Działania sieci Real, polegające na żądaniu zakupu rozpakowanego na terenie sklepu towaru oraz pobierania za to dodatkowej opłaty od konsumentów, mogą naruszać prawo.
Ocenia Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Sprawę wyjaśni wszczęte przez Urząd postępowanie. Jak poinformował UOKiK w środowym komunikacie, podstawą prowadzonego przez Delegaturę Urzędu w Lublinie postępowania były skargi konsumentów, którzy wskazywali, że sieć Real żąda dokonania zakupu rozpakowanego w sklepie towaru oraz zapłaty dodatkowej kwoty w wysokości 50 zł.
Wstępna analiza sprawy wskazuje, że działanie spółki nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach prawa. Zgodnie z ustawą o sprzedaży konsumenckiej sprzedawca jest zobowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży warunki umożliwiające sprawdzenie jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów składających się na produkt – czytamy w komunikacie.
Oznacza to, że przedsiębiorca powinien zaprezentować towar w taki sposób, by konsumenci mogli zorientować się, jakie cechy posiada, zanim podejmą decyzję handlową. W wielu przypadkach oznacza to konieczność jego rozpakowania - zaznaczył UOKiK.
Postępowanie Urzędu ma się zakończyć w ciągu 3 miesięcy. UOKiK sprawdzi również, czy powyższa praktyka stosowana jest w całym kraju, czy tylko w sklepach na terenie Lublina.