MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Zdążyć z ustawą przed 1 grudnia

8 września 2003

Aby pobieranie opłat za płatne parkowanie było nadal możliwe i legalne, odpowiednie przepisy powinny wejść w życie do końca listopada tego roku.

Użytkownicy polskich dróg muszą się liczyć z koniecznością ponoszenia opłat m.in. za: parkowanie pojazdów na drogach publicznych (w strefie płatnego parkowania), przejazd po takich drogach pojazdów nienormatywnych, przejazd przez obiekty mostowe, a także za wjazd do strefy śródmiejskiej. Sprawy związane z wprowadzaniem tych opłat mają dokładnie określać znowelizowane przepisy ustawy o drogach publicznych, którą na najbliższym posiedzeniu (10-12 bm.) zajmie się Sejm.

Najważniejszym celem tej ustawy jest zalegalizowanie obecnie pobieranych opłat za parkowanie. Przypomnijmy, iż w grudniu ubiegłego roku Trybunał Konstytucyjny rozpatrywał sprawę ich legalności. W wyroku, jaki zapadł w tej sprawie, stwierdzono, że przepisy, na podstawie których wprowadzano płatne parkowanie w wielu polskich miastach, są niezgodne z konstytucją i tracą moc z dniem 30 listopada 2003 r. (wyrok TK z 10 grudnia 2002 r., P. 6/02). Opłaty pobrane na podstawie tych niekonstytucyjnych przepisów nie podlegają zwrotowi.

Prace nad nowelizacją ustawy o drogach publicznych dopiero się rozpoczynają, a nowe przepisy powinny wejść w życie najpóźniej 1 grudnia tego roku. Jeśli to nie nastąpi po 30 listopada br., zabraknie podstawy prawnej, na podstawie której pobierane są obecnie opłaty za parkowanie.

Jak przewiduje projekt nowelizowanej ustawy o drogach publicznych, maksymalna opłata za pierwszą godzinę parkowania pojazdu nie będzie mogła przekroczyć 3 zł. Z kolei maksymalna wysokość jednorazowej opłaty za wjazd pojazdów do strefy śródmiejskiej nie mogłaby przekraczać 5 zł.

Strefę płatnego parkowania oraz wysokość opłat ustalać miałaby rada gminy na wniosek wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach. Podobnie jak obecnie, strefa płatnego parkowania będzie mogła być ustalana na obszarach charakteryzujących się znacznym deficytem miejsc postojowych, jeżeli uzasadniają to potrzeby organizacji ruchu.


POWIĄZANE

Danina od wartości byłaby bardziej sprawiedliwa i transparentna Polska jest jedn...

Rolnictwo 4.0 – nie ma konieczności dwukierunkowej wymiany danych w robotach! Za...

Rada Europy uzgadnia pakiet "VAT w erze cyfrowej" Rada osiągnęła dziś porozumien...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę