CTR_2024
TSW_XV_2025

Mazurska Manufaktura S.A. chce urosnąć o ponad 30%

25 lutego 2022
Mazurska Manufaktura S.A. chce urosnąć o ponad 30%
Przychody ze sprzedaży Mazurskiej Manufaktury S.A., producenta rzemieślniczych alkoholi mocnych oraz regionalnego piwa, wzrosły w 2021 roku o 4% do sumy 10,1 mln zł. Zarząd publikuje wyniki za ub.r. i budżet na 2022 uwzględniający uruchomienie Browarów Bydgoskich i pełną koncentrację biznesu na produkcji alkoholi mocnych, piw kraftowych i przywracaniu historycznych marek piw. Jednocześnie, w przeddzień planowanego debiutu na NewConnect, zapowiada lock up do 2025 roku i dywidendę jako oficjalną politykę firmy.

Mazurska Manufaktura S.A. informuje o 10,1 mln zł przychodów ze sprzedaży w 2021 roku, co oznaczałoby wzrost o 4% w stosunku r/r. Wynik netto wyniósł -276 tys. zł.

– W ubiegłym roku uzyskaliśmy przychód ze sprzedaży na sumę 10,1 mln zł. To bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę wciąż niepewną sytuację gospodarczą oraz praktyczne wygaszenie produkcji środka dezynfekującego, który wypracował jedynie 0,3 mln zł sprzedaży. Przypomnę, że w 2020 roku wynik MMHygienic stanowił blisko 50% przychodów. Pełna koncentracja na naszym głównym profilu działalności wypracowała lepszy wynik, co moim zdaniem jest dobrym prognostykiem na najbliższe lata – wskazuje Jakub Gromek, prezes Mazurskiej Manufaktury S.A.
 
  2019A 2020A 2021A 2022F 2026P
Przychody netto 0 9 704 10 092 13 640 33 709
Przyrost sprzedaży netto do 2021 r.       35% 234%
Zysk netto - 873 1 257 -276 884 3 418
Rentowność netto   13% -2,7% 6,5% 10,1%
Rys. Wyniki i prognozy finansowe (w tys. zł)
 
Wynik netto rzędu -276 tys. zł jest w głównej mierze konsekwencją kosztownej i wciąż trwającej odbudowany zakładów w Bydgoszczy. Znaczne środki z tegorocznego budżetu pochłonęła także budowa profesjonalnych, regionalnych struktur handlowych dbających o współpracę z sieciami handlowymi, ekspozycje i sprzedaż lokalnych marek. Ostatecznie, nie bez wpływu było przejęcie Browaru Profesja wymagające poniesienia kosztownych kwestii formalnych. Ponadto wciąż trwa rewitalizacja zakładów w Szczytnie.

– Jesteśmy młodą firmą, która dopiero w 2020 roku rozpoczęła działalność operacyjną, a 2021 rok to wciąż czas stawiania solidnych fundamentów pod przyszły biznes. W związku z tym, wszelki nasz wysiłek finansowy ukierunkowaliśmy w stronę odbudowy Browarów Bydgoskich, profesjonalizacji kadry menedżerskiej oraz wyszukiwaniu i akwizycji atrakcyjnych aktywów. Pragniemy w pełni poświęcić się produkcji wyrobów alkoholowych. To są inwestycje, które dokonujemy dziś, by mogły zacząć procentować już w najbliższym roku – dodaje Jakub Gromek i dodaje: – Jednocześnie mamy obowiązującą licencję na produkcję środków dezynfekujących do grudnia 2024 roku toteż jesteśmy w stanie wznowić produkcje w każdej chwili, gdy tylko zajdzie ku temu potrzeba.
W wyniku inwestycji w rozbudowę zakładów oraz akwizycję atrakcyjnych podmiotów wartość aktywów Mazurskiej Manufaktury przeciągu 2 lat wzrosła z 1,3 mln zł do 20,8 mln zł.

Prognoza, uwzględniona w tegorocznym budżecie, zakłada dalszy, konsekwentny przypływ przychodów w 2022 roku do 13,6 mln zł – wzrost o 35% r/r, jak również zysku netto do 884 tys. zł. Prognozy, zdaniem Zarządu, oparte są na realnych podstawach uwzględniających uruchomienie w II kw. 2022 roku Browarów Bydgoskich oraz przychodów z tytułu działalności przejętego w listopadzie br. wrocławskiego browaru Profesja. Browary Bydgoskie to największa inwestycja Mazurskiej Manufaktury opiewająca na kwotę na ponad 5 mln zł, która zwiększy moce produkcyjne spółki o 1,2 mln litrów. Browar Profesja to rzemieślniczy zakład z Wrocławia, który rozbuduje portfolio spółki o segment piw kraftowych. W wyniku doposażenia zakład zwiększy własne moce produkcyjne z obecnych 0,5 mln l do 1,2 mln l.
 
 
  Zakład: 2019 2021 2022 2026P
Alkohole mocne Mazurska Manufaktura Szczytno 500 000 2 000 000 2 000 000 2 000 000
Piwo Browary Bydgoskie 0 0 1 200 000 2 500 000
Browar Profesja 500 000 500 000 1 200 000 2 000 000
Browar Jurand Szczytno 0 0 0 2 000 000
Razem: 500 000 500 000 2 400 000 6 500 000
Rys. Moce produkcyjne w latach 2019 – 2026 (w litrach).
 
