Setki telefonów i długie kolejki przed okienkami z informacją w oddziałach ZUS, to skutek kolejnych zmian przepisów, między innymi o ubezpieczeniu społecznym. Zmieniły się między innymi zasady przyznawania jednorazowego odszkodowania za wypadki przy pracy.
Od początku tego roku zmienia się między innymi stawka minimalnego wynagrodzenia i wynosi 800 złotych. Pracownikom, których staż pracy nie przekracza roku pracodawca może jednak wypłacać tylko 80% tej kwoty. To jedna z wielu zmian, które zdezorientowały klientów ZUS-u.
Aby uniknąć niepotrzebnego chodzenia do urzędu, warto pamiętać, że od tego roku pracownikom nie przysługuje już prawo do jednorazowego odszkodowania za wypadek, któremu ulegli w drodze do lub z pracy. Można dostać odszkodowanie tylko za wypadek w miejscu pracy. Ta zasada nie dotyczy jednak osób, które uległy wypadkowi przed 1 stycznia 2003 roku.
Kolejna ważna informacja – po raz pierwszy prawo do odszkodowania za wypadek przy pracy mają osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Ułatwieniem dla drobnych przedsiębiorców ma być także zwolnienie z obowiązku comiesięcznego zgłaszania się do ZUS-u i składania deklaracji.