Podczas tegorocznej Polagry-Farm 2002 rozmawialiśmy z dr Izabelą Żuradzką – naczelnym hodowcą w firmie Polan, która opowiedziała nam o historii i działalności firmy.
Kiedy powstała Krakowska Hodowla i Nasiennictwo Ogrodnicze POLAN Spółka z o.o.?
Spółka nasza została zawiązana w 1994 roku. W jej skład weszły dwie
działające do tego czasu firmy polskie o dużych tradycjach ogrodniczych:
Krakowska Hodowla Roślin Ogrodniczych (KHNO) mieszcząca się wówczas przy ul.
Lubicz w Krakowie i Przedsiębiorstwo Nasiennictwa Ogrodniczego i Szkółkarstwa
(PNOS) przy ul. Lucjana Rydla.
Dzisiaj POLAN jest największą w Polsce firmą hodowlano - nasienną w branży ogrodniczej, jakie stawia sobie cele?
Głównym naszym celem jest wyhodowanie i wprowadzenie na rynek nowych dobrych odmian warzyw i kwiatów, spełniających wymagania różnorodnych odbiorców, które będą skutecznie konkurować z odmianami zagranicznymi. Niemniej istotnym zadaniem jest utrzymanie na dobrym poziomie odmian będących w obrocie, oraz dostarczenie na rynek nasion wysokiej jakości. Działania podejmowane w firmie Polan maja na celu zwiększenie sprzedaży nasion własnych odmian tak w kraju jak i na eksport.
Co robią Państwo aby wyróżnić się na rynku?
Aby sprostać potrzebom naszych odbiorców i ciągle podnosić jakość
oferowanych nasion, w Spółce pracuje wielu wysoko wykwalifikowanych hodowców
oraz specjalistów z zakresu produkcji, atestacji i obrotu nasiennego. W pracach
hodowlanych stosujemy nowoczesne techniki. Współpracujemy z Instytutami i
Uczelniami, kładziemy nacisk na hodowlę jakościową i odpornościową dążąc
równocześnie do uzyskania odmian mieszańcowych w jak największej liczbie
gatunków. Spółka posiada aktualnie 103 własnych odmian warzyw i 117 odmian
kwiatów. Unowocześniamy też bazę techniczną, a w tym głównie wyposażenie
laboratoriów hodowlanych i prowadzimy inwestycje proekologiczne. Nadrzędnym
celem wszystkich naszych działań jest podnoszenie jakości dostarczanych do
obrotu nasion. Służą temu dobre własne odmiany, szerokie zaplecze do reprodukcji
w postaci własnych gruntów, a także kooperacja z przodującymi plantatorami w
kraju i ostre rygory w przerobie technologicznym i atestacji nasion. Pomaga też
nowoczesna linia do inkrustacji nasion. Obok jakości produktu w strategii
marketingowej Zarząd Spółki wiele uwagi poświęca kontaktom: z producentami,
partnerami handlowymi, dystrybucji i promocji, oraz jakości opakowań. Prowadząc
restrukturyzację Spółki mamy na uwadze dostosowanie jej do zmieniających się
warunków rynku i aktywnego na niego wpływania.
Dziękuję za rozmowę