Stanowisko w sprawie transportu koni rzeźnych z Polski do krajów Unii Europejskiej.
Polska zawsze przykładała bardzo dużo uwagi do spraw mających na celu
zapewnienie właściwych praw zwierzętom i ich przestrzegania.
Już w 1928
roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej podpisał ustawę o ochronie zwierząt,
która została zastąpiona obecnie obowiązującą ustawą z 21 sierpnia 1997 r. o
ochronie zwierząt ( Dz. U. z 2003 r.Nr 106, poz. 1002). Rozdział 7 tej ustawy
poświęcony jest transportowi zwierząt. Ustawa zobowiązuje przewoźników do tego
aby transport zwierząt odbywał się środkami do tego celu przystosowanymi. W
trakcie długiego transportu zwierzęta muszą mieć zapewnioną odpowiednio często
wodę i karmę oraz odpoczynek; zwierzętom chorym lub rannym zapewnia się
niezwłocznie pomoc weterynaryjną. Zwierzęta wwożone do kraju oraz wywożone za
granicę muszą być wiezione najkrótszą drogą i bez zbędnych postojów, a ich
odprawa graniczna odbywa się poza kolejnością. Odpowiedzialność za
nieprzestrzeganie warunków transportu ponosi przewoźnik.
Opublikowana 12
listopada 2001 r. ustawa z dnia 25 lipca 2001 r. ( Dz. U Nr 129 poz. 1435)
zmieniając ustawę o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt
rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej poszerza zakres kompetencji
Inspekcji Weterynaryjnej o sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem niektórych
przepisów dotyczących ochrony zwierząt. Stanowi o tym Art. 2 pkt 32 ustawy.
Jednocześnie w dniu 28 września 2002 r. weszła w życie nowelizacja
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt, w której wskazano
Inspekcję Weterynaryjną jako organ sprawujący nadzór nad przestrzeganiem
przepisów ustawy. W znowelizowanej ustawie dokonano transpozycji niektórych
przepisów Unii Europejskiej dotyczących transportu zwierząt oraz poprzez zmianę
upoważnienia ustawowego obligującego ministra właściwego do spraw transportu do
wydania szczegółowych przepisów w tym zakresie zapewniono możliwość całkowitej
implementacji przepisów unijnych .
Głównym celem nowelizacji było
dostosowanie przepisów polskich do prawodawstwa Unii Europejskiej, w tym
wskazanie organu nadzoru do egzekwowania przepisów m.in. odnoszących się do
warunków transportu zwierząt. Obecnie trwają prace nad ukończeniem i
skierowaniem do publikacji rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad i
warunków obowiązujących podczas transportu zwierząt, które zastąpi dotychczas
obowiązujące rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30
czerwca 1998 r.(Dz. U. Nr 86, poz. 552). Przepisy te umożliwią służbom
weterynaryjnym skuteczne egzekwowanie praw zwierząt w taki sam sposób i takim
samym zakresie w jakim odbywa się to w krajach członkowskich Wspólnot
Europejskich. Nowe przepisy wykonawcze pozwolą również na poprawę warunków
transportu zwierząt na obszarze kraju.
Poczynając od 1998 r. przewozy
zwierząt rzeźnych w transporcie międzynarodowym odbywają się na warunkach
określonych w przepisach unijnych. Każdy transport przed opuszczeniem granicy
polskiej jest kontrolowany również pod kątem przestrzegania przepisów odnośnie
dobrostanu zwierząt. Szczególną uwagę zwraca się na to, aby przewoźnik zwierząt
miał uprawnienia unijne do tego rodzaju działalności.
Podmiot zajmujący
się transportem zwierząt składa pisemne zobowiązanie do przestrzegania prawa
unijnego, w tym do określenia planu trasy ze wskazaniem punktów postojowych, do
przestrzegania norm załadunku, do zapewnienia odpowiednio kwalifikowanych osób
odpowiedzialnych za transport oraz do posiadania atestu weterynaryjnego na
środek transportu. Każdy transport zwierząt jest kontrolowany na granicy
Wspólnoty i o dopuszczeniu do dalszej podróży decydują właściwe władze Unii
Europejskiej. Władze polskie nie mają wpływu na sposób i warunki transportów
zwierząt przez terytorium Unii Europejskiej.
Należy zaznaczyć, że
systematycznie maleje liczba koni rzeźnych opuszczających Polskę w transporcie
międzynarodowym. W 1999 r. wyeksportowano 75 tys. koni rzeźnych głównie do Włoch
i Francji. W 2000 roku przewieziono w transporcie międzynarodowym 49.651 koni. W
2001 roku wyeksportowano 39.421 koni, w 2002 r. 30.848, a do 31 lipca br. 26747
sztuk. Eksport mięsa końskiego w 2000 r. wyniósł 8.165.260 kg , w 2001 r.
9.483.670 kg., w 2002 r spadł do 7.926.549 kg., a do 31 lipca br. wyniósł
4.940.169 kg. Tendencja spadkowa zauważalna w ostatnich 2 latach w odniesieniu
do mięsa końskiego świadczy o powolnym spadku liczby koni chowanych z
przeznaczeniem na mięso. Jednocześnie w niektórych państwach członkowskich Unii
Europejskiej odnotowano w tym samym czasie trzykrotny wzrost liczby żywych koni
transportowanych z przeznaczeniem na ubój do krajów tradycyjnie importujących
konie z Polski.
Stan faktyczny sytuacji zwierząt rzeźnych w transporcie
oraz ocena skuteczności sprawowanego przez organa inspekcji weterynaryjnej
nadzoru, został oceniony w raporcie NIK zawartym w „informacji o wynikach
kontroli realizacji przepisów w zakresie ochrony zwierząt za szczególnym
uwzględnieniem transportu zwierząt”.
Raport NIK z kontroli, która odbyła
się w I kwartale br. stwierdza, że zwiększył się, w stosunku do sytuacji z 1999
r., zakres działań podejmowanych przez organy administracji publicznej i inne
jednostki organizacyjne w celu zapewnienia właściwych warunków bytowania i
transportu zwierząt, a w tym zdecydowanie poprawił się nadzór służb
weterynaryjnych. W raporcie stwierdzono również, że naruszanie zasad dobrostanu
zwierząt w transporcie występowało incydentalnie.
Ministerstwo nie
podziela poglądu odnośnie wprowadzenia całkowitego zakazu transportu koni
rzeźnych w ramach eksportu. Działania Ministerstwa zmierzają do stworzenia
przepisów i możliwości ich egzekwowania, tak aby przewóz koni odbywał się w
warunkach gwarantujących zwierzętom humanitarne traktowanie.
Jednostronne
wprowadzenie tego typu zakazu przez Polskę wiązałoby się z koniecznością
zerwania podpisanych przez nasz kraj umów międzynarodowych, a także do
wystąpienia z WTO oraz wprowadzenia zakazu tranzytu żywych zwierząt przez
terytorium RP. Oznaczałoby dobrowolne wprowadzenie przepisów dyskryminujących
polskich hodowców i rolników. Wprowadzenie takiej regulacji prawnej
przyczyniłoby się niewątpliwie do dalszego systematycznego spadku liczby koni
chowanych i hodowanych w gospodarstwach rolnych.
Z tych powodów żądania
zawarte w kierowanych do Rządu Polskiego petycjach i apelach nie mogą być
spełnione. Raport NIK potwierdza, że działania skierowane na uzupełnienie
przepisów prawa związane m.in. z transpozycją prawa Wspólnot Europejskich do
prawa krajowego oraz poprawa jego egzekucji, zaczynają przynosić oczekiwane
efekty.
Żródło: www.bip.minrol.gov.pl