Jak informuje FAMMU/FAPA Unia Europejska może zwiększyć jeszcze zużycie biopaliw w transporcie o 4% ponad zakładane 10% do 2020 roku. Zdaniem Aleksandry Langenheld z Departamentu Energii i Transport Komisji Europejskiej UE użycie biopaliw rozkłada się bowiem równomiernie pomiędzy Niemcy, Francję i Szwecje, a pozostałe państwa pozostają w tyle. Aby osiągnąć ten cel na produkcje surowców do biopaliw do 2020 roku powinno zostać przeznaczone 18 mln ha gruntów.
Około 1/3 z tego obszaru może pochodzić z obszarów odłogowanych ponieważ Komisja dała zielone światło na zniesienie obowiązkowego 10% odłogowania. Reszta gruntów może pochodzić ze zmiany przeznaczenia części gruntów używanych obecnie do produkcji zbóż. Komisja bada również korzyści z importu surowców do biopaliw z poza Unii: cukru z Brazylii, rzepaku z Ukrainy i Rosji oraz oleju palmowego z Malezji i Indonezji. Zdaniem Langenheld osiągnięcie 10% zużycia biopaliw do 2020 roku pozwoli na redukcje emisji CO2 o 68 mln ton czyli 40-50% mniej CO2 w porównaniu z używaniem zwykłej benzyny i ropy. Ten cel jak podkreśla FAMMU /FAPA pozwoli też na zmniejszenie importu paliw płynnych do 2020 roku z Rosji i bliskiego wschodu o 33 mln ton. Z drugiej strony produkcja biopaliw powoduje zmniejszenie bioróżnorodności, zmniejszenie powierzchni lasów równikowych i wzrost emisji CO2 w procesie produkcji. Komisja chciałaby uzyskać równowagę pomiędzy wzrostem produkcji surowców biopaliwowych w Unii a ich importem.