Najnowszy pomiar „Barometru EFL” - indeksu sytuacji ekonomicznej w MŚP wskazuje, że nastroje przedsiębiorców z sektora MŚP są coraz lepsze. „Barometr EFL” na II kwartał roku wyniósł 59,7 pkt., co oznacza, że kondycja finansowa większości przedsiębiorstw MŚP jest na poziomie wyższym o 9,7 pkt. od progu OR . Wśród badanych branż najwyższy odczyt na II kwartał osiągnął sektor producentów (60,9 pkt. wobec 59,3 pkt. w I kw.). Wszystkie pozostałe sektory, takie jak budownictwo i HoReCa, również odnotowały znaczące wzrosty.
Optymizm zawitał do MŚP
Na II kwartał br. wartość „Barometru EFL” wyniosła 59,7 pkt., co oznacza, że kondycja finansowa większości MŚP jest o blisko 10 pkt. wyższa od progu OR (wskazującego na ograniczony rozwój i dużą niepewność przedsiębiorców). Jednocześnie w porównaniu z odczytem z I kwartału indeks wzrósł o blisko 5 punktów. Oznacza to wyższy potencjał do działań prorozwojowych w obecnym kwartale. Szczególnie duża zmiana nastąpiła w postawach małych i średnich firm, które w obecnym odczycie uzyskały 65,5 pkt. (56,5 pkt. w I kw.). Istotny wpływ na otrzymaną wartość „Barometru EFL” miał zasadniczo lepszy wynik dla zakładanego poziomu sprzedaży oraz nieco lepszy, niż kwartał temu, subindeks inwestycji w środki trwałe, wyliczany dla podmiotów wykazujących zamiary inwestycyjne. Subindeks dla zakładanej sprzedaży wyniósł 18,8 pkt. (wzrost 3,6 pkt. kw/kw) natomiast subindeks inwestycji w środki trwałe uzyskał poziom 18,5 pkt.
-------------------------------------------------------------------------------------------
„Barometr EFL” to syntetyczny wskaźnik informujący o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Przy interpretacji wartości wskaźnika należy pamiętać, że czym słabsza koniunktura gospodarcza, tym więcej firm przestaje myśleć o wzroście, a więcej o przetrwaniu, Dodatkowo nie wszystkie firmy z sektora MŚP mają cele prorozwojowe.
Badanie przygotowywane jest przez Instytut Keralla Research na zlecenie EFL, a jego wyniki będą publikowane co kwartał. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 01-10.04.2015.r. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa sześciuset firm.
Próg OR wskazuje poziom ograniczenia rozwój i niepewność przedsiębiorców.
Barometr EFL – Mikro, małe i średnie (ogółem)
– Odczyt „Barometru EFL” stanowi doskonałe źródło cennych informacji na temat tego, co dzieje się w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach. Poprawa nastrojów MŚP, którą potwierdza odczyt
z drugiego kwartału to dobra informacja dla branży leasingowej, która finansuje inwestycje MŚP. Oznacza to bowiem, że przedsiębiorcy będą inwestowali w rozwój biznesu i sięgali po sprawdzone instrumenty finansowe - leasing i pożyczkę. W I kwartale 2015 roku raportujące do Związku Polskiego Leasingu firmy sfinansowały, łącznie (leasingiem i pożyczką) inwestycje polskich przedsiębiorców (środki trwałe i nieruchomości) na kwotę ponad 10,5 mld złotych. Dzięki inwestycjom polskich przedsiębiorców w całym 2015 roku powinniśmy jako branża wypracować dynamikę na poziomie ponad 11,2 proc. Przyczyni się do tego uruchomienie funduszy z nowej perspektywy unijnej na lata 2014 – 2020. W drugiej połowie 2015 roku spodziewane jest ożywienie na rynku maszyn i urządzeń budowlanych. Wszystko więc wskazuje, że polska gospodarka podąża we właściwym kierunku, dzięki czemu biznes będzie mógł się stabilnie rozwijać, a przedsiębiorcy będą planować nowe inwestycje. – mówi prezes EFL, Radosław Kuczyński.
