Sejm w trzecim czytaniu projektu nowelizacji ustawy o organizacji rynku mleka opowiedział się m.in. za utrzymaniem Funduszu Promocji Mleczarstwa. Za uchwaleniem ustawy opowiedziało się 401 posłów, przeciwna była 1 osoba. Ustawa trafi obecnie do Senatu.
Poprawkę przywracającą w projekcie nowelizacji istnienie Funduszu Promocji Mleczarstwa zgłosił podczas drugiego czytania noweli klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Za jego przywróceniem głosowało 255 posłów, przeciwnych było 144.
Argumentem za likwidacją funduszu był fakt, iż fundusz ten w praktyce nie funkcjonował oraz że celem jego powstania było promowanie polskiego mleka, co obecnie, gdy Polska jest w Unii, nie jest możliwe.
Fundusz powstał na mocy ustawy z 2001 roku, zgromadził na koncie ponad 30 mln zł, które są w gestii prezesa Agencji Rynku Rolnego (ARR). Pieniądze te mogą być wydawane w uzgodnieniu z Komisją Porozumiewawczą ds. Mleka i Przetworów Mlecznych na cele służące promowaniu spożycia produktów mlecznych. Fundusz powstaje z odpisów w wys. 0,1 grosza od kilograma skupionego mleka i dotychczas był wykorzystywany w małym stopniu.
Projekt nowelizacji ustawy o organizacji rynku mleka uchwalany jest w trybie pilnym, gdyż ustawa musi wejść z życie od 1 kwietnia 2005 roku, tj. od nowego roku kwotowego. Nowela ma na celu przede wszystkim dostosowanie polskich przepisów do unijnych, m.in. do przepisów dotyczących opłaty wyrównawczej w sektorze mleka i przetworów mlecznych oraz zasady określania referencyjnej zawartości tłuszczu w mleku dla producentów rozpoczynających produkcję mleka.
Wiele uregulowań rząd zgłosił w wyniku rocznych doświadczeń ARR, która nadzoruje funkcjonowanie rynku mleka. Nowelizacja wprowadza zmiany przepisów dotyczących warunków i trybu zbycia i dzierżawy ilości kwot mleka, co ma na celu usprawnienie dokonywania transakcji przez producentów mleka.