Rząd amerykański wprowadził nowe przepisy, dotyczące rejestracji w USA producentów sprzedawanej tam żywności, w tym także importowanej z zagranicy, oraz wcześniejszego powiadamiania o ich dostawach.
Polskie przedstawicielstwa handlowe w USA obawiają się, że przepisy,
wprowadzone na mocy ustawy o bioterroryzmie z 2002 r., utrudnią polskim
eksporterom żywności sprzedaż na rynku amerykańskim.
Obawiamy się, że
wielu polskich eksporterów może odpaść z powodu trudności z
rejestracją – powiedział PAP radca ekonomiczny ambasady RP w
Waszyngtonie Andrzej Gdula.
Dodał, że podobnie oceniają sytuację placówki
dyplomatyczne krajów Unii Europejskiej w USA, które także obawiają się, że nowe
regulacje utrudnią im dostęp do amerykańskiego rynku. Bruksela przygotowuje
stanowisko w tej sprawie – powiedział.
Przepisy, ogłoszone 9
października przez Ministerstwo Zdrowia i Usług Socjalnych USA, mówią, że
wszystkie zagraniczne przedsiębiorstwa, które produkują, przetwarzają, pakują
lub magazynują żywność konsumowaną w USA, muszą się zarejestrować w Federalnej
Agencji Kontroli Żywności i Leków (FDA) do 12 grudnia 2003 r.
Rejestracji
może dokonać właściciel firmy, jej operator w USA lub upoważniony agent.
Rejestrując się, trzeba podać nazwę I adres przedsiębiorstwa, wszystkie nazwy
handlowe, pod którymi firma prowadzi działalność gospodarczą, oraz informacje o
kategoriach żywności, jakie firma produkuje.
Zakład zagraniczny powinien
podać nazwę swego amerykańskiego agenta. Rejestracji można dokonywać
elektronicznie lub pocztą (FDA preferuje metodę elektroniczną). Jeżeli
rejestracja nie zostanie dokonana w podanym terminie, służby celne USA
zatrzymają żywność w porcie wyładunku.
Nowe regulacje wymagają też, by
eksporterzy wcześniej powiadamiali FDA o dostawach żywności, przeznaczonej
zarówno dla ludzi, jak i zwierząt.
Planowane dostawy należy zgłaszać
elektronicznie - 2 godziny przed przybyciem towarów transportem lądowym, 4
godziny przed przybyciem towarów transportem lotniczym i 8 godzin przed
przybyciem towarów drogą morską.