Liczne luki w przepisach prawa oraz brak etosu uczciwości sprawiają, że w obrocie gospodarczym wyłudzenia i oszustwa sięgają milionów złotych miesięcznie, a do sądów trafia kilkadziesiąt tysięcy pozwów. Pogarsza to funkcjonowanie i tak już niesprawnego wymiaru sprawiedliwości oraz przynosi ogromne straty gospodarcze, naruszając płynność finansową rzetelnych uczestników obrotu gospodarczego i nierzadko prowadząc do ich upadłości. To z kolei powoduje zmniejszenie zasilania finansów publicznych i przenosi się na sferą społeczną życia, generując rozmaite patologie z zakresu psychologii społecznej. Taki krąg skutków negatywnych można by jeszcze długo rozszerzać. Dobrze więc, że rząd podjął próbę naprawy sytuacji poprzez stworzenie prawnej możliwości względnie łatwego i taniego weryfikowania wiarygodności płatniczej kontrahenta przed zawarciem umowy.
W Dzienniku Ustaw nr 50, pod poz. 424 opublikowano ustawę z dnia 14 lutego 2003 roku o udostępnianiu informacji gospodarczych; postanowienia ustawy weszły w życie w kwietniu. Najpierw, oczywiście, zdelegalizowano internetowe "czarne listy dłużników". Natomiast zorganizowanie, wyposażenie w środki i informacje oraz uruchomienie, dopuszczonych przepisami ustawy Biur Informacji Gospodarczej musi potrwać. O skali przedsięwzięcia może świadczyć to, że koszty uruchomienia jednego biura szacuje się na kilkanaście milionów złotych. W Unii Europejskiej koszt zasięgnięcia tego typu standardowej informacji wynosi około 1€.
Realne szanse na uruchomienie Biura mają organizacje już funkcjonujące w dziedzinie obrotu wierzytelnościami (nie da się sprzedawać wierzytelności bez udostępniania podstawowych informacji o dłużniku) lub z innego tytułu posiadające rozległe informacje o regulowaniu zobowiązań, jak na przykład operatorzy telefonii, dostawcy energii, banki. Biur nie może być zbyt wiele ze względu na ograniczoną pojemność rynku, a dodatkowo – przy otwarciu nowego rynku ogromną przewagę daje wyprzedzenie konkurentów zgodnie z marketingową zasadą "bądź pierwszym", co pozwala mieć nadzieję, że informacje o nierzetelnych dłużnikach wkrótce będą dostępne, z pewnością jeszcze w tym roku. Prasa donosiła o paru inicjatywach, w tym również o zainteresowaniu tym rynkiem podmiotów zagranicznych.
Krajowy Rejestr Dłużników, prowadzony przez wrocławską firmę uczestnicząca w obrocie wierzytelnościami, na przełomie 2002/2003 zbadał 7,5 tys. przedsiębiorstw z Legnicy, Poznania, Katowic, Krakowa. Z badań wynika, że około 85% firm ma stałe problemy z dłużnikami, średnia wysokość zadłużenia wynosi blisko 3,5 tys. zł, a ponad 90% badanych zgłasza zapotrzebowanie na rozwiązanie systemowe pozwalające weryfikować kontrahentów; w skali kraju liczbę firm zainteresowanych płatnymi usługami Biur oszacowano na 300 tys. Przepisy wymagają aby biuro było prowadzone w formie spółki akcyjnej o kapitale co najmniej 4 miliony złotych i może zajmować się wyłącznie przyjmowaniem, przechowywaniem i udostępnianiem informacji gospodarczych, co może czynić za zgodą ministra gospodarki, według zatwierdzonego przez ministra regulaminu. Regulamin określa szczegółowe zasady zarządzania danymi – przekazywania informacji do biura, ich zabezpieczania, aktualizowania, usuwania i prowadzenia rejestru zapytań; jest ogłoszony w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Akcje spółki muszą być imienne, nie mogą być zamienione na akcje na okaziciela, w ramach kwoty 4 milionów mogą być przejmowane wyłącznie za gotówkę i powinny być opłacone w całości przed zarejestrowaniem biura. Wyrazy "biuro informacji gospodarczej" mogą być używane w znaczeniu lub reklamie tylko tych przedsiębiorców, którzy wykonują działalność gospodarczą uregulowaną przepisami ustawy.
Pojęcie informacji gospodarczej w języku ustawy obejmuje dane dotyczące:
Zabezpieczenia informacji powinno spełniać wymogi określone przepisami o ochronie danych osobowych. Do biura, w celu ujawnienia, może przekazywać informacje gospodarcze przedsiębiorca, który zawarł z biurem pisemną umowę o ich udostępnianie. O zobowiązaniach konsumentów mogą do biura przekazywać informacje wyłącznie następujący przedsiębiorcy:
Zobowiązanie konsumenta, aby informacja o nim mogła być przekazana do biura, musi spełniać łącznie następujące warunki:
Przedsiębiorca może przekazać do biura informację o zobowiązaniach innego przedsiębiorcy, kiedy spełnione są łącznie następujące warunki:
W każdym czasie przedsiębiorca może przekazać do biura informację gospodarczą dotyczącą posłużenia się wobec niego podrobionym lub cudzym dokumentem, a w szczególności dokumentem potwierdzającym tożsamość lub zaświadczeniem o zatrudnieniu bądź zarobkach.
Przedsiębiorca przekazujący informację powinien uprzedzić osobę, której dokumentem tożsamości posłużono się, o zamiarze przekazania informacji gospodarczych o tym dokumencie do biura, z podaniem firmy i adresu siedziby tego biura. W tym przypadku ustawodawca nie określił wymaganego terminu, jaki powinien oddzielać wysłanie ostrzeżenia od przekazania informacji do biura. Takie rozwiązanie leży poniekąd w interesie właściciela dokumentu – może uchronić go przed zamieszaniem w kolejne sprawy przez osobę nieprawnie posługującą się cudzym dokumentem.
Biuro nie przyjmuje informacji przekazanych niezgodnie z przepisami ustawy lub przekraczających zakres ustalony jej przepisami. Przechowywane informacje aktualizuje lub usuwa w ciągu 7 dni od otrzymania stosownej wiadomości od przedsiębiorcy, który je przekazał.
Z własnej inicjatywy usuwa informacje:
Przedsiębiorca mający zawartą umowę z biurem może wystąpić do biura z wnioskiem o ujawnienie informacji o konsumencie, jeżeli posiada upoważnienie tego konsumenta, w terminie 30 dni od udzielenia tego upoważnienia. Biuro może w takim przypadku ujawnić też informacje o zadłużeniu powstałym w związku z wykonywaną przez konsumenta działalnością gospodarczą.
Prowadzenie działalności biura bez zatwierdzenia regulaminu lub nieupoważnione posługiwanie się określeniem "biuro informacji gospodarczej" w oznaczeniu firmy lub reklamie jest zagrożone grzywną do 5 milionów złotych lub karą pozbawienia wolności do lat 3 lub obiema karami łącznie.
Przedsiębiorcy przekazującemu do biura nieprawdziwe informacje lub nie żądającemu w terminie 14 dni ich usunięcia w przypadku dezaktualizacji lub w przypadku wystąpienia o ujawnienie informacji o konsumencie bez posiadanego upoważnienia grozi grzywna do 30 tys. zł, podobnie jeżeli likwidując działalność nie wystąpi do biura o rozwiązanie umowy.