Konsumpcja soków owocowych w Polsce stale wzrasta. Jak pokazuje raport AIJN1, Polacy wypili w 2016 roku 543 miliony litrów soków owocowych – czyli równowartość pojemności 217 basenów olimpijskich. Mimo stosunkowo małej konsumpcji, pozostajemy liderem spożycia tych produktów wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej. O tym, jakie zmiany zaszły w świadomości polskich konsumentów i dlaczego mówi dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, Kierownik Pracowni Dietetyki Pediatrycznej Instytutu Pediatrii, UJ CM w Krakowie i ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”.
W minionym roku w prawie całej Unii Europejskiej odnotowano spadek spożycia 100% soków owocowych o 1,6%. Mimo to w Polsce spożycie tych produktów w 2016 roku wzrosło o blisko 40 milionów litrów w stosunku do 2015 roku (7,9%). Według danych GUS2, konsumpcja 100% soków w Polsce w 2015 r. wobec roku wcześniejszego wzrosła o 6,8% (tj. do 11,28 litra/osobę), a w 2016 r. w porównaniu do roku poprzedniego zwiększyła się o 6,4% (do 12,0 litrów/osobę). Oznacza to systematyczny i realny wzrost spożycia soków na osobę. W 2016 roku przeciętny Polak wypił prawie litr soku w ciągu miesiąca, co daje tylko niewiele ponad 33 ml soku dziennie i o dwa mililitry więcej niż rok wcześniej. To nadal sporo mniej niż zalecane przez ekspertów 250 ml dziennie.
Korzystne zmiany w diecie Polaków?
„W ostatnich kilku latach obserwujemy stopniową zmianę świadomości polskich konsumentów na temat roli prawidłowej diety. To bardzo pozytywna tendencja. Zwykle takie zmiany zachodzą wolno i są wypadkową wielu czynników takich jak: globalny wzrost dbałości o zdrowie a w ten trend wpisuje się picie soków owocowych czy bogacenia się społeczeństwa. W przeciągu kilku ostatnich lat realizowane były również kampanie informacyjno-edukacyjnym, cieszy mnie, że już teraz widzimy realne skutki systematycznej edukacji na temat soków.” – komentuje dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, Kierownik Pracowni Dietetyki Pediatrycznej Instytutu Pediatrii, UJ CM w Krakowie i ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”.
Dzięki działaniom edukacyjnym Polacy dowiadują się, jak ważne jest włączanie owoców i warzyw w różnych postaciach do codziennej, dobrze zbilansowanej diety. Jak zaleca Światowa Organizacja Zdrowia powinniśmy spożywać minimum 400 g owoców i warzyw w pięciu porcjach dziennie3.
„Do niedawna wielu Polaków nie wiedziało, że 100% sok owocowy, w tym pomidorowy, zgodnie
z prawem Unii Europejskiej, nie może zawierać dodanego cukru, innych substancji słodzących, barwników czy konserwantów” – wyjaśnia dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska – „Oznacza to, że 100% sok pod względem składu nie różni się od owoców, z których został wyprodukowany. Z powodzeniem możemy więc zastąpić jedną porcję owoców lub warzyw dziennie właśnie szklanką soku” – dodaje.
Wciąż daleko do Europy Zachodniej
Zgodnie z danymi AIJN – Europejskiego Stowarzyszenia Soków Owocowych, Europa jest jednym z największych rynków spożycia produktów sokowniczych na świecie. Europa Środkowo-Wschodnia wciąż jednak niemal dwukrotnie odbiega spożyciem od Europy Zachodniej. Europejskimi liderami konsumpcji 100% soków owocowych są Niemcy ze spożyciem ponad 1,6 mld litrów soków rocznie, Francja – ponad 1,17 mld i Wielka Brytania – 928 mln litrów.
Wśród krajów objętych kampanią „Soki i musy – witaminy w SMART formie” (Polska, Czechy, Słowacja, Litwa i Rumunia), ale także w regionie Europy Środkowo-Wschodniej liderem jest Polska, gdzie konsumpcja w 2016 roku kształtowała się na poziomie prawie 12 litrów na osobę i zachowuje w ostatnich latach tendencję wzrostową. W pozostałych krajach kampanii – w Czechach, Rumunii i na Słowacji również widoczny jest wzrost spożycia soków i kształtuje się na poziomie, 6 litrów na osobę w Czechach, 4,8 litra na osobę na Słowacji, 1,2 litra na osobę w Rumunii. Wyjątkiem jest Litwa, gdzie spożycie soków wyniosło 4,8 litra na osobę i nie wykazuje wzrostu, co wiąże się z wprowadzeniem euro i podwyższeniem cen żywności.
„Zauważamy pozytywne tendencje konsumenckie. Nie ulega jednak wątpliwości, że wciąż jest dużo do zrobienia. Zgodnie z badaniami, Polacy spożywają dziennie zaledwie 33 ml soku, czyli sześć razy mniej niż zalecane 200 ml” – komentuje dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”.
###
Kampania „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie” jest finansowana z budżetu Unii Europejskiej, Rzeczypospolitej Polskiej oraz ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, stanowiących wraz z wkładem finansowym członków wkład własny KUPS.
Więcej informacji na temat kampanii jest dostępnych na stronie www.sokiimusy.euoraz na fanpage „Żyj SMART” na Facebooku.
Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) jest organizacją branżową zrzeszającą producentów soków oraz inne podmioty bezpośrednio współpracujące z branżą sokową. Już od 1993 roku reprezentuje branże w inicjatywach krajowych i unijnych. Współpracuje z instytucjami naukowymi, laboratoriami badawczymi oraz z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami branżowymi. Działa również w interesie konsumentów, poprzez powołany Dobrowolny System Kontroli soków i nektarów (DSK), dokładając wszelkich starań w celu stałego zapewnienia wysokiej jakości produktów sokowych. Dodatkowo w swojej działalności KUPS realizuje szereg działań promocyjno-edukacyjnych, propagując prawidłowe nawyki żywieniowe, w tym ideę 5 porcji warzyw i owoców, gdzie jedną z porcji może być szklanka soku.
Więcej informacji na temat KUPS jest dostępnych na stronie: www.kups.org.pl.
2Raport: Konsumpcja soków i musów w Czechach, na Litwie, w Polsce, Rumunii i Słowacji (2016 rok)
W ramach projektu: „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie 2015-2018”, dr Bożena Nosecka, mgr inż. Irena Strojewska, Warszawa 2017.
Biuro prasowe KUPS