
Koperski dodał, że z roku na rok zmniejsza się liczba piekarni. Brakuje też chętnych do pracy i nauki zawodu. Jak wyjaśnił, wielu konsumentów poszukuje przede wszystkim taniego pieczywa, nie zwracając uwagi na jego jakość.
Jego zdaniem oferowane w sieciach handlowych produkty często nie mają wiele wspólnego z normalnym chlebem, wytwarzanym w piekarniach rzemieślniczych.
Koperski zaznaczył, że obecnie chleb jest zbyt tani w stosunku do kosztów ponoszonych przez piekarnie, ale niską cenę na wytwórcach wymuszają sieci handlowe.