Ogromnym sukcesem kampanii jest zbudowanie rozpoznawalnej i zaufanej marki dotyczącej jakości produktów. Konsumenci w Polsce stawiają na drób z certyfikatem QAFP, wybrali jakość i pełen dostęp do informacji o procesie produkcji mięsa. Podobne zdanie mają konsumenci w Niemczech, którzy docenili gęsinę QAFP.
W ramach programu „Nowa Jakość w drobiarstwie” Krajowa Rada Drobiarstwa przez trzy lata prowadziła działania edukacyjne i informacyjne mające na celu podniesienie świadomości odbiorców jak i producentów drobiu. Promowane produkty z certyfikatem jakości QAFP przez ten czas stały się towarem niezwykle rozpoznawalnym na rynku konsumenckim. Obrana strategii rozwoju była strzałem w dziesiątkę!
Jednym z celów kampanii było prowadzenie skutecznej kampanii edukacyjnej. Dlatego duży nacisk położony został na edukowanie producentów. Cyklicznie odbywały się szkolenia i warsztaty w zakładach, które zaowocowały podwyższeniem standardów produkcji mięsa w wielu firmach.
Aż 19 zakładów na terenie całego kraju uzyskało certyfikację w systemie QAFP.
Szacuje się, że produkcja mięsa drobiowego w Polsce w 2014 r. zwiększy się o 8–10 proc.
i po raz pierwszy w historii przekroczy 2 mln ton1. Blisko 1/3 tej produkcji zostanie wyeksportowana, mimo, że konsumpcja drobiu w Polsce stale rośnie. Polska jest obecnie trzecim największym eksporterem drobiu na świecie, włączając w to wolumen handlu do krajów Unii. Wyprzedają
nas jedynie USA i Brazylia, kraje z ugruntowaną, wieloletnią tradycją w produkcji i eksporcie drobiu.
Idea programu prowadzonego przez KRD polega na wdrażaniu rozwiązań, które wspierają
i uzupełniają obecnie obowiązujące standardy w produkcji drobiu w Unii Europejskiej. Wypracowanie wysokich norm i zaszczepienie idei certyfikacji drobiu wśród wytwórców, docenili konsumenci.
W ciągu trzech lat trwania kampanii, o 70 proc. wzrosła świadomość odbiorców dotycząca systemu QAFP. Aż 70 proc. konsumentów rozpoznaje znak jakości QAFP i chętnie wybiera produkty nim oznaczone2.
Prowadzona kampania telewizyjna zachęciła wiele osób do poszukiwań produktów z certyfikatem QAFP w sklepach. Podczas realizacji projektu udało się obalić mity dotyczące drobiu. Odbiorcy przekonali się, że warto wybierać z półek sklepowych produkty wysokiej jakości. Pełna informacja o pochodzeniu mięsa na opakowaniu jest jednym z kluczowych wyróżników produktów z certyfikatem QAFP.
W trakcie trwania kampanii ważne było również dotarcie do środowisk opiniotwórczych, których wpływ na pozytywny odbiór kampanii przez konsumentów oraz producentów okazał się znaczący. Organizowane były warsztaty i pokazy kulinarne dla dziennikarzy i wpływowych, popularnych blogerów.
Kampania KRD objęła swoim zasięgiem również Niemcy, gdzie prowadzone były działania edukacyjno-informacyjne dotycząca gęsiny w systemie QAFP. Najskuteczniejszą formą dotarcia do odbiorców okazały się spotkania w największych centrach handlowych w Niemczech. Konsumenci
chętnie próbowali potraw z gęsiny i delektowali się jej smakiem. Zdecydowanie podbiła ona kubki smakowe naszych zachodnich sąsiadów. Badania przeprowadzone w trakcie trwania kampanii potwierdzają, że Niemcy docenili walory smakowe gęsiny i deklarują chęć częstszego jej spożywania.
***
O programie
QAFP (Quality Assurance for Food Products) to Program Gwarantowanej Jakości Żywności.
Jego założenia zostały opracowane przez ekspertów z wiodących ośrodków akademickich w Polsce (tj. ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Instytutu Zootechniki w Krakowie
i Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie). W toku trwających od 2010 r. prac Program QAFP zaadaptowano do drobiarstwa. 13 stycznia 2011 r. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi uznał System Gwarantowanej Jakości Żywności (QAFP) w drobiarstwie za krajowy system jakości żywności. Systemem certyfikacji QAFP objęta jest tuszka i elementy z kurczaka, pierś z indyka oraz tuszka
i elementy młodej polskiej gęsi owsianej. Program wdrożyła Krajowa Rada Drobiarstwa – Izba Gospodarcza.
9185584
1