W związku ze zmianą ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców oraz członkostwem Polski w Unii Europejskiej Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Ministerstwo Finansów zajęły wspólne stanowisko w sprawie opracowywania programów pomocowych gmin w zakresie podatków i opłat lokalnych, podatku rolnego i leśnego. Aby pomoc publiczna mogła być udzielana po przystąpieniu Polski do UE, niezbędne będzie zachowanie odpowiedniego trybu postępowania.
Po pierwsze, organ jednostki samorządu terytorialnego będzie miał obowiązek przekazania projektu programu pomocowego do Urzędu Konkurencji i Ochrony Konsumentów w celu jego zaopiniowania. Po drugie, prezes UKiOK wyda opinię o zgodności tego programu z ustawą o pomocy publicznej, a następnie prześle do Komisji Europejskiej projekt programu pomocowego, opinię o jego zgodności oraz dodatkowe informacje wymagane przez Komisję w ramach tzw. procedury przejściowej. Po trzecie, KE na podstawie przesłanych dokumentów będzie zatwierdzać projekt jako zgodny z prawem wspólnotowym.