Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Rolnicy pozytywnie oceniają pracę ARiMR. Pokazują to badania TNS OBOP.

24 grudnia 2015
Z opublikowanego przez TNS OBOP raportu "Polska wieś i rolnictwo. Jesień 2011" wynika, że 77% badanych rolników oceniło dobrze i bardzo dobrze (12%) działalność Agencji Restrukturyzacji Modernizacji Rolnictwa, 19% procent respondentów nie precyzuje swojej oceny, a tylko 3% uważa, że ARiMR pracuje raczej źle i co ważne nie odnotowano w ogóle ocen bardzo złych.
Te wyniki są lepsze niż uzyskane w takim badaniu wiosną 2011 r., kiedy pracę ARiMR oceniło pozytywnie 71% badanych, w tym 9% bardzo dobrze i więcej było wtedy osób, które nie oceniły jednoznacznie pracy ARiMR - 22%, a 5% wskazało że ARiMR pracuje raczej źle oraz 1% że bardzo źle.
Obecne wyniki badania opinii publicznej to duży sukces ARiMR, wynikający zapewne m.in. ze sprawnego przeprowadzenia naborów wniosków o udzielenie wsparcia z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 czy z umożliwienia rolnikom składania wniosków o przyznanie dopłat bezpośrednich przez Internet.  Udzielający odpowiedzi docenili, że Agencja przeprowadziła w ostatnim czasie i to bez żadnych problemów kilka " ważnych" naborów wniosków o pomoc w ramach PROW 2007-2013  takich jak: "Ułatwianie startu młodym rolnikom"; "Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej"; "Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" czy "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" oraz zebrała wnioski o udzielenie wsparcia z tego Programu rolnikom poszkodowanym przez różnego rodzaju klęski żywiołowe.  W tym roku Agencja przygotowała też największą w swojej historii  promocję oferowanego przez nią wsparcia zawierającą informacje;  o terminach przyjmowania wniosków oraz o zasadach i warunkach otrzymania wsparcia.  Szeroki kolportaż  informacji o możliwej do uzyskania pomocy, przeprowadzony wśród potencjalnych zainteresowanych jej otrzymaniem, przyniósł doskonałe efekty, o czym najlepiej  świadczy  duża liczba złożonych wniosków o pomoc. Ich ilość sprawiła, że łączne kwoty wsparcia o które wystąpili wnioskodawcy,  znacznie przekroczyły dostępne limity finansowe przewidziane na wsparcie z poszczególnych działań.
W kampanii informacyjno-promocyjnej PROW na lata 2007-2013 zostały wykorzystane wszystkie możliwe "kanały" dotarcia, które najbardziej cenią rolnicy i potencjalni zainteresowani pomocą. Była ona prowadzona w stacjach telewizyjnych w tym głównie w TVP i Polsacie, w Polskim Radiu i RMF FM, na portalu internetowym ARiMR oraz poprzez kolportaż ulotek i broszur przeprowadzony głównie przez Oddziały Regionalne i Biura Powiatowe ARiMR . Wybór sposobów dotarcia do rolników i innych beneficjentów z informacjami oraz promocją programów pomocowych dla sektora rolno-spożywczego był wynikiem analizy poprzednio opublikowanych wyników badań TNS OBOP z wiosny br., pokazujących, że najwięcej osób (67% rolników) czerpie informacje o działalności ARiMR z telewizji publicznej. Drugie miejsce zajmują w tym rankingu oddziały regionalne i biura powiatowe Agencji (38%). Na dalszych miejscach znajdują się znajomi i rodzina (28%), choć w tym przypadku te osoby też chyba czerpią wiedzę o działaniach Agencji z tych samych źródeł. Niestety przeprowadzony sondaż nie daje jasnej odpowiedzi w tej kwestii. Silną pozycję w informowaniu o działaniach ARiMR mają także urzędy powiatowe czy gminne (28%), co wskazuje na to, że rolnicy cenią bezpośredni kontakt z osobami, które znają, i które mają wiedzę o ARiMR. Dużą popularnością w zdobywaniu informacji, cieszy się wśród rolników Internet (17%), z którego korzysta prawie tyle samo osób co ze specjalnych broszur, ulotek i informatorów (18%). Niewielka w procesie informacyjnym jest rola radia. Z badań wynika, że wiedzę o działaniach ARiMR z radia ogólnopolskiego czerpie 7% rolników. To trzy razy więcej niż liczba osób korzystających z rozgłośni lokalnych. Zupełnie na odwrót kształtują się gusta rolników, gdy chodzi o informacje pozyskiwane za pośrednictwem gazet. Chętnie czerpią oni bowiem wiedzę z gazet lokalnych i regionalnych (9%), a także z prasy specjalistycznej (16%), dużo rzadziej korzystają natomiast z prasy ogólnopolskiej (3%).
Z badań wynika także, że rolnicy potrzebują w dalszym ciągu informacji o działaniach prowadzonych przez ARiMR, ale także o efektach wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013.  Spełniając te oczekiwania rolników wyrażane już wcześniej,  ARiMR przygotowała i wyemitowała jesienią br. w dwóch stacjach telewizyjnych spot, w którym pokazała efekty osiągnięte dzięki temu Programowi. Podobny spot wyemitowany został też w dwóch radiowych rozgłośniach ogólnopolskich. Przygotowana została również specjalną zakładka w portalu internetowym ARiMR prezentująca inwestycje, które powstały dzięki wsparciu Agencji, a także wydany został "Katalog dobrych praktyk rolniczych" prezentujący efekty PROW na lata 2007-2013.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie będzie spoczywać na lurach i będzie udoskonalać, zgodnie z oczekiwaniami rolników,  swoją pracę  i procesy informacji o swoich działaniach oraz o efektach osiągniętych dzięki pomocy uzyskanej z ARiMR w ramach PROW 2007-13.
Badanie "Polska wieś i rolnictwo. Jesień 2011" - przeprowadzone przez TNS OBOP -  zostało wykonane na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Nieruchomości Rolnych oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, przy zastosowaniu metody wywiadu bezpośredniego przeprowadzonego na próbie 1500 osób (867 rolnicy, 633 nierolnicy) w okresie 16 - 28 września 2011 r.


POWIĄZANE

Klienci Poczty Polskiej mogą skorzystać z nowej usługi dotyczącej przesyłek reje...

Oficjalnie zostało potwierdzone, że Rada Nadzorcza Krajowej Grupy Spożywczej w d...

Krajowa Rada Izb Rolniczych informuje, że jest organizatorem wypoczynku letniego...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę