W niektórych państwach członkowskich systemy identyfikacji działek
rolniczo użytkowanych opierają się na wcześniej istniejącym materiale
identyfikacyjnym, jak na przykład kataster w Hiszpanii, Włoszech, Francji,
Niemczech, Luksemburgu i Austrii. W innych państwach wystąpiła potrzeba
zbudowania podstaw systemu identyfikacji działek na odmiennych zasadach. Do
krajów tych należą: Irlandia, Grecja, Portugalia, Holandia. Belgia, Dania,
szkocka część Zjednoczonego Królestwa (powierzchnie paszowe) oraz Finlandia
i Szwecja.
W oparciu o art. 10 Rozporządzenia (UE) Nr 3508/92 Wspólnota współfinansowała
tworzenie systemów informatycznych i kontrolnych elementów składowych
Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli w poszczególnych państwach członkowskich,
począwszy od 1992 roku przez okres kolejnych 5 lat. Z budżetu UE pokrywane było
do 50% kosztów poniesionych w związku z tworzeniem elementów Zintegrowanego
Systemu Zarządzania i Kontroli.
Niezbędne zmiany ram prawnych dla Korzystania z Płatności Bezpośrednich
W ramach przygotowań do wprowadzenia w życie Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
krajów UE, niezbędnym jest zorganizowanie Zintegrowanego Systemu Zarządzania
i Kontroli. Każde państwo członkowskie na mocy rozporządzenia 3508/92
Komisji Europejskiej zostało zobowiązane do utworzenia własnego
zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli. Zgodnie z wymogami prawodawstwa
UE, stosownie do praktyki państw członkowskich, w ramach dostosowywania
prawodawstwa polskiego do unijnego przewiduje się przygotowanie i uchwalenie
odpowiednich ustaw potrzebnych dla administrowania płatnościami bezpośrednimi
oraz ustaw okołosystemowych.
W ramach tych działań niezbędna jest nowelizacja ustawy o Agencji
Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zmieniająca jej strukturę
organizacyjną oraz zakres działania, a także opracowanie ustaw: o
Zintegrowanym Systemie Zarządzania i Kontroli; o Nadzorze weterynaryjnym, która
zapewni podstawy funkcjonowania Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt
oraz stosownych rozporządzeń.
Zgodnie z decyzją Rządu, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
powierzono pełnienie funkcji Agencji Płatniczej.
Wszystkie powyższe zmiany prawne zapewnią możliwość wprowadzenia Systemu,
jego eksploatację, aktualizację i w przyszłości – jego rozbudowę do
niezbędnego poziomu potrzeb. IACS wprowadzono w krajach UE początkowo w
okrojonym zakresie, obejmując na początku jedynie wnioski o subwencje,
zintegrowaną kontrolę wniosków oraz system identyfikacji i rejestracji zwierząt.
Pozostałe komponenty zostały wprowadzone w państwach członkowskich
stopniowo, najpóźniej do l stycznia 1997 roku.
Jak pokazują dotychczasowe doświadczenia krajów członkowskich tworzenie
Zintegrowanego Systemu Zarządzania i Kontroli nie jest procesem jednorazowym.
System ten będzie, podobnie jak w krajach UE, wdrażany w Polsce stopniowo.
IACS jest systemem otwartym, który może być rozbudowywany, żeby obejmować
nowe systemy pomocy wspólnotowych, stosownie do zmian założeń przyjętych we
Wspólnej Polityce Rolnej Unii Europejskiej. Kraje Członkowskie UE wdrażały
IACS na przestrzeni 5 lat, a w niektórych krajach system ten jest systemem
nadal modernizowanym i rozbudowywanym.
Niezbędne elementy systemu dla korzystania z płatności bezpośrednich w
Polsce
Uwagi realizacyjne
W świetle możliwości finansowych i technicznych trzech programów PHARE '98,
PHARE '99, PHARE '2000 będzie możliwe utworzenie elementów Systemu pozwalającego
na korzystanie z płatności w skali kraju w zakresie podstawowym. Jak wynika z
dotychczasowych doświadczeń w krajach unijnych, taki stopień zaawansowania
Systemu zyskuje warunkową akceptację UE i pozwala na korzystanie przez dany
kraj z płatności bezpośrednich.
Należy podkreślić konieczność objęcia Systemem całego kraju. Potencjalnie
każde gospodarstwo rolne jest uprawnione do skorzystania z płatności z tytułu
produkcji w Systemie zgodnym z prawodawstwem UE. Dlatego UE zobowiązuje do objęcia
Systemem wszystkich gospodarstw. Mogą z nich skorzystać gospodarstwa użytkujące
pola, a ich obszar nie może być mniejszy niż 0,3 ha. Jak wynika z
szacunkowych analiz w kraju liczba gospodarstw, które będą ubiegać się o płatności
bezpośrednie będzie na poziomie 800 000 - l 200 000 .W okresie wstępnej
realizacji projektu trwa wypracowanie właściwej koncepcji budowy Systemu, oraz
przegląd krajowych rejestrów i systemów pod względem przydatności do budowy
Systemu.
W drugim wariancie za pomocą rozesłanych ankiet zgromadzona zostanie
podstawowa wiedza o gospodarstwach oraz ilości zwierząt hodowanych w
gospodarstwie.
Zespół jest w trakcie dokonywania oceny wariantów pod względem przydatności
danych oraz wyboru wariantu najbardziej właściwego.