Zakład Ubezpieczeń Społecznych ma obowiązek wyliczenia wysokości świadczenia emerytalnego pod warunkiem, że osoba w wieku emerytalnym złoży do swojego oddziału ZUS pisemny wniosek w tej sprawie - poinformowało PAP w poniedziałek biuro prasowe Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Wnioski można składać osobiście lub zlecić to pracodawcy. Powinny być do nich dołączone dokumenty poświadczające prawo do emerytury oraz wyciąg z akt stanu cywilnego. Pozyskiwanie tych dokumentów jest bezpłatne. Po ich złożeniu w ZUS, w ciągu 30 dni Zakład wydaje decyzję w sprawie przyznania prawa do świadczenia. Wylicza też emeryturę należną wnioskodawcy. Emerytura będzie wypłacona, jeżeli osoba zainteresowana emeryturą przedstawi zaświadczenie, że nie jest zatrudniona. "Jeżeli uprawnionemu do emerytury bardziej będzie opłacać się kontynuowanie pracy, to jego emerytura będzie zawieszona" - poinformowało biuro prasowe ZUS.
Gdyby ZUS odmówił przyznania emerytury, osoba zainteresowana może odwołać się od tej decyzji do okręgowego sądu pracy i ubezpieczeń społecznych. Wniosek powinien być złożony nie później niż miesiąc od dnia doręczenia zainteresowanemu decyzji ZUS.