Po dwóch latach oszczędności przedsiębiorstwa zaczęły więcej wydawać na produkty i usługi informatyczne. W 2003 roku rynek wzrósł mniej więcej o 10 proc., osiągając wartość 13,6 mld zł. W tym roku przewiduje się podobny wzrost - wynika z raportu "Teleinformatyka w Polsce"
Wejście Polski do Unii Europejskiej i poprawa w gospodarce sprawiły, że odnotowany został wysoki wzrost rynku informatycznego. Są szanse na kontynuowanie tego trendu - uważają autorzy raportu. Polski rynek informatyczny to ponad 34 proc. rynku całej nowej dziesiątki w UE, ale zarazem jeden z rynków najmniej nasyconych informatyką.
Wydatki na IT na osobę, wynoszące w Polsce nieco ponad 100 euro, są niższe niż np. w Słowenii, Czechach, na Węgrzech, w Estonii i Słowacji – zaznacza dziennik. Głównymi odbiorcami produktów i usług informatycznych są: bankowość i instytucje finansowe (2,2 mld zł w 2003 roku), telekomunikacja (1,9 mld zł), administracja (1,6 mld zł) oraz przemysł (1,3 mld zł) - podano w raporcie. "W informatykę najbardziej inwestują duże firmy, których wydatki na ten cel w ubiegłym roku wzrosły do 5,1 mld zł, co stanowi 33 proc. całego rynku informatycznego. Pierwsza setka największych przedsiębiorstw i instytucji zwiększyła swoje wydatki na IT o prawie 640 mln zł".
W 2003 r. o 10 proc. - do 2,37 mld zł - wzrosły także wydatki na informatykę sektora publicznego. Jednak autorzy raportu podkreślają, że w większości instytucji i resortów sektora publicznego inwestycje informatyczne stanowią niespełna 1 proc. ich budżetów. Istotną zmianą na rynku sprzętu komputerowego jest zwiększenie sprzedaży tzw. markowych komputerów PC. Ich sprzedaż zwiększyła się w pierwszym półroczu 2004 r. o 70 proc., zaś tzw. "składaki" (komputery składane przez małe firmy ), które do tej pory dominowały na rynku, zaczęły tracić swoją pozycję.