Swoboda świadczenia usług oraz prowadzenia działalności gospodarczej należy obok swobody przepływu towarów, kapitału i osób do podstawowych wolności, na których oparta jest Unia Europejska. Art. 50 TWE wyklucza możliwość jednoczesnego korzystania przez podmioty wspólnotowe ze swobody przepływu usług i z innych swobód przewidzianych TWE.
Kształtowanie się swobody przepływu usług i prowadzenia działalności
Usługi mają ogromne znaczenie dla gospodarek narodowych wszystkich państw
świata, w tym również dla gospodarki narodowej każdego z państw członkowskich
UE. W czasach tworzenia się społeczeństw informacyjnych i globalizacji rynku
światowego udział usług w produkcie krajowym brutto jest znaczący i stale się
zwiększa. Stąd też w ramach rynku wewnętrznego Wspólnot Europejskich, a później
Unii Europejskiej dość wcześnie pojawiła się potrzeba liberalizacji przepływu
usług, podejmowania oraz prowadzenia działalności gospodarczej.
W 1961 r. przyjęty został powszechny program znoszenia ograniczeń w swobodzie
świadczenia usług i swobodnym prowadzeniu działalności gospodarczej. W jego
ramach zostały opracowane i wydane dyrektywy dotyczące liberalizacji prowadzenia
działalności gospodarczej oraz świadczenia usług. Realizacja programu napotykała
jednak wiele przeszkód ze strony poszczególnych państw członkowskich.
Jeszcze w latach siedemdziesiątych krajowe organy wymiaru sprawiedliwości
wielu państw członkowskich powoływały się na niemożność pełnego wdrożenia i
stosowania swobody świadczenia usług i prowadzenia działalności gospodarczej z
uwagi na brak prawa wtórnego, które implementowałoby odpowiednie postanowienia
Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Efektem tego typu orzeczeń sądów
krajowych było przyjęte przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS)
stanowisko dotyczące bezpośredniej stosowalności postanowień art. 43 i 49
Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską dotyczących swobody przepływu
usług oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Wyrażając powyższe stanowisko,
Trybunał stwierdził, iż przepisy te tworzą prawa, których adresatami są
jednostki funkcjonujące w państwach członkowskich i które to prawa powinny być
przez państwa członkowskie przestrzegane. Ponadto ETS uznał, iż od
obowiązujących w zakresie swobody świadczenia usług i prowadzenia działalności
gospodarczej przepisów Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską nie wolno
odstępować ze względu na wydane akty prawa wtórnego (lub ich brak), ponieważ one
powinny jedynie przyczyniać się do ułatwienia przyjęcia swobody świadczenia
usług i prowadzenia działalności gospodarczej, nie mogą zaś tej swobody
warunkować. Orzeczenia ETS przyczyniły się do przyspieszenia procesu znoszenia
krajowych restrykcji dotyczących swobody zakładania przedsiębiorstw (np.: lekarz
mogą praktykować swój zawód w granicach państw członkowskich od 1976 r.) , nie
przełamały jednak wszystkich barier, jakie implementacja tej swobody napotykała
na swojej drodze.
W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku podjęto dalsze działania w celu ustalenia podstaw dla regulacji w ramach wspólnego rynku swobody usług i prowadzenia działalności gospodarczej. Pełne urzeczywistnienie swobody świadczenia usług i prowadzenia działalności miało w założeniu opierać się na gruntownej reformie istniejących regulacji krajowych wskutek ustanowienia obowiązujących wszystkie państwa członkowskie regulacji wspólnotowych. Pierwotnie zakładano zatem doprowadzenie do harmonizacji przepisów państw członkowskich w sferze przepływu usług na obszarze Wspólnoty .
Działania harmonizujące okazały się jednak zbyt trudne do przeprowadzenia
oraz zbyt czasochłonne, a dodatkowo wobec tego, że napotkały opór niektórych
państw członkowskich, w konsekwencji przyjęto inną niż pierwotnie zakładana
koncepcję zapewnienia przepływu usług i prowadzenia działalności gospodarczej.
