(wyciąg z ustawy z 14 XII 1995 r. o izbach rolniczych - Dz.U. Nr 1 z 1996
r.)
Art. 5.1. Do zadań izb należy w szczególności:
- sporządzanie analiz, ocen, opinii i wniosków z zakresu produkcji rolnej
oraz rynku rolnego i przedstawiania ich organom administracji rządowej i
samorządowi terytorialnego,
- występowanie do organów administracji rządowej i samorządu
terytorialnego z inicjatywą w zakresie regulacji prawnych oraz opiniowanie
projektów przepisów,
- prowadzenie działań na rzecz tworzenia rynku rolnego oraz poprawy warunków
zbytu płodów rolnych i produktów rolnych,
- prowadzenie analiz kosztów i opłacalności produkcji rolnej,
- gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji gospodarczych na
potrzeby producentów rolnych oraz innych podmiotów gospodarczych,
- doradztwo w zakresie działalności rolniczej, wiejskiego gospodarstwa
domowego oraz uzyskiwania przez rolników dodatkowych dochodów,
- podejmowanie działań na rzecz rozwoju infrastruktury rolnictwa i wsi
oraz poprawy struktury agrarnej,
- podnoszenie kwalifikacji osób zatrudnionych w rolnictwie,
- prowadzenie listy rzeczoznawców oraz przyznawanie tytułów
kwalifikacyjnych w zakresie rolnictwa, na zasadach określonych w odrębnych
przepisach,
- kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki i rzetelnego postępowania w
działalności gospodarczej,
- działanie na rzecz podnoszenia jakości środków i urządzeń
stosowanych w działalności rolniczej oraz na rzecz poprawy warunków pracy
i bezpieczeństwa w rolnictwie,
- współdziałanie z jednostkami prowadzącymi szkoły rolnicze, wspieranie
ich działalności, inicjowanie powstawania nowych szkół i zmian w
programach nauczania oraz współorganizowania praktyk,
- kształtowanie świadomości ekologicznej producentów rolnych,
- inicjowanie działań mających na celu powoływanie i wspieranie zrzeszeń
i stowarzyszeń producentów rolnych,
- działanie na rzecz poprawy jakości produktów rolnych,
- promowanie eksportu produktów rolnych,
- rozwijanie współpracy z zagranicznymi organizacjami producentów
rolnych.
Art. 5.2. Izby mogą wykonywać zadania zlecone z zakresu
administracji rządowej, przekazane ustawami lub na podstawie porozumień z właściwymi
organami administracji rządowej.
Art. 5.3. Izby mogą realizować zadania przekazane w drodze
porozumienia przez organy samorządu terytorialnego z zakresu zadań własnych
gminy.
Art. 5.4. Zadania, o których mowa w ust. 2 i 3, są wykonywane przez
izby po zapewnieniu koniecznych środków finansowych przez administrację rządową
lub samorządową.
Art. 6.1. Sprawy indywidualne z zakresu administracji rządowej oraz
wynikające z zakresu zadań własnych gminy załatwione są przez izbę w
trybie postpowania administracyjnego.
Art. 6.2. Decyzje administracyjne w sprawach z zakresu, o których
mowa w ust. 1, wydaje prezes izby.
Art. 6.3. Prezes izby może upoważnić w formie pisemnej wiceprezesa
izby lub innych członków zarządu do wydawania decyzji administracyjnych, o których
mowa w ust. 2, w imieniu prezesa izby.
Art. 6.4. W postępowaniu administracyjnym organami wyższego stopnia
są:
- w sprawach z zakresu administracji rządowej - wojewoda,
- w sprawach z zakresu zadań własnych gminy - samorządowe kolegium odwoławcze.
Art. 7.1. Izby nie mogą prowadzić działalności gospodarczej, z
zastrzeżeniem ust. 2.
Art. 7.2. Izba lub izby mogą być jedynie udziałowcami lub
akcjonariuszami spółek prawa handlowego,
Art. 7.3. Spółki, o których mowa z ust. 2, mogą prowadzić działalność
gospodarczą tylko w zakresie zgodnym z zadaniami ustawowymi i statutowymi izb.
Art. 7.4. Dochód pochodzący z działalności spółek, o których
mowa w ust. 2, może być przeznaczony wyłącznie na realizację zadań
ustawowych i statutowych.
5960709
1