aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

W jaki sposób Wspólnota finansuje krajowe programy promocyjne?

15 lipca 2004

W pewnych ściśle uregulowanych sytuacjach krajowe programy informacyjne i promocyjne, zarówno te przygotowane przez samo państwo członkowskie, jak i przez krajowe zrzeszenia handlowe czy organizacje międzybranżowe, mogą uzyskać współfinansowanie ze strony Wspólnoty.

Kwestie zasad finansowania działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolno-spożywczych regulowane są Rozporządzeniem Rady (WE) nr 2826/2000 z 19 grudnia 2000 r. w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym. Na jego podstawie Wspólnota może wspomagać finansowo działania informacyjne i promocyjne prowadzone przez państwa członkowskie lub różnego rodzaju organizacje, w tym również organizacje przedsiębiorców.

Program opracowuje i zgłasza właściwym władzom państwa członkowskiego federacja handlowa lub organizacja międzybranżowa, reprezentatywna dla danego sektora. Zgłoszenie takie musi nastąpić nie później niż do 31 stycznia i 31 lipca w danym roku. Zgłoszony program może trwać od roku do trzech lat. Może obejmować jedno lub większą liczbę państw członkowskich. Programy obejmujące więcej niż jedno państwo członkowskie mają pierwszeństwo we współfinansowaniu przez Wspólnotę.

Zainteresowane państwa dokonują wstępnej oceny zgłaszanych do finansowania programów, przejmując jednocześnie odpowiedzialność za finansowanie części kosztów programów. Następnie przesyłają do Komisji tymczasową listę programów i wybranych przez siebie organów wdrażających oraz kopię każdego programu nie później niż do 15 marca i 30 września danego roku. Ostatecznej kwalifikacji programu dokonuje Komisja Europejska, która decyduje o współfinansowaniu nie później niż do 31 maja i 15 grudnia danego roku. Składające oferty zrzeszenia handlowe lub organizacje międzybranżowe odpowiadają za należyte wdrożenie wybranych programów.

Zakres działań, które mogą być stosowane na podstawie tych przepisów, określa Rozporządzenie Komisji (WE) nr 94/2002 z 18 stycznia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania Rozporządzenia Rady (WE) nr 2826/2000 w sprawie działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących produktów rolnych na rynku wewnętrznym.

Lista tematów, wobec których można stosować środki informacyjne i promocyjne:

  • informacje o chronionym oznaczeniu pochodzenia (PDO), chronionym oznaczeniu geograficznym (PGI), tradycyjnej gwarantowanej specjalności (TSG) i symbole graficzne ustanowione w prawodawstwie rolnym
  • informacje o rolnictwie ekologicznym
  • informacje o systemach produkcji rolnej, które gwarantują możliwość prześledzenia historii produktu i o etykietowaniu takich produktów
  • informacje o jakości i bezpieczeństwie żywności oraz właściwościach odżywczych i zdrowotnych.

Lista produktów, które mogą być objęte kampaniami

  • świeże owoce i warzywa
  • owoce i warzywa przetworzone
  • przetwory mleczne
  • wina gatunkowe produkowane w określonych regionach, mające geograficzne oznaczenie
  • miejsca pochodzenia, wina stołowe mające oznaczenie geograficzne
  • oliwa z oliwek i oliwki stołowe
  • kwiaty i rośliny żywe
  • len włóknisty
  • wołowina i cielęcina, świeża, chłodzona lub mrożona

POWIĄZANE

Od 10 lutego Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będzie przyjmował...

Około 92,6 tys. ton żywności o wartości ponad 265 mln zł trafi w tym roku do org...

Sytuacja na unijnym rynku rolnym nadal jest krytyczna. Potrzeba środków łagodząc...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę