Rząd określił maksymalną wysokość stawki opłaty za pierwszą godzinę parkowania – 3 zł. Stawki za pozostałe godziny będą rosły progresywnie (progresja nie może jednak przekraczać powiększenia stawki opłaty o 20 proc. za kolejne godziny). Regulacje te zawarte są w przyjętym wczoraj przez Radę Ministrów projekcie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych.
Wyraźnie sformułowano w nim obowiązek ponoszenia opłat za korzystanie z dróg publicznych. Chodzi o parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania na drogach publicznych (jeżeli strefa taka będzie ustanowiona) oraz za przejazdy po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych.
Z opłat za korzystanie z dróg publicznych zwolnione będą pojazdy Sił Zbrojnych RP, pojazdy wykorzystywane w ratownictwie lub wspomagające akcję w momentach klęsk żywiołowych, pojazdy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i agencji wywiadu, pojazdy Inspekcji Transportu Drogowego, służby celnej, ciągniki i maszyny rolnicze oraz autobusy dowożące dzieci do szkoły.
Określono maksymalną wysokość stawki opłaty za pierwszą godzinę parkowania – 3 zł. Stawki za pozostałe godziny będą rosły progresywnie (progresja nie może przekraczać powiększenia stawki opłaty o 20 proc. za kolejne godziny).
Przyjęto, że kary pieniężne będą zastąpione opłatami dodatkowymi. Rada gminy otrzyma uprawnienia do określenia wysokości i trybu pobierania opłat dodatkowych za nieuiszczenie opłaty za parkowanie pojazdów (maksymalna wysokość to 50 zł). Po posiedzeniu rządu minister finansów Andrzej Raczko powiedział, że deficyt budżetowy w 2004 r. wyniesie 45,5 mld zł, a inflacja 2,2 proc. Prognozowane dochody państwa to 152,7 mld zł, a wydatki – 198,2 mld zł.