Rada Unii Europejskiej w Berlinie przyjęła perspektywę finansową na lata
2000-2006, która przewiduje roczne wsparcie z Phare w wysokości 1,5 mld euro
(w cenach z 1997 r.). Rada Unii w Luksemburgu zdecydowała, że wsparcie
finansowe dla krajów zaangażowanych w proces rozszerzania będzie oparte na
zasadzie równego traktowania, niezależnie od momentu członkostwa, zwracając
szczególną uwagę na kraje najbardziej potrzebujące
Nastąpił pewien postęp w przyjęciu acquis, szczególnie w sektorze
weterynarii i fitosanitarnym. Istotne dla postępu prac przystosowawczych jest
opracowanie systemu alokacji budżetowych w ramach struktur instytucjonalnych na
poziomie krajowym i regionalnym. Oznacza to zaplanowanie środków na podstawową
modernizację placówek weterynaryjnych i fitosanitarnych. Priorytety krótkoterminowe,
przewidziane w dokumencie "Partnerstwo na rzecz członkostwa" z 1998
r. zostały zrealizowano w dużej części. Jednak, nie zaczęto jeszcze pełnej
transformacji w obszarach: polityki, acquis i struktury rolnictwa. Mając na
uwadze znaczenie tych sektorów dla gospodarki krajowej i Unii, podstawą jest
rozwinięcie takiej strategii, która ułatwi wprowadzenie w życie potrzebnych
dostosować – takich jak plan rozwoju obszarów wiejskich –
przed przystąpieniem do Unii.
Unijne priorytety krótkoterminowe to dalsze opracowanie i wdrażanie planu
rozwoju obszarów wiejskich oraz opracowanie instrumentów mających na celu
modernizację sektora rolnictwa i jego otoczenia, administracji, sektora ziemi
uprawnej łącznie z kwestiami dzierżawy, spraw socjalnych oraz podnoszenie świadomości
społeczności wiejskiej na temat przyszłości rolnictwa, zmianę polskiej
polityki handlu artykułami rolnymi tak, by redukować uzależnienie od barier
importowych i zwiększyć konkurencyjność; kontynuacja dostosowywania
ustawodawstwa weterynaryjnego i fitosanitarnego oraz usprawnienie procedur
kontroli, zwłaszcza na przyszłych granicach zewnętrznych Unii. Poza tym do
priorytetów krótkoterminowych należy także racjonalizacja i udoskonalanie ośrodków
diagnostycznych i kontrolnych oraz modernizacja zakładów mięsnych i mleczami
w celu dostosowania ich do unijnych standardów zdrowia i higieny.
Do priorytetów średnioterminowych należą: wdrożenie planu rozwoju obszarów
wiejskich; wzmocnienie mechanizmów zarządzania CAP i struktur
administracyjnych (monitoring rynków rolnych i wdrażanie instrumentów
strukturalnych i rozwoju obszarów wiejskich, ustanawianie instytucji i
mechanizmów kontroli); kontynuacja restrukturyzacji sektora rolno-spożywczego;
wzmocnienie administracji zajmującej się kontrolą żywności; wdrażanie
programu rozwoju administracji weterynaryjnej i fitosanitarnej w punktach
kontroli granicznej; ukończenie opracowywania systemu identyfikacji zwierząt;
wdrożenie HACCP, stosowanie programów utylizacji odpadów zwierzęcych,
modernizacja programów zapobiegania zoonozom i utylizacji odpadów w zakładach
mięsnych i mleczarniach; zorganizowanie systemów kontroli na przyszłych
granicach zewnętrznych Unii; wdrożenie krajowego planu organizacji ośrodków
kontrolno-diagnostycznych.
Phare 2000
W ramach tego projektu realizowana będzie dalsza część prac nad
wprowadzaniem zgodnie z zaleceniami i ustawodawstwem UE w życie Zintegrowanego
Systemu Zarządzania i Kontroli. Prace będą koncentrowały się nad
doskonaleniem informacji statystycznych i księgowych jakich Polska będzie
dostarczać zgodnie z przepisami dla Komisji Europejskiej.
Phare 2001
Rozbudowa infrastruktury GIS funkcjonującego w ARiMR jaku powtarzalnego modułu
systemu informacji geograficznej identyfikującego działki rolne i wspomagającego
teledetekcyjne systemy kontroli.