Jak podaje na swych stronach ministerstwo rolnictwa wczoraj, to jest 30 listopada br. minister rolnictwa i powołał członków dziewięciu komisji zarządzających funduszy promocji produktów rolno - spożywczych, utworzonych na podstawie ustawy z dnia 22 maja 2009 r. W skład komisji zarządzających wchodzą przedstawiciele poszczególnych branż tj. po 4 przedstawicieli producentów i 4 przetwórców oraz po 1 przedstawicielu izb rolniczych. Już wczoraj odbyło się pierwsze posiedzenie komisji, podczas którego członkowie przyjęli zasady gospodarowania oraz plany finansowe na 2010 rok.
Głównym celem utworzenia funduszy promocji jest wspieranie marketingu, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno - spożywczych. Ustawa jest odpowiedzią na postulaty branż, których reprezentanci wystąpili do ministra rolnictwa z wnioskiem o "podjęcie działań mających na celu stworzenie mechanizmu zapewniającego skuteczną promocję branżową, której celem byłby wzrost sprzedaży polskich produktów rolnych, a w konsekwencji zdobycie trwałych rynków zbytu, poprawa jakości produkowanych wyrobów oraz integracja branżowa". Na podstawie ustawy stworzono następujące fundusze: Fundusz Promocji Mleka, Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego, Fundusz Promocji Mięsa Wołowego, Fundusz Promocji Mięsa Końskiego, Fundusz Promocji Mięsa Owczego, Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, Fundusz Promocji Owoców i Warzyw, Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego oraz Fundusz Promocji Ryb.
Przedsiębiorcy każdorazowo naliczają i pobierają wpłaty na poszczególne fundusze promocji od dostawców, którzy zbywają na ich rzecz towary tj. świnie żywe, bydło żywe, konie żywe, owce żywe, zboża, owoce i warzywa, drób żywy, ryby. Ponadto, w przypadku Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz Funduszu Promocji Ryb oprócz podmiotów skupujących, również przedsiębiorcy wprowadzający wytworzone przez siebie surowce do sprzedaży, zobowiązani są do naliczania i przekazywania wpłat. Wysokość wpłat wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1% wartości netto pozostałych skupowanych towarów i jest naliczana na podstawie faktur, nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich wystawienia. Następnie wszystkie wpłaty zgromadzone w ciągu kwartału są jednorazowo przekazywane na odrębny rachunek bankowy każdego funduszu promocji, prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po danym kwartale. Wraz z przelewem przedsiębiorca składa zbiorczą deklarację, w której podaje m.in. kwoty naliczone i pobrane na rzecz danego funduszu. W przypadku Funduszu Promocji Mleka, wysokość wpłat jest ustalana w drodze decyzji przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego. Podmioty skupujące mleko są obowiązane do wpłat, za okresy kwartalne, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość wpłat.