Metodę harmonizacji zastępowano metodą wzajemnego uznawania standardów i
regulacji narodowych, któremu to procesowi towarzyszyła harmonizacja regulacji
na szczeblu prawa Wspólnoty, jednakże dokonana jedynie w wąskim zakresie.
Konieczność zmiany metody podyktowana została również tym, że zagadnienia
świadczenia usług i prowadzenia działalności w wielu sektorach były domeną prawa
poszczególnych państw członkowskich, które w zakresie niektórych dziedzin (np.:
usługi bankowe, ubezpieczeniowe) przewidywały daleko idącą reglamentację zasad i
procedur świadczenia usług i prowadzenia działalności. Rozbieżności w zakresie
ustawodawstwa poszczególnych państw członkowskich stanowiły zatem także ten
element, który spowodował zmianę metody przewidzianej dla osiągnięcia swobody
przepływu usług i prowadzenia działalności gospodarczej. Jednolity Akt
Europejski z 1986 r. przyjął rok 1992 jako ostateczny termin wprowadzenia pełnej
swobody świadczenia usług. W praktyce do dzisiaj nie udało się osiągnąć pełnej
swobody przepływu usług, z uwagi na nadal istniejące pomiędzy państwami
członkowskimi rozbieżności co do zakresu wprowadzenia w życie przyjętych
uzgodnień .
Zakres zastosowania swobody świadczenia usług i prowadzenia działalności gospodarczej
W myśl postanowień Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską
pojęcie usługi obejmuje wszelkie formy działalności gospodarczej, które nie
zostały objęte przepisami Traktatu w zakresie dotyczącym innych swobód (a zatem
w zakresie swobody przepływu towarów, swobody przepływu kapitału oraz swobody
przepływu osób). Należy zatem zauważyć, iż Traktat ustanawiający Wspólnotę
Europejską definiuje usługi jako „świadczenia wykonywane z reguły płatnie, jeśli
nie są one regulowane przez postanowienia dotyczące swobodnego przepływu
towarów, kapitału i osób”.
Zgodnie z art. 50 Traktatu, usługi stanowią w
szczególności świadczenia wykonywane w ramach działalności handlowej,
przemysłowej, rzemieślniczej oraz wolnych zawodów. Traktat reguluje odrębnie
zagadnienia związane ze świadczeniem usług w dziedzinie transportu oraz usługi
bankowe i ubezpieczeniowe, które objęte zostały przepisami poświęconymi
swobodzie przepływu kapitału.
Z zapisów traktatowych wynika, że usługa to
świadczenie z reguły płatne, które dokonywane jest transgranicznie i ma
charakter czasowy.
Jako zasadę należy przyjąć, iż swoboda świadczenia usług i
prowadzenia działalności gospodarczej dotyczy pracodawców oraz pracowników
samodzielnych w odróżnieniu od pracowników niesamodzielnych, których w
decydującej mierze dotyczy swoboda przepływu osób. Dla odróżnienia pracowników
niesamodzielnych od pracowników samodzielnych oraz pracodawców konieczne jest
podanie kilku charakterystycznych cech, które stanowią wyróżniki każdej z tych
grup.
Pracowników niesamodzielnych charakteryzują następujące cechy:
Odmiennie przedstawiają się cechy charakterystyczne dla pracownika samodzielnego oraz pracodawcy (osoby prowadzącej samodzielną działalność gospodarczą), a zatem osób, które w pełnym zakresie są adresatami i zarazem beneficjantami swobody świadczenia usług i prowadzenia działalności gospodarczej. Osobę prowadzącą samodzielną działalność gospodarczą definiuje się przez następujące cechy wyróżniające:
Obok płaszczyzny podmiotowej i przedmiotowej, swobodę świadczenia
usług i prowadzenia działalności gospodarczej można również definiować poprzez
określenie mechanizmów gospodarczych, do których znajduje ona zastosowanie.
Należy zatem zdefiniować pojęcie przepływu usług, do którego zastosowanie
znajduje omawiana swoboda.
Wśród wielu czynności, które mogą być objęte
swobodą świadczenia usług i prowadzenia działalności gospodarczej, należy
wskazać trzy najbardziej typowe sytuacje, które obejmują zakres zastosowania
swobody przepływu usług i prowadzenia działalności gospodarczej:
W zakresie swobody świadczenia usług wprowadzonych zostało wiele
środków niedyskryminujących, które mają zagwarantować przedsiębiorcom państw
członkowskich UE swobodę świadczenia usług i prowadzenia działalności
gospodarczej. Obejmują one w szczególności zakaz wymagania od przedsiębiorcy
posiadania stałej
siedziby w państwie, w którym
świadczone są usługi . W przypadku swobody świadczenia usług i prowadzenia
działalności gospodarczej nie bez znaczenia są także zagadnienia związane z
wykształceniem i posiadaniem kwalifikacji do prowadzenia określonej działalności
lub świadczenia usług i związane z tym zasady dotyczące wzajemnego uznawania
kwalifikacji przez państwa członkowskie (obowiązuje w tym zakresie wiele
dyrektyw Rady).
Rozgraniczenie usług oraz prowadzenia działalności gospodarczej
Swoboda przepływu usług obejmuje swobodę świadczenia usług oraz swobodę prowadzenia działalności gospodarczej. Są one ze sobą nierozerwalnie związane. Ich rozróżnienie może nastąpić jedynie poprzez wyróżnienie form, które ze względu na brak pewnej trwałości zakwalifikowane zostaną jako świadczenie usług na terytorium innego państwa członkowskiego oraz form, które ze względu na określone przymioty trwałości i powtarzalności określane są już mianem prowadzenia działalności gospodarczej. Jednoznaczne i pełne rozgraniczenie świadczenia usług od prowadzenia działalności gospodarczej, w rozumieniu postanowień traktatowych, wiąże się z pewnymi trudnościami. W celu wyodrębnienia zakresów każdej ze swobód (przy założeniu odrębnego pojmowania swobody świadczenia usług oraz swobody prowadzenia działalności gospodarczej) zastosować należy art. 43 Traktatu (dotyczący swobody podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej) i art. 49 Traktatu (dotyczący swobody świadczenia usług).
Swoboda świadczenia usług może obejmować takie same czynności co
swoboda prowadzenia działalności gospodarczej, jednakże wykonywanie usług jest w
przeciwieństwie do prowadzenia działalności gospodarczej, ograniczone czasowo.
Może mieć w szczególności charakter jednorazowy.
Za
okoliczności przemawiające za uznaniem danego działania za usługę należy uznać w
szczególności:
Za kwalifikacją danej formy działalności jako działalności gospodarczej mogą przemawiać natomiast takie okoliczności jak:
Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej obejmuje działalność osób fizycznych i prawnych. W odniesieniu do tych pierwszych będzie się wyrażała w możliwościach swobodnego podejmowania i wykonywania samodzielnej działalności zarobkowej. Wyrazem prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby prawne są natomiast uruchamiane przez nie filie, oddziały, agencje, a także spółki.
Dla właściwego rozróżnienia świadczenia usług oraz prowadzenia działalności gospodarczej pomocne mogą okazać się także wskazówki zawarte w kierunkowym orzeczeniu ETS z 30 listopada 1995 r., wydanym w sprawie Gebhard (sygn. C-55/94), potwierdzone następnie w wyroku z 12 grudnia 1996 r. w sprawie Reisebüro Broede (sygn. C-3/95). W wyrokach tych ETS wyraził pogląd, iż kryterium rozróżnienia pomiędzy swobodą świadczenia usług a prawem do prowadzenia działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim jest czas, w trakcie którego dana usługa jest wykonywana, przy czym dotyczy to także regularności, okresowości i ciągłości świadczenia usług. Trybunał uznał także, że usługodawca ma prawo ustanowić w goszczącym państwie członkowskim (na okres przejściowy) określoną infrastrukturę niezbędną do świadczenia usług (lista elementów takiej infrastruktury nie została przez ETS określona w sposób stanowiący katalog zamknięty, zatem może podlegać interpretacji rozszerzającej). Orzeczenie Trybunału jest w tym zakresie o tyle istotne, iż uprzednio jakiekolwiek formy stałej obecności (infrastruktura) na terytorium innego państwa członkowskiego traktowane były jako przejaw prowadzenia działalności, a nie świadczenie usług.
Rozróżnienie usługi od prowadzenia działalności gospodarczej ma o tyle istotne znaczenie, iż poza kwestią korzystania ze swobody świadczenia usług lub z prawa do wykonywania działalności gospodarczej mamy również do czynienia z regułą wyrażoną w art. 50 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, który stanowi, iż w razie wątpliwości reguły dotyczące swobody prowadzenia działalności gospodarczej stają się nadrzędne w stosunku do regulacji dotyczących swobody świadczenia usług.
Postulat równego traktowania obywateli wszystkich państw członkowskich
W ramach realizacji swobody świadczenia usług i prowadzenia działalności gospodarczej Unia Europejska kładzie nacisk na wyeliminowanie wszelkich działań dyskryminujących pomiędzy państwami członkowskimi. Swoboda świadczenia usług i prowadzenia działalności gospodarczej ma swój wyraz transgraniczny. Z tego też powodu każde z państw członkowskich jest zobowiązane do równego traktowania swoich obywateli i obywateli innych państw UE. Oznacza to, że jakiekolwiek ograniczenie świadczenia usług czy działalności gospodarczej stosowane wobec cudzoziemców - obywateli innych państw członkowskich - możliwe jest jedynie na takich samych warunkach, jakie odnoszą się do obywateli danego państwa. Zasada swobody świadczenia usług oraz prowadzenia działalności gospodarczej opiera się zatem na równym traktowaniu obywateli usługodawców i przedsiębiorców krajowych z usługodawcami i przedsiębiorcami z innych państw członkowskich. Niedopuszczalne są jakiekolwiek formy utrudniania korzystania z prawa do swobodnego świadczenia usług, podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej. Zasada swobodnego świadczenia usług i prowadzenia działalności gospodarczej nie wyklucza oczywiście prawa władz poszczególnych państw do stanowienia norm prawnych regulujących zasady świadczenia usług i prowadzenia działalności gospodarczej w danym państwie.
Stosunek do innych podstawowych swobód
Zgodnie z brzmieniem przepisów TWE nie można jednocześnie powoływać się na różne swobody uregulowane w TWE. Artykuł 50 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską sugeruje pierwszeństwo stosowania swobody przepływu towarów, swobody przepływu osób oraz swobody przepływu kapitału przed swobodą przepływu usług i prowadzenia działalności gospodarczej. Na gruncie orzecznictwa ETS podnoszony jest pogląd, iż w stosunku do zasady swobody przedsiębiorczości swoboda świadczenia usług ma charakter subsydiarny.
Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej
Art. 43 Traktatu nie precyzuje pojęcia działalności gospodarczej,
nadmieniając jedynie, iż „swoboda prowadzenia działalności gospodarczej obejmuje
prawo dostępu do działalności na zasadach samozatrudnienia i jej wykonywania,
jak również zakładania i prowadzenia przedsiębiorstw”. Stąd też kwestia ta była
przedmiotem orzecznictwa ETS-u. Definiując działalność gospodarczą jako
rzeczywiste prowadzenie działalności ekonomicznej przez przedsiębiorstwo mające
swą siedzibę na terenie innego państwa i prowadzące działalność gospodarczą na
czas nieokreślony uznał on, iż działalność gospodarcza polega na trwałym i
stałym zaangażowaniu się w życie ekonomiczne Państwa Członkowskiego (sprawa
C-221/89).
Beneficjentami swobody prowadzenia działalności gospodarczej są z
jednej strony samodzielni pracownicy, a zatem osoby prowadzące samodzielną
działalność gospodarczą, ale także osoby prawne działające na podstawie prawa
prywatnego któregokolwiek z państw członkowskich. Tym samym swoboda działalności
gospodarczej wyrażona w Traktacie ustanawiającym Wspólnotę Europejską obejmuje
wszelkie formy zarobkowego prowadzenia działalności gospodarczej. Swoboda ta
obejmuje także podmioty tworzone na podstawie prawa wspólnotowego, a zatem
Europejskie Gospodarcze Zrzeszenia Interesów oraz przyszłe europejskie spółki
akcyjne.
Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej obejmuje w odniesieniu do osób fizycznych:
Określona w art. 43 TWE swoboda przedsiębiorczości zakłada-w stosunku do osób fizycznych- możliwość przemieszczania się między państwami członkowskimi (transgraniczną zmianę miejsca pobytu). Wykonanie tego zasadniczego uprawnienia jest realne jedynie przy wypełnieniu warunków towarzyszących- uprawnień akcesoryjnych, tj. Przede wszystkim prawa wjazdu do państwa członkowskiego, w którym ma być prowadzona działalność, pobytu w tym państwie (także pozostania w nim przez pewien czas po zakończeniu działalności), podleganiu przedsiębiorców zasadom zabezpieczenia społecznego. Uprawnienia akcesoryjne reguluje prawo pochodne (dyrektywy odpowiednio: 73/148 z 21 maja 1973, 75/34 z 17 grudnia 1974, oraz rozporządzenie EWG 1408/71).
Swoboda świadczenia usług
Zakres podmiotowy w przypadku świadczenia usług wygląda identycznie, jak w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej. Beneficjentami tej swobody są obywatele państw członkowskich i podmioty gospodarcze będące podmiotami wspólnotowymi. Osoby fizyczne mogą na obszarze UE korzystać ze swobody świadczenia usług, jeśli mają obywatelstwo jednego z państw członkowskich. W przypadku osób prawnych decydujący jest, w miejsce obywatelstwa, fakt, że osoba prawna jest podmiotem prawa wg systemu prawnego jednego z państw członkowskich. Art. 49 TWE w odniesieniu do osób prawnych znajduje zastosowanie jedynie wówczas, jeśli usługa jest świadczona przez przedsiębiorstwo zlokalizowane na terytorium UE.. Art. 49 nie interesuje się przynależnością państwową odbiorcy usług.
Podobnie jak w przypadku swobody przedsiębiorczości, swoboda
świadczenia usług obejmuje także uprawnienia akcesoryjne. Dyrektywa 73/148
rozszerza zakres tych uprawnień akcesoryjnych na członków rodziny osoby
świadczącej usługi.
Usługodawca w ramach korzystania ze swobody świadczenia
usług ma prawo do podejmowania wszelkich czynności służących do przygotowania
działalności usługowej. Dotyczy to w szczególności: penetracji rynku (reklamy),
wykonywania umowy, przemieszczania do państwa goszczącego elementów
wyposażenia.
Państwo nie może stosować przepisów, które dyskryminowałyby
usługodawców przy okazji nabywania nieruchomości czy zaciągania kredytów.
Harmonizacja polskiego prawa
Z chwilą wejścia Polski do Unii Europejskiej przed polskimi
przedsiębiorcami stanęło wiele wyzwań związanych z wdrożeniem podstawowych
swobód gospodarczych Unii. Polska zadeklarowała gotowość wdrożenia całego
dorobku Wspólnot Europejskich w zakresie swobody świadczenia usług i prowadzenia
działalności gospodarczej od dnia przystąpienia do Unii Europejskiej, z
wyjątkiem kwestii, co do których Polska wystąpiła i uzyskała okresy przejściowe,
lub stałych wyłączeń spod stosowania prawa Unii Europejskiej. Prace zmierzające
do zharmonizowania prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej, w zakresie
dotyczącym swobody świadczenia usług i prowadzenia działalności gospodarczej,
realizowane zgodnie z rządowym programem, są dalece zaawansowane. Nie można
jednak mówić jeszcze o pełnej harmonizacji.
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, a tym samym
otwarcie polskiego rynku dla usług i działalności obywateli i podmiotów z innych
państw członkowskich będzie skutkowało istotnym zwiększeniem konkurencji na
polskim rynku, a co za tym idzie - obniżeniem cen towarów i usług, a zarazem
podwyższeniem standardów jakości oferowanych usług. W zamian za to polscy
przedsiębiorcy otrzymują korzyść w postaci dostępu do rynków usług innych państw
członkowskich. Dzięki temu możliwe będzie znalezienie nowych rynków zbytu dla
towarów i usług oraz obszarów dla swobodnego podejmowania i prowadzenia
działalności
gospodarczej.