Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Sporny VAT od paliwa?

25 maja 2005
Przepisy znowelizowanej ustawy będą umożliwiać odliczania VAT od paliwa nie tylko od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, ale również tych, które spełniają określone wymogi dotyczące m.in. rzędów siedzeń czy wymiarów.

Znowelizowana ostatnio ustawa o podatku od towarów i usług wprowadziła istotne zmiany dotyczące odliczania VAT od nabywanych przez podatników paliw do niektórych rodzajów samochodów. Zmodyfikowane zostały regulacje zawarte w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Z nowego brzmienia tego przepisu wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie będzie można stosować do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w znowelizowanym art. 86 ust. 3, ustawy o podatku od towarów i usług – wyjaśnili "Gazecie Prawnej" eksperci z Międzynarodowej Kancelarii Lovells.

Ustalenie sensu nowych przepisów wymaga stosowania skomplikowanych interpretacji

Jak podkreślili, stosując uproszczoną wykładnię językową i analizując nowe przepisy art. 86 ust. 3 wraz z art. 88 ust. 1 pkt 3, można byłoby uznać, że nie będzie możliwe odliczenie VAT zawartego w cenie paliwa kupowanego do samochodów wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4. Chodzi o samochody, które mają dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony, lecz spełniają pewne dodatkowe warunki do tego, żeby możliwe było pełne odliczenie VAT przy ich nabyciu lub leasingu.

Ważny przepis przejściowy

W ustawie nowelizującej zawarto jednak istotny przepis przejściowy, który wskazuje, że wcale nie taki był zamiar ustawodawcy. Przepis przejściowy znajduje się w art. 5 ustawy nowelizującej. Unormowanie to wejdzie w życie po 90 dniach od ogłoszenia noweli VAT w Dzienniku Ustaw, podobnie jak wspomniany art. 86 ust. 3 i 4 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3.

- Ten przejściowy przepis nałoży pewne obowiązki dla potrzeb realizacji normy art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy, zawierającej zakaz odliczeń paliwa. Obowiązki te będą dotyczyły samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych spełniających określone warunki, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy (np. rzędy siedzeń czy wymiary), a nabytych przed dniem wejścia w życie znowelizowanej ustawy. Otóż dodatkowe badanie techniczne potwierdzające, że samochody te spełniają określone warunki, będzie trzeba przeprowadzić w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie znowelizowanej ustawy, czyli od 1 czerwca br. Na tej podstawie należy dojść do wniosku, że celem ustawodawcy było umożliwienie odliczania VAT od paliwa nabywanego do samochodów spełniających wymagania, o których mowa w nowym art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy - uważają specjaliści z Międzynarodowej Kancelarii Lovells.

Bez interpretacji ani rusz

Zdaniem ekspertów, po raz kolejny okazało się, że ustawodwca nie potrafi w sposób jasny i przejrzysty wprowadzić nowych regulacji. Ustalenie rzeczywistego sensu nowych przepisów wymaga stosowania skomplikowanych zabiegów interpretacyjnych.

Analizując art. 5 ustawy zmieniającej w kontekście art. 86 ust. 3 oraz 4 pkt 1-4 ustawy VAT, należy uznać, że będzie również możliwe odliczanie VAT od paliwa do samochodów innych niż wymienione w art. 86 ust. 3. Na takie rozumienie tych przepisów wskazują również wyjaśnienia Ministerstwa Finansów, w których m.in. podkreślono, że odliczenie podatku od nabywanych paliw dotyczy również tych samochodów, które zostały wymienione w art. 86 ust. 4.

OPINIA

Andrzej Dębiec, partner i szef działu podatkowego Międzynarodowej Kancelarii Lovells

Generalnie można powiedzieć, że przepisy znowelizowanej ustawy będą umożliwiać odliczanie paliwa nie tylko od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony, ale również tych, które wymieniono w art. 86 ust. 4 pkt 1-4, czyli spełniające wymogi dotyczące m.in. rzędów siedzeń czy wymiarów. Co się zmieni w porównaniu z obecnym stanem prawnym? Po 90 dniach od opublikowania noweli część samochodów uznawanych obecnie za ciężarowe (w rozumieniu tzw. wzoru Lisaka zawartego w obecnym art. 86 ust. 3 ustawy) straci możliwość odliczania VAT od zakupionych paliw. Takie odliczenie będzie możliwe jedynie w przypadku samochodów spełniających już nowe warunki.

POWIĄZANE

Rolnictwo 4.0 – nie ma konieczności dwukierunkowej wymiany danych w robotach! Za...

Rada Europy uzgadnia pakiet "VAT w erze cyfrowej" Rada osiągnęła dziś porozumien...

Fundusz odbudowy i zwiększania odporności Rada Europy zatwierdza zmienione plany...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę