Wycofywanie owoców i warzyw z rynku
Polska, wstępując do Unii Europejskiej, przejęła również jej rozwiązania prawne dotyczące rynku owoców i warzyw. Rynek ten regulują w UE dwa systemy. Pierwszy obejmuje owoce i warzywa świeże, drugi – owoce i warzywa przetworzone. Taki podział był niezbędny ze względu na odmienne zasady i specyfikę funkcjonowania tych rynków. Choć określone są one w Unii innymi aktami prawnymi, to istnieje wspólne ogniwo, które je łączy – są to uznane organizacje producentów lub ich zrzeszenia, odgrywające zasadniczą rolę zarówno na rynku owoców i warzyw świeżych, jak i przetworzonych. To do nich właśnie kierowane jest wsparcie finansowe UE.
Na rynku owoców i warzyw świeżych istnieje mechanizm nazywany powszechnie wycofywaniem owoców i warzyw z rynku, a w Polsce funkcjonujący pod nazwą „Administrowanie rozdysponowywaniem owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży”. Obejmuje on owoce i warzywa odpowiedniej jakości handlowej, które z różnych względów (np. braku popytu) nie zostały przeznaczone przez organizację producentów do sprzedaży. Za niektóre gatunki nieprzeznaczonych do sprzedaży owoców i warzyw objętych wspólną organizacją tego rynku organizacje producentów otrzymują rekompensaty wypłacane z budżetu Unii Europejskiej.
W Polsce jednostkami administracyjnymi, które będą realizować ten mechanizm, są: Agencja Rynku Rolnego (ARR), Agencja Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa (ARiMR) oraz Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS).
Tabela 1. Produkty objęte wspólną organizacją rynku owoców i warzyw
Lata gospodarcze dla produktów objętych wspólną organizacją rynku
owoców i warzyw
Rok gospodarczy dla produktów, na które przysługuje wspólnotowa rekompensata z tytułu nieprzeznaczenia do sprzedaży, trwa od 1 stycznia do 31 grudnia dla wszystkich produktów, z wyjątkiem:
W przypadku produktów nie objętych rekompensatą wspólnotową rok gospodarczy został ustalony od 1 stycznia do 31 grudnia.
Schemat 1. Wypłaty rekompensat za owoce i warzywa nieprzeznaczone do sprzedaży
Sytuacja na rynku owoców i warzyw w Polsce
W 2003 roku zbiory owoców były wyższe w porównaniu z rokiem 2002 i wyniosły ok. 3 309 tys. ton. Mniejsze były zbiory malin, agrestu, a przede wszystkim truskawek, których produkcja wyniosła ok. 131 tys. ton. Wyższe były natomiast zbiory porzeczki i wyniosły ok. 192 tys. ton. Zbiory jabłek były stosunkowo wysokie i wyniosły ok. 2 4279 tys. ton (tabela 1). Produkcja warzyw gruntowych wzrosła w stosunku do roku 2002 do poziomu 5 090 tys. ton. Mniejsza była natomiast produkcja warzyw spod osłon i wyniosła ogółem 671 tys. ton (tabela 2).
Tabela 2. Zbiory owoców w Polsce (w tys. ton)
Źródło: IERiGŻ.
Tabela 3. Zbiory warzyw w Polsce (w tys. ton)
Źródło: IERiGŻ.
Rynek owoców i warzyw w UE
Poszerzona UE będzie produkować ogółem ok. 100 mln ton owoców i warzyw, co plasuje ją na drugim miejscu na świecie zaraz po krajach Azji, które wytwarzają ok. 750 mln ton tych produktów. Produkcja owoców i warzyw, jaką wnoszą do UE jej nowi członkowie (ok. 14 mln ton) nie jest konkurencyjna dla produkcji unijnej, lecz jest w większości jej uzupełnieniem (tabela 3 i 4). Nowe państwa członkowskie dostarczą na rynek UE głównie gatunki uprawiane w tych krajach w niewielkich ilościach, m.in. ze względu na dużą pracochłonność (np. jagody, wiśnie, maliny, porzeczki, truskawki, agrest, a także ogórki).
Tabela 4. Produkcja owoców w Unii Europejskiej (w mln ton)
Źródło: IERiGŻ.
Tabela 5. Produkcja warzyw w Unii Europejskiej (w mln ton)
Źródło: IERiGŻ.
Zagospodarowanie świeżych owoców i warzyw nieprzeznaczonych do
sprzedaży
W sytuacji, kiedy niemożliwe jest zagospodarowanie wytwarzanych w krajach Unii Europejskiej owoców i warzyw objętych wspólnym rynkiem, organizacje producentów decydują o nieprzeznaczeniu swoich produktów do sprzedaży, w ustalonych przez nie ilościach i okresach. Sytuacja taka może nastąpić w przypadku nadprodukcji, spadku popytu lub wzrostu kosztów produkcji w stosunku do korzyści uzyskiwanych ze sprzedaży.
Zgodnie z prawem UE istnieje dziewięć możliwości zagospodarowania świeżych owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży:
Uczestnicy mechanizmu
Warunki uczestnictwa organizacji producentów oraz ich zrzeszeń w omawianym mechanizmie
Uznane organizacje producentów oraz ich związki, zamierzające w ramach mechanizmu wycofać z rynku owoce i warzywa, muszą ze stosownym wyprzedzeniem poinformować o tym Agencję Rynku Rolnego. Ostateczne miejsce przeznaczenia wycofywanych produktów powinno być zgodne z decyzją Prezesa ARR w sprawie zezwolenia na rozdysponowanie owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży.
Docelowe przeznaczenie wycofywanych z rynku owoców i warzyw musi być ustalone przez organizację producentów w taki sposób, aby nie spowodowało zakłócenia normalnego zagospodarowania tych produktów. Musi także uwzględniać wymogi ochrony środowiska (szczególnie w odniesieniu do wody i krajobrazu), zwłaszcza w przypadku biodegradacji i kompostowania.
Produkty przeznaczone do wycofywania muszą spełniać określone wymagania jakościowe (minimum II klasa jakości handlowej). Ponadto, w przypadku przekazywania owoców i warzyw organizacjom charytatywnym lub innym jednostkom organizacyjnym (z wyjątkiem hodowców zwierząt), opakowania produktów muszą być oznaczone godłem UE i opatrzone napisem „Produkt przeznaczony do bezpłatnej dystrybucji”. Jeżeli dystrybucja odbywa się poza Wspólnotą, to napis ten musi być umieszczony w językach państw trzecich, których to dotyczy. Produkty przeznaczone na pasze w stanie świeżym powinny być oznaczone farbą nieszkodliwą dla zdrowia zwierząt, a jednocześnie uniemożliwiającą wprowadzenie produktów do obrotu.
Organizacja producentów powinna zapewnić, że produkty nieprzeznaczone do sprzedaży będą spełniać:
Produkty nieprzeznaczone do sprzedaży podlegają kontroli ilościowej i jakościowej w miejscu nieprzeznaczenia ich do sprzedania oraz w miejscu przeznaczenia w odniesieniu do:
– przetwórstwa na rzecz organizacji charytatywnych,
– przetwórstwa na inne
cele niespożywcze,
– przetwórstwa na spirytus o zawartości alkoholu minimum
80% objętościowo, przeznaczonego do celów niespożywczych,
– kompostowania lub
biodegradacji oraz
– na pasze (w stanie świeżym lub na przetworzenie);
– uznanych organizacji charytatywnych,
– uprawnionych innych jednostek
organizacyjnych (oprócz przeznaczenia na pasze dla zwierząt).
Warunki uczestnictwa organizacji charytatywnych i innych jednostek organizacyjnych lub osób fizycznych w omawianym mechanizmie
Organizacje charytatywne, które zamierzają uczestniczyć w omawianym mechanizmie, muszą – decyzją Prezesa ARR – zostać uznane za organizacje charytatywne uprawnione do dystrybucji otrzymanych od organizacji producentów i ich zrzeszeń owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży. Inne jednostki organizacyjne lub osoby fizyczne muszą zostać uprawnione (także decyzją Prezesa ARR) do bezpłatnego otrzymania od organizacji producentów i ich zrzeszeń owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży.
Warunkiem uzyskania uznania i uprawnienia jest złożenie wniosku (dostępnego na stronach internetowych ARR), do którego należy dołączyć określone dokumenty.
Uznanie oraz uprawnienie są przyznawane po przeprowadzeniu weryfikacji wniosków i załączonych dokumentów. Przyznaje się je bezterminowo; jedynie osoby fizyczne bądź inne jednostki organizacyjne zużywające owoce i warzywa do karmienia zwierząt uzyskują uprawnienie na trzy lata.
Uznane organizacje charytatywne oraz uprawnione inne jednostki organizacyjne uczestniczące w mechanizmie są zobowiązane do przestrzegania warunków określonych w ustawodawstwie unijnym i krajowym regulującym rynek owoców i warzyw, a w szczególności do:
Uznanie organizacji charytatywnych oraz uprawnienie innych jednostek organizacyjnych lub osób fizycznych zużywających owoce i warzywa do karmienia zwierząt mogą być cofnięte – decyzją Prezesa ARR – jeśli w trakcie przeprowadzonych kontroli stwierdzone zostaną uchybienia lub nieprawidłowości. Cofnięcie uznania następuje na co najmniej jeden rok gospodarczy i może być przedłużone w zależności od wagi stwierdzonych uchybień.
