Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Federalizacja UE będzie postępować- na razie

26 października 2023
Federalizacja UE będzie postępować- na razie

Eurodeputowani opwiadająsię za reformą traktatów UE: posłowie do Parlamentu Europejskiego przedstawiają propozycje mające na celu wzmocnienie zdolności UE do działania-taka jest wersja oficjalna zaprezentowana na europarl.europa.eu.

Złożeniami podstawowymi do zmian są:

 

  • Parlament bardziej dwuizbowy, lepiej rozwiniętego i skuteczniejszego systemu legislacyjnego Unii
  • Posłowie do Parlamentu Europejskiego dążą do zwiększenia zdolności UE do działania i wzmocnienia głosu obywateli
  • Propozycje dla wszystkich obszarów polityki ze zwiększonymi kompetencjami dla UE i zmienionymi celami
  • Wprowadzenie ogólnounijnego mechanizmu referendalnego

Sprawozdanie zatwierdzone przez Komisję Spraw Konstytucyjnych będzie stanowić wkład Parlamentu w Konwent w sprawie rewizji Traktatów Unii.

Sprawozdanie zawierające projekt zmian do Traktatów zostało w środę przyjęte przez eurodeputowanych 19 głosami za, przy 6 głosach przeciw i jednym wstrzymującym się. Załączona uchwała została przyjęta 20 głosami za, przy 6 głosach przeciw i braku wstrzymujących się. Posłowie do Parlamentu Europejskiego ponawiają swój apel o zmianę Traktatów UE i zwracają się do Rady o „natychmiastowe i bez namysłu przedłożenie propozycji [...] Radzie Europejskiej”, aby można było utworzyć Konwent .

 

Reformy instytucjonalne i mechanizm ogólnounijnych referendów

Posłowie wzywają do wprowadzenia bardziej dwuizbowego systemu, który wzmocniłby rolę Parlamentu i zmienił mechanizmy głosowania w Radzie. Unia byłaby lepiej przygotowana do działania poprzez znaczne zwiększenie liczby decyzji podejmowanych w drodze głosowania większością kwalifikowaną (QMV) i w drodze zwykłej procedury ustawodawczej (OLP), podczas gdy Parlament uzyskałby pełnoprawne prawo inicjatywy ustawodawczej i stałby się współprawodawcą w długoterminowego budżetu UE.

Posłowie wzywają także do odwrócenia obecnych ról Rady i Parlamentu w wyborze przewodniczącego Komisji (który zostałby przemianowany na „europejski organ wykonawczy”), w wyniku czego Parlament w przyszłości mianowałby przewodniczącego Komisji, a Rada Europejska zatwierdziłaby ich. Proponują także umożliwienie przewodniczącemu Komisji wyboru jej członków w oparciu o preferencje polityczne, przy jednoczesnym zapewnieniu równowagi geograficznej i demograficznej.

W projekcie sprawozdania wzywa się do wprowadzenia mechanizmu ogólnounijnych referendów w sprawach istotnych dla działań i polityk Unii (w tym zatwierdzania propozycji reformy Traktatu) oraz do wzmocnienia istniejących mechanizmów partycypacyjnych.

 

Kompetencje UE i pomocniczość

Posłowie chcą ustanowienia wyłącznych kompetencji Unii w zakresie środowiska i różnorodności biologicznej oraz kompetencji dzielonych w kwestiach zdrowia publicznego, ochrony ludności, przemysłu i edukacji. Proponują rozwój kompetencji dzielonych Unii w obszarach energii, spraw zagranicznych, bezpieczeństwa zewnętrznego i obrony, polityki granic zewnętrznych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości oraz infrastruktury transgranicznej.

Oczywiście, zapędy do stworzenia z obecnej wspólnotu unijnej państwa federalnego jest tylko "na razie".

Wszystko będzie zależało od wyboró europejskich 2024. I w tym zagadnieniu pojawiają się propozycje posłów do Parlamentu Europejskiego dotyczące systemu głównych kandydatów.

Komisja Spraw Konstytucyjnych proponuje sposoby wzmocnienia demokratycznych aspektów nadchodzących wyborów europejskich.

W projekcie sprawozdania, zatwierdzonym w środę 19 głosami za, 2 przeciw i 2 wstrzymujących się, posłowie domagają się podjęcia wysiłków na rzecz zwiększenia frekwencji w wyborach w dniach 6–9 czerwca 2024 r., zwłaszcza wśród obywateli mobilnych – mieszkających w innym państwie członkowskim niż państwo członkowskie jednego z ich obywatelstwa i wzywają Radę do szybkiego podjęcia działań w kierunku przyjęcia nowego europejskiego prawa wyborczego .

Wyrażają ubolewanie, że niedawno zaproponowane innowacje dla mobilnych obywateli nie zostaną zastosowane przed przyszłorocznymi wyborami, a także ograniczenia uniemożliwiające europejskim partiom politycznym pełny udział w europejskich kampaniach wyborczych.

W raporcie zawarto żądanie stosowania standardów demokratycznych podczas nominowania kandydatów, w tym głównych kandydatów na przewodniczącego Komisji Europejskiej. Europejskie partie polityczne powinny ogłaszać swoich kandydatów na najwyższe stanowiska w Komisji co najmniej dwanaście tygodni przed dniem wyborów.