Dodatkowy wynik na zysku spółka wypracuje na skutek oszczędności z efektu dźwigni operacyjnej, zakładającej ujednolicenie dystrybucji, marketingu, logistyki i księgowości dla wszystkich zakładów browarniczych.
 
Długofalowy cel to przychód spółki w 2026 r. opiewający na 33,7 mln zł oraz zysk netto 3,4 mln zł. Rentowność netto wyniosłaby wówczas 10%, wyżej niż aktualne poziomy branży w Polsce oscylujące w przedziale 8-9%. Zakładane moce produkcyjne dla uruchomionego wówczas Browaru Jurand w Szczytnie wraz z Browarami Bydgoskimi i Browarem Profesja z Wrocławia wzrosłyby do 6,5 mln litrów, co uplasuje spółkę w gronie TOP 20 browarów w Polsce.

– Realizacja prognozy 5-letniej, która w moim odczuciu jest jak najbardziej realna, doprowadzi do kapitalizacji naszej spółki na poziom przekraczający 50 mln zł. A stąd już prosta droga do Głównego Parkietu, co przyznam jest moją osobistą ambicją – wskazuje Jakub Gromek.

Trzy filary działalności
W 2022 roku, działalność Mazurskiej Manufaktury skoncentruje się na trzech filarach działalności leżących u podstaw założycielskich spółki. To produkcja rzemieślniczych alkoholi mocnych, piw kraftowych oraz przywracanie historycznych marek piwa.
 
W 2 lata działalności Mazurska Manufaktura SA zbudowała atrakcyjny portfel alkoholi mocnych w kilku segmentach i kategoriach, czego efektem jest mocna pozycja lokalnej marki Wódka z Mazur oraz marki premium Bielik. Produkcja piw kraftowych odbywać się będzie w przejętym w listopadzie 2021 roku Browarze Profesja, który jednocześnie skumuluje całą produkcję wszystkich marek bezalkoholowych całej spółki.
 
Spółka reaktywuje znane, regionalne marki piwa, który głównie w wyniku działalności dużych korporacji, podupadły na przełomie wieków. Tylko w 2021 roku przejęła prawa do 11 historycznych marek, z różnych regionów Polski. Pierwszym, wskrzeszonym piwem, wprowadzonym na rynek w lutym ub. r. był Jurand – kultowa marka produkowana przez Browary Warmińsko-Mazurskie. Następnie przywrócono na rynek Kujaw markę Bractwo, a także reaktywowano Browary Bydgoskie. W październiku spółka poinformowała o przejęciu kolejnej historycznej marki piwa z Małopolski – Krak. Z kolei w listopadzie weszła na regionalny rynek wrocławski przejmując 100 proc. udziałów wspomnianej spółki Browar Profesja, jednocześnie zapowiadając wskrzeszenie lokalnego piwa Odra. Poza wspomnianymi, do Mazurskiej Manufaktury dołączyły jeszcze marki: Kmicic z Częstochowy, Kaper Królewski z Gdańska, Wigry z Suwałk, Stern-Brau ze Słupska, Haberbusch i Schiele z Warszawy, Jubilat ze Zduńskiej Woli oraz Lubusz z Zielonej Góry.
W 2022 roku spółka planuje wprowadzić na rynek kolejne trzy historyczne marki piw: Odra, Kmicic oraz Kaper Królewski. Równolegle do marek piwnych, zgodnie z przyjętym modelem biznesowym, planowane jest wprowadzenie lokalnej marki wódki. – Portfolio lokalnej marki piwa z wódką premium to doskonałe rozwiązanie, które sprawdziło się przy okazji wprowadzenia piwa Jurand i wódki z Mazur. Finalnie przyczyniło się to do wprowadzenia na lokalne półki kolejnych pozycji, w tym wódkę superpremium Bielik, czy pełną gamę kraftowych oraz importowanych alkoholi mocnych. Otworzyło drzwi do rozmów z dużymi ogólnopolskimi sieciami handlowymi. Model ten chcemy powielić w przypadku innych marek piwa – wskazuje Jakub Gromek.
 
Niezależnie, Zarząd aktywnie rozgląda się po rynku celem konsolidacji i nabycia cennych aktywów. Założone wytyczne, które wzbogaciłyby portfolio spółki, to rozpoznawalny lokalnie zakład w okolicach Trójmiasta oraz Śląska.

Zarząd przedłuża LockUp i zapowiada dzielenie się zyskiem
 
13 stycznia Mazurska Manufaktura S.A. złożyła Dokument Informacyjny do GPW w związku z wprowadzeniem akcji do obrotu na NewConnect. Spółka do końca kwartału br. planuje zadebiutować na mniejszym parkiecie.
 
Jakub Gromek zapowiada, iż w momencie debiutu przedłuża swój lock up na akcje do końca 2025, czyli momentu oddania Browaru w Szczytnie. Równocześnie informuje, iż od zakończenia 2022 roku planuje wypłacać minimum 50% zysków w dywidendzie, co stanie się oficjalną polityką firmy. Prognozowany średnioroczny wzrost dywidendy w latach 2022-2026 to 40%.
 
 

Biuro prasowe Mazurskiej Manufaktury S.A.


POWIĄZANE

Współczesne rolnictwo stoi przed licznymi wyzwaniami – rosnącą populacją, zmiana...

Twenty years ago, Facebook was in its earliest days and the term “influencer” wa...

Po debacie z Ursulą von der Leyen na temat jej nowego zespołu i programu, posłow...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę