Podczas tegorocznej Polagry-Farm 2002 rozmawialiśmy z dr Izabelą Żuradzką – naczelnym hodowcą w firmie Polan, która opowiedziała nam o historii i działalności firmy.
Kiedy powstała Krakowska Hodowla i Nasiennictwo Ogrodnicze POLAN Spółka z o.o.?
Spółka nasza została zawiązana w 1994 roku. W jej skład weszły dwie działające do tego czasu firmy polskie o dużych tradycjach ogrodniczych: Krakowska Hodowla Roślin Ogrodniczych (KHNO) mieszcząca się wówczas przy ul. Lubicz w Krakowie i Przedsiębiorstwo Nasiennictwa Ogrodniczego i Szkółkarstwa (PNOS) przy ul. Lucjana Rydla.
Dzisiaj POLAN jest największą w Polsce firmą hodowlano - nasienną w branży ogrodniczej, jakie stawia sobie cele?
Głównym naszym celem jest wyhodowanie i wprowadzenie na rynek nowych dobrych odmian warzyw i kwiatów, spełniających wymagania różnorodnych odbiorców, które będą skutecznie konkurować z odmianami zagranicznymi. Niemniej istotnym zadaniem jest utrzymanie na dobrym poziomie odmian będących w obrocie, oraz dostarczenie na rynek nasion wysokiej jakości. Działania podejmowane w firmie Polan maja na celu zwiększenie sprzedaży nasion własnych odmian tak w kraju jak i na eksport.
Co robią Państwo aby wyróżnić się na rynku?
Aby sprostać potrzebom naszych odbiorców i ciągle podnosić jakość oferowanych nasion, w Spółce pracuje wielu wysoko wykwalifikowanych hodowców oraz specjalistów z zakresu produkcji, atestacji i obrotu nasiennego. W pracach hodowlanych stosujemy nowoczesne techniki. Współpracujemy z Instytutami i Uczelniami, kładziemy nacisk na hodowlę jakościową i odpornościową dążąc równocześnie do uzyskania odmian mieszańcowych w jak największej liczbie gatunków. Spółka posiada aktualnie 103 własnych odmian warzyw i 117 odmian kwiatów. Unowocześniamy też bazę techniczną, a w tym głównie wyposażenie laboratoriów hodowlanych i prowadzimy inwestycje proekologiczne. Nadrzędnym celem wszystkich naszych działań jest podnoszenie jakości dostarczanych do obrotu nasion. Służą temu dobre własne odmiany, szerokie zaplecze do reprodukcji w postaci własnych gruntów, a także kooperacja z przodującymi plantatorami w kraju i ostre rygory w przerobie technologicznym i atestacji nasion. Pomaga też nowoczesna linia do inkrustacji nasion. Obok jakości produktu w strategii marketingowej Zarząd Spółki wiele uwagi poświęca kontaktom: z producentami, partnerami handlowymi, dystrybucji i promocji, oraz jakości opakowań. Prowadząc restrukturyzację Spółki mamy na uwadze dostosowanie jej do zmieniających się warunków rynku i aktywnego na niego wpływania.
Dziękuję za rozmowę