Wyniki w podziale na branże
Wśród badanych branż również w tym kwartale najwyższy odczyt ma subindeks dla producentów (60,9 pkt. wobec 59,3 pkt. kwartał wcześniej). Wpływ na jego wyższą wartość mają przede wszystkim prognozowane przez większość firm wyższe, niż jeszcze trzy miesiące temu, poziomy sprzedaży oraz wyższa skłonność do inwestycji w środki trwałe (zwłaszcza w grupie firm zatrudniających od 10 do 249 osób). Prognozy firm budowlanych, dla których odczyt subindeksu wyniósł obecnie 54,3 pkt. są w zasadzie symbolicznie lepsze, w porównaniu z początkiem roku. Znacznie lepiej na tle pozostałych branż wyglądają prognozy firm reprezentujących transport i łączność (wzrost subindeksu do 57,5 pkt. z 48,9 pkt.). W tych firmach badani spodziewają się przede wszystkim polepszenia sprzedaży (i tu zanotowano znaczną poprawę, bo aż do 25,1 pkt. podczas, gdy poprzedni odczyt był na poziomie 17,3 pkt.).
Handel prognozuje dobry kwartał
Intensywniej będą się rozwijać w drugim kwartale głównie firmy handlowe (w ich przypadku subindeks wzrósł do 65,1 pkt.). Zajmujący się handlem liczą w szczególności na większą sprzedaż (wzrost do 31 pkt. z 21,5 pkt. w poprzednim odczycie) i wyrażają większą skłonność inwestycyjną w środki trwałe ( 25,5 pkt. wobec 18,6 pkt. w I kw. ). Przedsiębiorcy reprezentujący branżę HoReCa prognozują przede wszystkim większy poziom inwestycji w środki trwałe, natomiast poziom sprzedaży, jak zakładają, nie zmieni się istotnie w porównaniu do poprzednich trzech miesięcy. Przedsiębiorcy świadczący usługi również spodziewają się poprawy – głównie w obszarze lepszej sprzedaży, zwiększonych inwestycji w środki trwałe i jednocześnie – zakładają lepszą płynność. W ich przypadku jednak zmiana subindeksu i wzrost do 61,3 pkt. są relatywnie słabe, podobnie jak w przypadku branży HoReCa (na poziomie +4 pkt.).
Produkty wspierające działalność firm MŚP
Kredyt bankowy, leasing, ubezpieczenie majątku oraz w mniejszym stopniu, faktoring to kluczowe
i najczęściej stosowane produkty wspierające zarówno bieżącą działalność firm MŚP, jak też wykorzystywane najczęściej podczas realizacji planów inwestycyjnych w drugim kwartale br. Po leasing statystycznie istotnie częściej sięgają firmy budowlane, handlowe, produkcyjne i transportowe, niż branża HoReCa oraz usługodawcy. Z kredytów bankowych również istotnie częściej korzystają producenci, firmy budowlane oraz handlowe, niż HoReCa i firmy usługowe. Do stosowania własnych środków pieniężnych przyzwyczajeni są najbardziej usługodawcy, w czym różnią się przede wszystkim od producentów oraz firm handlowych (na podstawie analiz cross tabs).
***
Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce. Od 2001 roku EFL jest częścią Grupy Crédit Agricole, co gwarantuje firmie finansową stabilność i bezpieczeństwo oraz pozwala korzystać z wiedzy i doświadczeń instytucji finansowej o międzynarodowym zasięgu. EFL konsekwentnie poszerza zakres rozwiązań dla biznesu. Spółka oferuje szeroki pakiet produktów: leasing, pożyczkę, wynajem długoterminowy, ubezpieczenia i faktoring. Od ponad 24 lat współpracuje z najbardziej liczącymi się producentami i dostawcami maszyn, urządzeń, pojazdów oraz innych środków trwałych. Firmę wyróżniono m.in. czterokrotnie tytułem: Firmy Przyjaznej Klientowi i trzykrotnie Finansowej Marki Roku. Już ponad 255 tysiące klientów wybrało EFL na swojego partnera w biznesie. Więcej na: www.efl.pl
Grupa Crédit Agricole SA debiutowała na polskim rynku finansowym w 2001 roku. Oferuje swoim klientom szeroką gamę rozwiązań finansowych w zakresie usług bankowych, leasingowych, ubezpieczeniowych i faktoringowych. W skład grupy wchodzą między innymi Crédit Agricole Bank Polska (dawny Lukas Bank), Grupa Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL, Carefleet, EFL Finance, EFL Service, Crédit Agricole Commercial Finance Polska SA), a także Crédit Agricole Ubezpieczenia na Życie SA Więcej o Grupie CA Polska na www.ca-polska.com