Resort rolnictwa odniósł się do poruszanej przez samorząd rolniczy kwestii dotyczącej zasad stosowania przez sieci handlowe własnych marek produktów i poinformował, że zagadnienie ograniczenia skali sprzedaży towarów poprzez formę marek własnych sieci handlowych było przedmiotem dyskusji prowadzonych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a stanowisko w tej sprawie prezentował także Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
W odpowiedziach kierowanych np. do branży mleczarskiej wskazywano, że już na etapie procesu legislacyjnego dotyczącego wprowadzenia art. 17d ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji do polskiego porządku prawnego pojawiały się wątpliwości co do jego zgodności z prawem unijnym, m.in. w związku z potencjalnym utrudnianiem swobodnego przepływu towarów w ramach UE.
Wcześniej, w 2019 r., zagadnienie regulacji handlu detalicznego towarów pod marką własną było przedmiotem szerokich, międzyresortowych uzgodnień (m.in. z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz UOKiK) ukierunkowanych na wypracowanie kompleksowych rozwiązań dotyczących warunków zrównoważonej konkurencji na rynku handlu detalicznego tego rodzaju towarów. W ramach prowadzonych wówczas dyskusji także wskazywano na istotne wątpliwości związane z funkcjonowaniem art. 17d ww. ustawy., a przede wszystkim na sprzeczność przedmiotowej regulacji z art. 34 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (kwestia kwalifikacji przepisu jako środka o skutku równoważnym do ograniczeń ilościowych w handlu wewnątrzwspólnotowym).
Według danych UOKiK, udział polskich producentów w sprzedaży sieci handlowych jest znaczący i wynosi około 83%. W konsekwencji, ograniczenie skali sprzedaży produktów oznaczonych marką własną mogłoby wpłynąć na zmniejszenie konkurencyjności części polskich przedsiębiorców, w szczególności tych z sektora MŚP.
W związku z kosztami stworzenia marki producenckiej możliwość produkcji pod marką własną sieci jest dla wielu z nich szansą na znaczące zwiększenie sprzedaży czy wejście na półki sklepów wielkopowierzchniowych, co umożliwia dalszy rozwój i ekspansję.
Należy brać zatem pod uwagę, że realizacja postulatu dotyczącego marek własnych może skutkować ograniczeniem albo (w skrajnych przypadkach) zakończeniem działalności przez dostawców, dla których sprzedaż pod marką własną sieci stanowi znaczącą część sprzedaży.
oprac, e-red, ppr.pl na podst źródło: KRIR