Jak twierdzi Bank Gospodarki Żywnościowej, wzrost przychodów branży mleczarskiej jest osiągany prawdopodobnie głównie dzięki dynamicznie przyrastającemu eksportowi przetworów mlecznych.
Dane dotyczące sprzedaży detalicznej w Polsce wskazują, że jednym z podstawowych motorów rozwoju branży spożywczej w tym roku jest wymiana handlowa z zagranicą. Według danych GUS w październiku br. sprzedaż detaliczna ogółem wzrosła o 3,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, w tym sprzedaż żywności i napojów o zaledwie 1,3 proc. W ujęciu realnym sprzedaż ogółem zwiększyła się o 0,5 proc., zaś sprzedaż żywności obniżyła o 3 proc.
- Biorąc pod uwagę fakt, że w górę dynamikę sprzedaży podbijała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach (efekt rozbudowy sieci handlowych), powyższe dane oznaczają scenariusz trwałego ograniczenia popytu krajowego w reakcji na spadek realnego dochodu i rosnące bezrobocie. W tej sytuacji wzrost przychodów branży mleczarskiej jest osiągany prawdopodobnie w głównej mierzę dzięki dynamicznie przyrastającemu eksportowi przetworów mlecznych - oceniają analitycy Banku BGŻ.
Według danych Ministerstwa Finansów (za MRiRW) w trzech pierwszych kwartałach br. wartość wywozu artykułów mlecznych była o prawie 2 proc. wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i osiągnęła poziom 1009,9 mln euro. Ze względu na osłabienie złotego, przychody wyrażone w polskiej walucie wzrosły aż o ponad 8 proc. do 697,2 mln zł.
W ujęciu ilościowym eksport został zwiększony w przypadku większości przetworów mleczarskich, za wyjątkiem masła i produktów płynnych typu: jogurty, maślanka, których wolumen spadł odpowiednio o prawie 9 proc., do 86,4 tys. t i o 12 proc., do 25 tys. ton.
W odniesieniu do najważniejszego produktu eksportowego Polski, serów, w analizowanym okresie sprzedaż na rynki zagraniczne wzrosła o prawie 17 proc., do 130,6 tys. ton. Było to możliwe dzięki m.in. ponad 2-krotnemu zwiększeniu dostaw na rynek rosyjski - z 7 tys. t w trzech pierwszych kwartałach 2011 r. do 14,6 tys. t w bieżącym roku. Silnie wzrosły także wysyłki do Niemiec - o 26 proc. w relacji rocznej do 14,7 tys. t, spadły natomiast w przypadku naszego drugiego partnera handlowego z ubiegłego roku - Włoch.
W analizowanym okresie istotnie większy niż rok wcześniej był także eksport serwatki - o ponad 18 proc., łącznie 143,9 tys. ton - oraz mleka płynnego - o ponad 21 proc. (łącznie 222,1 tys. ton).
Wolumen sprzedaży mleka w proszku wzrósł w tym czasie o 12 proc. do 89,3 tys. ton. Znaczny spadek wysyłek odtłuszczonego mleka w proszku do Algierii - o około 29 proc. (czyli 4,8 tys. t) został w pełni zrównoważony prawie 2-krotnym zwiększeniem wywozu do Niemiec (+ 6,5 tys. t).
- Oczekujemy, że koniec bieżącego roku nie przyniesie dużych zmian na rynku mleka. W I połowie 2013 r. eksport nadal może dość silnie rosnąć, m.in. dzięki słabemu złotemu. Później dynamika wzrostu prawdopodobnie wyhamuje, także ze względu na oczekiwane mniejsze przyrosty skupu i przetwórstwa mleka .
9004217
1