Od 12 grudnia br. wszyscy eksporterzy wysyłający żywność do Stanów Zjednoczonych będą musieli powiadomić o tym amerykańską Agencję ds. Żywności i Leków (FDA). Celem wprowadzonych przepisów jest ochrona obywateli USA przed ewentualnym atakiem bioterrorystycznym na amerykański system dostawy żywności.
Zgodnie z przepisami eksporterzy będą zobowiązani do wstępnego powiadomienia FDA o przesyłkach żywnościowych wysyłanych do USA. FDA do pięciu dni przed terminem nadejścia towaru do amerykańskiego portu musi otrzymać i potwierdzić elektronicznie wstępne powiadomienie. W myśl przepisów są to artykuły wykorzystywane do produkcji żywności lub napojów do spożycia i gumy do żucia.
Obowiązkowi powiadomienia nie podlegają artykuły spożywcze wwiezione do USA przez osoby prywatne do indywidualnego spożycia, a także żywność reeksportowana, czyli taka, która nie opuszcza portu przybycia do momentu jej dalszego wyeksportowania z USA.
Nowe przepisy nie dotyczą też artykułów mięsnych, drobiarskich i jajczarskich, które podlegają innym przepisom, oraz artykułów spożywczych przygotowanych przez osoby prywatne w ich domu i wysłanych do osoby prywatnej w Stanach Zjednoczonych jako prezent.