Inne jednostki organizacyjne, u których zostaną wykryte nieprawidłowości, nie kwalifikują się do bezpłatnego otrzymywania wycofywanych z rynku produktów w następnym roku gospodarczym. Ponadto, w przypadkach opisanych powyżej, odbiorcy produktów wycofanych z rynku mają obowiązek zwrotu wartości otrzymanych produktów (wraz z kosztami pakowania i sortowania) oraz kosztów transportu powiększonych o odsetki za okres od momentu otrzymania produktów do ich zwrotu.
Uznane organizacje charytatywne oraz uprawnione inne jednostki organizacyjne mogą otrzymywać wycofane z rynku owoce i warzywa w stanie świeżym, a następnie przetwarzać je we własnym zakresie. Mogą one także wystąpić do ARR z zapotrzebowaniem na produkty przetworzone. Wówczas ARR organizuje przetargi na przetworzenie owoców i warzyw na rzecz organizacji charytatywnych i innych jednostek organizacyjnych zgodnie ze złożonym przez nie zapotrzebowaniem.
Warunki uczestnictwa przetwórców w przetargach organizowanych przez ARR w ramach mechanizmu
W ramach mechanizmu administrowania rozdysponowywaniem owoców i warzyw nieprzeznaczonych do sprzedaży ARR organizuje przetargi na:
Przetwórcy zainteresowani uczestnictwem w przetargu powinni złożyć swoje oferty w terminie podanym w zaproszeniu do przetargu wraz z zabezpieczeniem przetargowym, którego wysokość zostanie określona w zaproszeniu.
Po rozstrzygnięciu przetargu projekt umowy, którą ARR zamierza podpisać z wyłonionym przetwórcą, zostaje przesłany do Komisji Europejskiej. Po zaakceptowaniu umowy przez KE jest ona podpisywana przez ARR i przetwórcę, którego oferta przetargowa została przyjęta. Przetwórca jest zobowiązany do złożenia zabezpieczenia dostawy w wysokości określonej w umowie.
Przetworzone produkty podlegają całkowitej kontroli ilościowej i jakościowej.
W przypadku pozytywnych wyników kontroli przetwórca otrzymuje zwrot zabezpieczenia dostawy. Jeśli jednak stwierdzone zostaną nieprawidłowości, wówczas zabezpieczenie dostawy zostaje odpowiednio (w części lub w całości) przejęte przez ARR.
Rekompensaty za produkty nieprzeznaczone do sprzedaży (wycofane z rynku)
O rekompensatę z tytułu nieprzeznaczenia do sprzedaży owoców i warzyw mogą ubiegać się uznane organizacje producentów i ich zrzeszenia, a także indywidualni producenci, którzy wycofują te produkty za pośrednictwem tych organizacji.
Rekompensata, którą otrzymuje indywidualny producent, jest pomniejszona o 10% oraz o koszty poniesione przez organizacje producentów (związane z procesem wycofania).
W ramach mechanizmu rekompensaty będą wypłacane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Wysokość rekompensaty z tytułu nieprzeznaczenia do sprzedaży owoców i warzyw jest jednakowa dla poszczególnych produktów na terenie całej Wspólnoty.
Kwota rekompensat określona jest w euro, a jej wysokość obowiązuje od 2002 roku (tabela 6).
Rekompensaty przyznawane ze środków Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnych są wypłacane w przypadku nieprzeznaczenia do sprzedaży tylko takich produktów, jak: kalafiory, pomidory, jabłka, winogrona, morele, nektarynki, brzoskwinie, gruszki, bakłażany, melony, arbuzy, pomarańcze, mandarynki, klementynki, satsuma i cytryny.
Rekompensaty wypłacane są do wysokości 10% wprowadzonej do obrotu ilości owoców i warzyw (w przypadku jabłek i gruszek limit ten wynosi 8,5%). Organizacje producentów i ich zrzeszenia mogą wypłacać dodatkowe rekompensaty ze swoich funduszów operacyjnych do rekompensaty wspólnotowej, jednak maksymalna wysokość tych dodatków nie może przekroczyć limitu określonego w załączniku 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 103/2004.
W przypadku, gdy z rynku wycofywane są pozostałe produkty objęte wspólną organizacją rynku owoców i warzyw (nieobjęte rekompensatą wspólnotową), rekompensata może być wypłacana przez organizacje producentów lub ich zrzeszenia z ich funduszów operacyjnych.
Tabela 6. Wysokości rekompensat dla poszczególnych produktów