Posłowie wzywają również do wprowadzenia nowych przepisów dotyczących partii i fundacji politycznych oraz reklamy politycznej – oba te przepisy są obecnie przedmiotem negocjacji między Parlamentem a Radą – podczas kampanii wyborczej w 2024 r.

 

System kandydatów wiodących w 2024 r

Posłowie narzekają, że w 2019 r. nie zastosowano systemu głównych kandydatów przy wyborze przewodniczącego Komisji Europejskiej i podkreślają, że potrzebny jest jasny i wiarygodny związek między wyborem wyborców a zajmowanym stanowiskiem. Podkreślają, że zgodnie z Traktatami te wybory zależą od zapewnienia większości w Parlamencie i wzywają Radę Europejską, aby zaprzestała praktyki zawierania porozumień za zamkniętymi drzwiami.

W projekcie sprawozdania wzywa się do osiągnięcia porozumienia między Parlamentem a Radą Europejską w celu zapewnienia, że główni kandydaci, wspólnie z przewodniczącymi europejskich partii politycznych i ich odpowiednich grup parlamentarnych, rozpoczną negocjacje bezpośrednio po wyborach europejskich w celu przedstawienia wspólnego kandydata , zanim Rada Europejska będzie mogła przedstawić wniosek.

W pierwszej rundzie negocjacji powinien przewodzić główny kandydat europejskiej partii politycznej dysponującej największą liczbą mandatów w Parlamencie, a w razie potrzeby procesem powinien kierować przewodniczący Parlamentu. W przypadku braku wspólnego kandydata Przewodniczący Rady Europejskiej powinien przed przedstawieniem propozycji przeprowadzić konsultacje z wymienionymi powyżej przywódcami politycznymi.

 

cytaty

Współsprawozdawca Sven Simon (PPE, Niemcy) skomentował: „Wyborcy potrzebują jasności co do tego, jak ich głos wpływa na wybór obywateli i politykę w Unii. W przeciwieństwie do roku 2019 nie możemy składać obietnic, których nie będziemy w stanie dotrzymać. Proces kandydata głównego musi ponownie stać się wiarygodny. Ktokolwiek zostanie wybrany na przewodniczącego nowo utworzonej Komisji, potrzebuje wyraźnego poparcia wyborców i większości w parlamencie”.

Współsprawozdawca Domènec Ruiz Devesa (S&D, ES) powiedział: „Przyjmując to sprawozdanie w naszej komisji, torujemy drogę do zaleceń dla europejskich partii politycznych, aby wzmocnić europejski wymiar następnych wyborów europejskich. Chcielibyśmy również, aby konkretne procedury powyborcze zwiększyły widoczność roli, jaką europejskie partie polityczne i obywatele odgrywają w wyborze przewodniczącego Komisji”.

 

Następne kroki

Wstępnie zaplanowano, że projekt sprawozdania znajdzie się w porządku obrad sesji plenarnej w Strasburgu w dniach 20–23 listopada.

 

Tło

Kandydat wiodący, czyli proces Spitzenkandidaten , został przeprowadzony po raz pierwszy w 2014 r., a drugi w 2019 r., z kontrastującymi wynikami. Proces Spitzenkandidaten jest jednym ze środków zaproponowanych przez Konferencję w sprawie przyszłości Europy (propozycja 38.4).

 

Inne obszary reform

Projekt raportu zawiera także propozycje dotyczące:

  • polityka zagraniczna, bezpieczeństwa i obrony (sankcje i decyzje dotyczące etapów procesu tymczasowego rozszerzenia podejmowane przez większość większości, a także unia obronna posiadająca potencjał wojskowy);
  • jednolity rynek, gospodarka i budżet (walka z rajami podatkowymi, większość głosów większością głosów w przypadku decyzji podatkowych, pięcioletnie okresy budżetu długoterminowego);
  • protokół postępu społecznego;
  • Edukacja;
  • handel i inwestycje;
  • niedyskryminacja (rozszerzanie listy chronionych grup bezbronnych, odniesienie do „równości płci” we wszystkich Traktatach);
  • klimat i środowisko (ograniczenie globalnego ocieplenia i ochrona różnorodności biologicznej jako cele Unii, ochrona naturalnych podstaw życia i zwierząt, zgodnie z podejściem „Jedno zdrowie”)
  • polityka energetyczna (zintegrowana europejska unia energetyczna);
  • przestrzeń wolności, sprawiedliwości i bezpieczeństwa (dodatkowe kompetencje Europolu, przemoc ze względu na płeć i przestępstwa przeciwko środowisku ścigane na mocy prawa UE); I
  • migracja (wspólne minimalne standardy dotyczące obywatelstwa i wiz, silniejsze środki bezpieczeństwa granic, stabilność gospodarcza i społeczna oraz dostępność wykwalifikowanej siły roboczej).

 Następne kroki

Sprawozdanie ma zostać poddane głosowaniu przez wszystkich posłów do Parlamentu Europejskiego podczas sesji plenarnej w dniach 20–23 listopada.


oprac, e-mk, ppr.pl źródło: europarl.europa.eu.


POWIĄZANE

20 listopada 2024 roku, w Warszawie odbyło się VI Posiedzenie Krajowej Rady Izb ...

Minister Polityki Agrarnej i Żywności Ukrainy Witalij Koval oraz Minister Rolnic...

Według stanu na 20 listopada od początku tego miesiąca koleją na Ukrainie przewi...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę