Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Nie istnieje „zdrowa żywość”.

4 września 2007
Zgodnie z obowiązującym prawem w Polsce nie istnieje „zdrowa żywność” i każdy kto używa takich określeń do znakowania lub reklamy produktów albo nie zna prawa, albo świadomie wprowadza konsumentów w błąd.

Nieuczciwi producenci w celach reklamowych zamieszczają na etykietach informacje: „produkt naturalny", "zdrowy", "bezpieczny", "z terenów czystych ekologicznie". Są też etykiety z celowo mylącą informacją, gdzie w nazwie lub treści opisu używa się określeń "eko", "bio", "ekologiczny", a równocześnie brak ww informacji świadczących o certyfikacji. W tego typu mylnych informacjach prześcigają się producenci jaj: jaja „eko” i „bio”  znajdują się w wielu sklepach, które przecież są regularnie kontrolowane przez Inspekcję Handlową. Tacy producenci zgodnie z ustawą powinni być ukarani karą grzywny w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.

Minęła już wprawdzie w Polsce fala mówienia o „zdrowej żywności”, choć hasło to było szczególnie dobrze odbierane przez konsumentów dbających o zdrowie. Takie znakowanie i reklamowanie żywności było od 1994 r. wprost zabronione – wówczas rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, a obecnie - niestety - nie w bezpośredni sposób ustawami:
 - ustawą z dnia 11 maja 2001 roku o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia (Dz.U. z 2001 r. Nr 63 poz. 634 ze zm.),

Art. 24.2. Informacje, o których mowa w ust. 1, nie mogą:
1) wprowadzać konsumenta w błąd w zakresie charakterystyki środka spożywczego, w szczególności odnośnie do jego rodzaju, właściwości, (...) metod wytwarzania lub produkcji (...),
2) przypisywać środkowi spożywczemu:
a) działania lub właściwości, których nie posiada,
b) właściwości zapobiegania chorobom lub ich leczenia albo odwoływać się do takich właściwości;
3) sugerować, że środek spożywczy posiada szczególne właściwości, jeżeli wszystkie podobne środki spożywcze posiadają takie właściwości.

3. Zasady, o których mowa w ust. 2, dotyczą również prezentacji i reklamy środków spożywczych.
- ustawa z dnia 21 grudnia 2001 o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2002 r. Nr 5 poz. 44 ze zm.),
Art. 6. 5. (3)Oznakowanie artykułu rolno-spożywczego nie może w szczególności wprowadzać w błąd konsumenta co do tożsamości tego artykułu, w tym jego rodzaju, właściwości, (...), pochodzenia oraz sposobu produkcji, lub sugerować, że artykuł ten posiada specjalne właściwości, jeżeli ich nie posiada lub jeżeli inne podobne artykuły rolno-spożywcze posiadają takie właściwości
- ustawą z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. z 2003 r. Nr 153 poz. 1503 ze zm.):
Art. 3. 1.  (1) Czynami nieuczciwej konkurencji są w szczególności: wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,  2. wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług,
Art. 10. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług (...), które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, (...) jakości (...).

Jeśli mówimy o produktach rolnictwa ekologicznego, to są to produkty wytworzone zgodnie z zasadami określonymi w przepisach wspólnotowych tj. rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2092/91 w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych oraz, których producenci są kontrolowani przez upoważnione jednostki certyfikujące w rolnictwie ekologicznym.

Zgodnie z ww rozporządzeniem znakowanie lub materiał reklamowy nie mogą zawierać żadnego stwierdzenia sugerującego nabywcy, że informacja o objęciu produktów systemem kontroli stanowi gwarancję wyższej jakości pod względem organoleptycznym, żywieniowym lub zdrowotnym. Nie można więc ani na etykietach, ani na ulotkach i innych materiałach zamieszczać informacji, że produkty ekologiczne są „zdrowe”.

Na etykiecie produktów rolnictwa ekologicznego oprócz wymogów dotyczących znakowania wszystkich produktów muszą być zamieszczone:
- nazwa i numer identyfikacyjny upoważnionej jednostki certyfikującej,
- nazwa i adres producenta,
- oraz, gdzie stosowne, znak identyfikacji partii towaru.

Dodatkowo można zamieścić:
- napis „Rolnictwo ekologiczne – system kontroli WE”,
- logo wspólnotowe rolnictwa ekologicznego (wg Załącznika 5.B. rozporządzenia Rady (EWG) 2092/91),
-  numer certyfikatu,
- logo jednostki certyfikującej,
- logo stowarzyszenia producentów.


 

POWIĄZANE

Rolnictwo 4.0 – nie ma konieczności dwukierunkowej wymiany danych w robotach! Za...

Rada Europy uzgadnia pakiet "VAT w erze cyfrowej" Rada osiągnęła dziś porozumien...

Fundusz odbudowy i zwiększania odporności Rada Europy zatwierdza zmienione plany...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę