Jak wynika z najnowszych danych średnia cena transakcyjna nieruchomości rolnych z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa w III kwartale wynosiła 12 297 zł i była tylko niewiele ponad 400 zł wyższa niż w II kwartale br. (wtedy wyniosła 11 869 zł za 1 ha). Jak podkreślają sami rolnicy, ceny w Polsce osiągają w wielu regionach poziom nieakceptowany dla nich, pomimo otrzymywania dopłat bezpośrednich. Pośrednio potwierdza to niski poziom wzrostu cen utrzymujący się od początku roku.
W III kwartale 2008 r. Agencja najdrożej sprzedawała grunty rolne w województwach: wielkopolskim (ponad 21,5 tys. zł/ha), opolskim i kujawsko-pomorskim (prawie 17 tys. zł/ha). Natomiast najtaniej, bo średnio za nieco ponad 9 tys. zł/ha, można było nabyć grunty tylko w województwach: podkarpackim, lubelskim, podlaskim.
Dynamika wzrostu cen ziemi z ZWRSP w roku bieżącym jest zdecydowanie niższa niż w roku ubiegłym w tym samym czasie.
W Zasobie do rozdysponowania pozostało około 320 tys. ha, natomiast w dzierżawie jest prawie 1 mln 800 tys. ha.
Najwięcej gruntów do rozdysponowania znajduje się na terenach województw: zachodniopomorskiego (ok. 56 tys. ha), warmińsko-mazurskiego (ok. 51 tys. ha), lubuskiego (ponad 36 tys. ha), dolnośląskiego (ok. 37 tys. ha). Z kolei najmniej gruntów Agencja posiada w województwach: małopolskim, podlaskim i kujawsko-pomorskim.
Agencja sprzedaje grunty na przetargach nieograniczonych, do których może przystąpić każdy. Na tych przetargach można kupić od Agencji nie więcej niż 500 ha. Na przetargach ograniczonych tylko dla rolników, do 300 ha oraz w trybie bezprzetargowym dla dotychczasowych dzierżawców, też nie więcej niż 500 ha.
Do czynników utrudniających intensyfikację sprzedaży zaliczyć można wygaśnięcie z końcem 2003 r. planów zagospodarowania przestrzennego w wielu gminach, niektóre z nich nie posiadają nawet studiów uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego. Niewielki postęp prac nad opracowaniem planów i niepewność co do przyszłej funkcji nieruchomości i związane z tym ryzyko sprzedaży nieruchomości za cenę nie odzwierciedlającą jej faktycznej wartości, w wielu przypadkach uniemożliwiają przeznaczanie nieruchomości Zasobu do sprzedaży (pozostają one najczęściej w dzierżawie). Również uchwalane obecnie plany i studia, z uwagi na występujące niekiedy niejednoznaczne i niejasne zapisy (np. alternatywne przeznaczenie nieruchomości: rolne i nierolne, co oczywiście jest korzystne dla potencjalnych inwestorów) - stanowią barierę trwałego zagospodarowania nieruchomości Skarbu Państwa.
Jednocześnie w bieżącym roku Agencja obserwuje wzmożone zainteresowanie gmin i inwestorów lokalizacją na gruntach rolnych elektrowni wiatrowych. Możliwość instalacji takich urządzeń wprowadzana jest do studiów gminnych, najczęściej w ten sposób, że nie podaje się konkretnych działek ewidencyjnych przewidzianych na te cele, natomiast stosowne zapisy dotyczą obszarów całych gmin. Również w takich przypadkach, do czasu szczegółowego określenia przyszłych lokalizacji farm wiatrowych, co następuje najczęściej poprzez uchwalenie planu miejscowego, Agencja zobowiązana jest wstrzymać na tych terenach sprzedaż nieruchomości rolnych Zasobu.
Kolejnym problemem są roszczenia reprywatyzacyjne zgłoszone do Agencji. Jak wynika z rozpoznania roszczenia te dotyczą areału ok. 550 tys. ha gruntów Zasobu WRSP. Do Agencji wpłynęły w tej sprawie ok. 3 tys wniosków. Są województwa gdzie udział roszczeń w stanie posiadania Zasobu jest bardzo wysoki i wynosi ponad 95% w woj. kujawsko-pomorskie i ponad 85 % woj. wielkopolskie.
Negatywny wpływ na poziom wzrostu cen oraz samej sprzedaży realizowanej przez Agencję w roku biezącym ma również niekorzystna sytuacja dochodowa rolników związana ze znacznym spadkiem cen produktów rolnych oraz zmniejszające się zainteresowanie inwestorów gruntami inwestycyjnymi.
8255567
1