Ptak_Waw_CTR_2024
TSW_XV_2025

Najpierw pomoc, później zwrot - refundacja ze środków Sapard

29 czerwca 2004

Podmioty uzyskujące pomoc ze środków unijnych w ramach programu Sapard mogą ubiegać się o zwrot podatku naliczonego. Otrzymanie zwrotu uzależnione jest od spełnienia szeregu warunków oraz złożenia wniosku o zwrot do naczelnika urzędu skarbowego.

Warunki uzyskania zwrotu podatku naliczonego w ramach Sapard określa rozporządzenie ministra finansów z dnia 23 czerwca br. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o VAT (Dz.U. nr 145, poz. 1541).

Podmioty, które przed 1 maja br. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard), dotyczące refundacji ze środków unijnych części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu, mają prawo do zwrotu podatku z tytułu nabycia lub importu towarów i usług. Podatek wykazany w fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części, w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów i usług objętych refundacją ze środków UE w rozliczeniu końcowym umowy. Jednakże zwrotowi nie podlega podatek zaliczony do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków unijnych.

Wspomniane podmioty mogą się ubiegać o zwrot, jeżeli spełniają warunki określone w rozporządzeniu z dnia 23 czerwca br. I tak podmiot musi uregulować w całości należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadać oryginał faktury lub faktury korygującej. Natomiast w przypadku importu towarów podmiot powinien posiadać dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne. Osoby ubiegające się o zwrot muszą ponadto posiadać dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie środków refundowanych oraz zaświadczenie wydane przez ARiMR, które zawiera dane, o których mowa w rozporządzeniu ministra finansów.

Zwrot podatku dokonywany jest na wniosek podmiotu, który zawarł umowę o refundację. Wniosek składa się do naczelnika urzędu skarbowego. Natomiast w przypadku podmiotów niebędących podatnikami VAT wniosek należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Wniosek, który składa podmiot ubiegający się o zwrot, powinien zawierać: nazwę i adres siedziby nabywcy lub imię i nazwisko oraz adres jego zamieszkania; wartość nabytych towarów i usług lub importu towarów i usług, których dotyczy wniosek; kwotę podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.

Do wniosku trzeba dołączyć zaświadczenie wystawione przez ARiMR oraz oświadczenie składającego wniosek, że zwrot podatku nie dotyczy podatku naliczonego, który został lub zostanie przez podatnika rozliczony w jakikolwiek inny sposób.


POWIĄZANE

Rolnictwo 4.0 – nie ma konieczności dwukierunkowej wymiany danych w robotach! Za...

Rada Europy uzgadnia pakiet "VAT w erze cyfrowej" Rada osiągnęła dziś porozumien...

Fundusz odbudowy i zwiększania odporności Rada Europy zatwierdza zmienione plany...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę