Integracja z Unią Europejską stała się faktem. Czy zdołamy uchronić 
się przed zagrożeniami związanymi z tym wydarzeniem – czas pokaże. Jedno jest 
pewne: jeszcze nigdy polska wieś nie miała do dyspozycji tylu instrumentów 
stymulujących zrównoważony rozwój obszarów wiejskich.
Do 
polskiego rolnictwa i na obszary wiejskie w latach 2004-2006 z budżetu UE trafi 
około 7,2 mld euro (ok. 29 mld zł). Oznacza to, że co roku polska wieś otrzyma 
około 9,6 mld zł, czyli dwukrotnie więcej niż wyniosły wydatki budżetowe na 
rolnictwo w 2002 roku (bez KRUS). Będą to środki finansowe przeznaczone na: 
dopłaty bezpośrednie (40%), rozwój wsi (PROW – 32%), fundusze strukturalne (SPO 
– 17%), interwencję rynkową i subsydia eksportowe (11%).
Zmienią się 
jednocześnie zasady funkcjonowania rolnictwa. W miejsce interwencji na rynkach 
rolnych wprowadzone będą rozwiązania stosowane z powodzeniem na obszarach 
wiejskich Unii Europejskiej: system dopłat obszarowych – najbardziej powszechny 
i dostępny dla wszystkich rolników mechanizm wspierający rolnictwo, jak również 
działania stymulujące rozwój wsi, wpisane w dwa podstawowe dokumenty, tj. Plan 
Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006 i Sektorowy Program Operacyjny 
„Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów 
wiejskich”. Tylko w tych dwóch dokumentach znajduje się około 20 działań, 
których celem jest wsparcie rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa w Polsce. 
Zadaniem wielu z tych działań jest podniesienie konkurencyjności polskich 
gospodarstw rolnych (m.in. renty strukturalne, wspieranie gospodarstw 
niskotowarowych, wspieranie grup producenckich, pomoc w dostosowaniu gospodarstw 
do standardów UE, ułatwianie startu młodym rolnikom, wspieranie inwestycji w 
gospodarstwach, wspieranie przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych, scalania 
gruntów i melioracji).
Głównym celem innych działań jest zrównoważony rozwój obszarów wiejskich 
(wspieranie obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania, programy 
rolnośrodowiskowe, wspieranie zalesień, odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona 
dziedzictwa kulturowego, pilotażowy program Leader+, różnicowanie działalności 
rolniczej i zbliżonej do rolnictwa, rozwój i ulepszanie infrastruktury 
technicznej związanej z rolnictwem). Utrzymane zostaną również niektóre 
dotychczasowe instrumenty wspierające rozwój rolnictwa – m.in. preferencyjne 
kredyty na zakup środków produkcji rolnej oraz na inwestycje.
Od rolnika 
będzie zależało, z jakiej formy wsparcia skorzysta i czy w ogóle zdecyduje się 
na wypełnienie i złożenie wniosku o pomoc. Oprócz chęci, rolnik będzie musiał 
spełniać również określone warunki. Oznacza to, że będzie mógł skorzystać tylko 
z niektórych działań, w których spełnia tzw. kryteria dostępu.
Chociaż 
pomoc w ramach wspomnianych wyżej działań nie jest jeszcze – ze względów 
proceduralnych – dostępna (poza dopłatami obszarowymi), to wielu rolników już 
teraz interesuje się tym tematem. 
Rolnicy najczęściej pytają o renty strukturalne, czyli wcześniejsze emerytury 
rolnicze. Działanie to skierowane jest do rolników w wieku przedemerytalnym, 
którzy zdecydują się na przekazanie gospodarstwa młodszym następcom lub innym 
rolnikom na powiększenie ich gospodarstw. Przekazywane gospodarstwo musi mieć 
powierzchnię co najmniej 1 ha. Rolnik musi je prowadzić od co najmniej 10 lat, w 
tym przez 5 lat być ubezpieczony w KRUS (również w dniu złożenia wniosku). Ta 
forma pomocy ma na celu zachęcenie starszych rolników do przekazywania swoich 
gospodarstw oraz zapewnienie im dochodu po zakończeniu prowadzenia działalności 
rolniczej. Warunkiem otrzymania renty jest przekazanie gospodarstwa i 
zaprzestanie towarowej działalności rolniczej. Rolnik może pozostawić sobie do 
0,5 ha gruntu wraz z siedliskiem i uprawiać tę działkę na własne potrzeby. Renta 
będzie przyznawana maksymalnie na 10 lat i wypłacana co miesiąc na konto 
bankowe. Jej wysokość będzie uzależniona od tego, czy na rentę przechodzą jedna, 
czy dwie osoby (przy spełnianiu kryteriów przez współmałżonka) oraz od wielkości 
gospodarstwa i sposobu jego przekazania. Gospodarstwo można bowiem przekazać w 
sposób trwały (aktem notarialnym) lub w formie dzierżawy na co najmniej 10 lat. 
Osoba przejmująca gospodarstwo musi mieć odpowiednie kwalifikacje zawodowe. 
Wysokość renty może wynieść od 210 do 440% najniższej emerytury krajowej. Do 
czasu uzyskania wieku emerytalnego rolnik musi nadal opłacać za siebie (lub 
również za współmałżonka) składkę na ubezpieczenie społeczne rolników, aby po 
okresie pobierania renty strukturalnej mieć prawo do zwykłej emerytury krajowej. 
Od kwoty brutto renty potrącana też będzie zaliczka na podatek dochodowy oraz 
składka na ubezpieczenie zdrowotne.
Dużym zainteresowaniem cieszą się 
również dopłaty do obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW). 
Pieniądze z tego działania będą stosunkowo łatwo dostępne, ponieważ nie trzeba 
składać oddzielnego wniosku (wystarczy na wniosku o płatności obszarowe 
zaznaczyć, że rolnik ubiega się o dodatkową płatność z tytułu ONW). Wnioskowanie 
o tę płatność łączy się z obowiązkiem przestrzegania na terenie całego 
gospodarstwa zasad zwykłej dobrej praktyki rolniczej oraz prowadzenia 
działalności rolniczej na wszystkich działkach położonych na terenie ONW przez 
co najmniej 5 lat od otrzymania pierwszej płatności z tego tytułu. Działanie to 
ma na celu utrzymanie ciągłości działalności rolniczej na obszarach zagrożonych 
wyludnieniem ze względu na niekorzystne dla produkcji rolnej warunki naturalne. 
Pieniądze z tego tytułu mają rekompensować poniesione wyższe koszty produkcji 
prowadzonej na takich obszarach. Wysokość płatności (od 37,8 do 67,8 euro/ha) 
uzależniona będzie od tego, do jakiego typu ONW został zaliczony dany obszar 
oraz od wielkości gospodarstwa. Płatność za każdy hektar powyżej 50 ha będzie 
niższa, a za obszar przekraczający 300 ha dopłaty z tytułu ONW nie przysługują. 
Płatność będzie wypłacana raz do roku, bez względu na rodzaj prowadzonej 
produkcji. Rolnik może zatem otrzymać jednocześnie dopłaty obszarowe oraz 
płatność z tytułu prowadzenia działalności rolniczej na obszarach o 
niekorzystnych warunkach gospodarowania.
Rolnicy produkujący głównie na 
własne potrzeby zainteresowani są pomocą dla gospodarstw niskotowarowych. Ma ona 
ułatwić wejście takich gospodarstw na rynek, poprzez poprawę ich 
konkurencyjności i zwiększenie dochodowości. Gospodarstwa te będą mogły 
otrzymywać roczną premię w wysokości 1250 euro, maksymalnie przez 5 lat. W III i 
IV roku pomoc zostanie wypłacona pod warunkiem, że został spełniony co najmniej 
jeden cel pośredni, który wyznaczył sobie rolnik w biznes-planie.
Rolnicy 
wrażliwi na problemy ochrony środowiska naturalnego często pytają o programy 
rolnośrodowiskowe. Będą oni mogli podjąć działania przyjazne dla środowiska lub 
zastosować metody ekologiczne w produkcji rolniczej. Główne wsparcie 
przeznaczone będzie na tworzenie gospodarstw ekologicznych. Programy 
rolnośrodowiskowe obejmują m.in. stosowanie ekologicznych metod gospodarowania 
lub metod rolnictwa zrównoważonego, utrzymywanie niskoproduktywnych łąk i 
pastwisk o wysokich walorach przyrodniczych oraz siedlisk stanowiących ostoję 
dzikiej przyrody, ochronę gleb i wód, tworzenie stref buforowych, zachowanie 
rodzimych ras zwierząt. Rolnik będzie musiał sporządzić 5-letni plan 
działalności rolnośrodowiskowej, który obejmie całe gospodarstwo. Premia 
finansowa wypłacana będzie w zamian za dochód utracony z powodu zaniechania 
intensywnych upraw na danym terenie, a także jako refundacja kosztów 
poniesionych podczas realizacji danego pakietu 
rolnośrodowiskowego.
Właściciele użytków rolnych, które mogą być 
zalesiane zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o 
warunkach zagospodarowania terenu, pytają o program zalesieniowy – zwłaszcza, że 
analogiczny program krajowy przestał już funkcjonować. W to miejsce zaproponuje 
się rolnikom działanie oparte na podobnych zasadach, ale w 80% finansowane z 
budżetu unijnego. Będzie można zalesić grunty, które są w stałym użytkowaniu 
rolniczym (grunty orne, trwałe użytki zielone, sady i plantacje owocowe). 
Minimalna powierzchnia zalesianej działki wynosi 0,3 ha, przy szerokości co 
najmniej 20 m. Dotacja polega na dofinansowaniu 80% kosztów założenia uprawy i 
będzie wypłacana jednorazowo po dokonaniu zalesienia. Jej wysokość (od 986,24 do 
1353,21 euro/ha) uzależniona będzie od rodzaju zalesienia oraz kąta nachylenia 
zalesianego stoku. Przez kolejne 5 lat od założenia uprawy rolnik będzie 
otrzymywał roczną premię pielęgnacyjną, której wysokość uzależniona będzie od 
zastosowania repelentów oraz od kąta nachylenia stoku i wynosić będzie od 96,32 
do 252,29 euro/ha. Natomiast zasadnicza premia zalesieniowa, stanowiąca 
ekwiwalent za wyłączenie gruntu z upraw rolnych, wypłacana będzie przez okres 20 
lat od założenia uprawy. Będzie ona podlegała dziedziczeniu, a po 20 latach las 
będzie nadal prywatną własnością, do dyspozycji rolnika (w granicach 
obowiązujących przepisów ogólnych).
Wielu rolników prowadzących produkcję 
zwierzęcą jest żywo zainteresowanych działaniem umożliwiającym uzyskanie 
dofinansowania na dostosowanie gospodarstw rolnych do standardów Unii 
Europejskiej. Działanie to ma na celu poprawę warunków produkcji rolnej oraz 
dostosowanie gospodarstw do wymagań unijnych w zakresie ochrony środowiska, 
zdrowia publicznego, zdrowia i dobrostanu zwierząt. Pomoc w ramach tego 
działania obejmuje trzy schematy:
1. Dostosowanie do standardów 
wspólnotowych dla gospodarstw specjalizujących się w produkcji mleka.
2. 
Dostosowanie do standardów wspólnotowych dla gospodarstw specjalizujących się w 
produkcji jaj konsumpcyjnych (fermy kurze).
3. Dostosowanie do standardów 
unijnych pod kątem wyposażenia gospodarstw w płyty gnojowe i zbiorniki na 
gnojowicę.
Wsparcie będzie miało postać rocznej premii, wypłacanej 
rolnikowi przez okres nie dłuższy niż 3 lata, według stawki malejącej w 
kolejnych latach. Wysokość pomocy będzie uzależniona od zakresu podjętych prac 
dostosowawczych oraz od wielkości stada. Przyznana dotacja nie będzie mogła 
służyć zwiększeniu skali produkcji. Wysokość pomocy finansowej dla Schematów 1 i 
3 wynosić będzie w I roku 200 euro/DJP, w II i III roku – odpowiednio 50 i 25 
euro/DJP, a dla Schematu 2: w I roku – 150 euro na 150 stanowisk, w II i III 
roku – odpowiednio 50 i 25 euro na 150 stanowisk. Limit łącznej wysokości pomocy 
na jednego wnioskodawcę wynosić będzie 80 tys. zł dla Schematu 1 i 3 oraz 150 
tys. zł dla Schematu 2.
Zdarzają się też pytania dotyczące wsparcia na 
założenie i pokrycie kosztów administracyjnych nowo tworzonych grup producentów 
rolnych. Zainteresowanie tym działaniem jest stosunkowo niewielkie, podobnie jak 
pieniądze na ten cel przeznaczone (budżet na lata 2004-2006 przewiduje wsparcie 
dla około 140 grup producenckich, które powstaną po 1 maja 2004 roku). Pomoc 
wypłacana nie dłużej niż przez 5 lat będzie mogła być przeznaczona na założenie 
grupy oraz na jej bieżącą działalność. Wysokość malejącego w kolejnych latach 
wsparcia będzie wynosiła od 5 do 2% lub od 2,5 do 1,5% wartości produkcji, w 
zależności od wartości rocznej sprzedaży produkcji.
Dużym 
zainteresowaniem cieszy się działanie, które ma na celu ułatwienie startu młodym 
rolnikom. Pomoc finansowa w postaci bezzwrotnej dotacji będzie wypłacana 
rolnikowi rozpoczynającemu po raz pierwszy samodzielne prowadzenie gospodarstwa 
i będzie przeznaczona na założenie lub modernizację przejętego gospodarstwa. 
Maksymalna wysokość pomocy wyniesie 50 tys. zł i zostanie wypłacona przed 
rozpoczęciem inwestycji. Dotację będzie mógł uzyskać rolnik w wieku 18-40 lat, 
który podjął samodzielną działalność gospodarczą nie wcześniej niż 12 miesięcy 
przed złożeniem wniosku. Rolnik ten będzie musiał być ubezpieczony w KRUS oraz 
mieć odpowiednie kwalifikacje zawodowe (wykształcenie lub staż pracy w 
rolnictwie) lub zdobyć je w ciągu 3 lat od przejęcia gospodarstwa, zobowiąże się 
też do prowadzenia gospodarstwa przez co najmniej 5 lat.
 
Równie często 
rolnicy pytają o działanie, które będzie swego rodzaju przedłużeniem programu 
SAPARD, a mianowicie wsparcie inwestycji w gospodarstwach rolnych, związanych z 
modernizacją gospodarstw umożliwiającą funkcjonowanie na unijnym rynku. W ramach 
tego działania rolnik będzie mógł otrzymać maksymalnie 300 tys. zł po 
zakończeniu inwestycji, w formie zwrotu 50% kosztów kwalifikowanych, a gdy 
gospodarstwo znajduje się na terenach ONW – maksymalnie 60% kosztów. W przypadku 
młodego rolnika pomoc wyniesie 55-65% kosztów inwestycji. Do kosztów 
kwalifikowanych zaliczane będą m.in. budowa lub remont budynków produkcyjnych, 
zakup maszyn i urządzeń do produkcji rolnej i przechowalnictwa, zakup gruntów 
rolnych, zakładanie plantacji wieloletnich, zakup stada podstawowego, budowa i 
instalacja urządzeń nawadniających, zakup urządzeń służących ochronie 
środowiska. Rolnik będzie musiał mieć odpowiednie kwalifikacje zawodowe, a 
gospodarstwo powinno spełniać podstawowe standardy w zakresie higieny, ochrony 
środowiska i warunków utrzymania zwierząt lub osiągnąć je po zakończeniu 
inwestycji.
Część rolników szuka dodatkowych źródeł dochodu przy swoim 
gospodarstwie. Będą oni mogli skorzystać ze wsparcia na różnicowanie 
działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa, w formie pomocy finansowej na 
projekty tworzenia dodatkowej działalności dla rolnika lub jego domowników. 
Wsparciem będą objęte następujące działalności: agroturystyka i inne usługi 
związane z wypoczynkiem, usługi na rzecz rolnictwa i gospodarki leśnej, wstępne 
przetwórstwo i przygotowanie produktów rolnych do sprzedaży, rzemiosło i 
rękodzielnictwo, usługi świadczone za pomocą Internetu (tzw. e-commerce). 
Wnioskodawca może otrzymać dofinansowanie 50% kosztów przedsięwzięcia (po 
zakończeniu inwestycji), nie więcej niż 300 tys. zł.
Wstąpienie Polski do 
Unii Europejskiej nie przyniesie rolnikom, niestety, samych korzyści. Będą oni 
musieli ponieść także pewne koszty (m.in. ogólnie droższa produkcja rolna, 
dostosowanie gospodarstw do standardów unijnych, koszty Wspólnej Polityki 
Rolnej). Również swoboda gospodarowania będzie ograniczona poprzez wprowadzenie 
limitów produkcyjnych.
Lista korzyści jest jednak dłuższa (pewność zbytu w ramach posiadanych limitów po gwarantowanych cenach, wzrost cen skupu niektórych produktów rolnych, spadek cen pasz treściwych, wiele instrumentów wsparcia do dyspozycji). Polscy rolnicy i doradztwo rolnicze stoją przed wielkim wyzwaniem...