Po akcesji polscy przedsiębiorcy będą mogli uczestniczyć w unijnym programie promowania produktów rolnych i żywnościowych poza terytorium UE. Jakie są zasady korzystania tego programu?
Maja Koźmińska, menedżer w zespole ds. UniiEuropejskiej PricewaterhouseCoopers
Unia Europejska zatwierdziła siedem z dziesięciu zgłoszonych programów promowania unijnych produktów rolnych i produktów żywnościowych na rynkach poza Wspólnotą. W ten sposób produkty żywnościowe unijnych producentów będą promowane np. na rynku Stanów Zjednoczonych, Japonii, Australii i Norwegii, a także na rynkach azjatyckich.
Promocja będzie obejmować przede wszystkim: wino, sery, owoce i warzywa, olej z oliwek oraz szynkę. Zakłada się, że koszt promocji wyniesie 5,8 mld euro, z czego Bruksela pokryje 50 proc., resztę będą musiały wydać poszczególne państwa członkowskie. W krajach Piętnastki system wspierania działań promujących unijne produkty działa od 1999 r. Działania reklamowe mają przede wszystkim na celu pokazanie konsumentom spoza UE wysokiej jakości unijnej żywności, bezpieczeństwa, a także wysokiej technologii wytwarzania. Wnioski o finansowe wsparcie promocji produktów mogą składać do Komisji Europejskiej poszczególne państwa członkowskie, występujące w imieniu związków producentów poszczególnych produktów. O wsparcie nie mogą ubiegać się producenci indywidualni. Zadaniem państw jest wybór tych produktów i tych zrzeszeń producentów, których kampania promocyjna byłaby opłacalna. Po akcesji również Polska będzie uczestniczyć w tym programie. Wyznaczono już dwa terminy składania wniosków 15 czerwca i 15 grudnia 2004 r.